Mamma med IBS

Blessed_palms

En gang må være den første...
*MIA*
VIP
Himmelbarn
Febbisbebbis'18
IBS, irritable bowel syndrom, på norsk irritabel tarm er en nokså vanlig tilstand i Norge. Rådene om IBS er å leve sunt. Spise sunt, være i aktivitet, ikke stresse og få nok søvn.

I småbarnsfasen er det ikke like lett å følge disse rådene, særlig det med søvn. Så det får jeg kjenne på i dag etter netter med lite søvn. Magen verker og jeg gjør avslapningsøvelser for å komme meg opp igjen.:hilarious:

Flere i samme båt? :chicken:
 
Hvordan vet en at en har det? Jeg har selv slitt en del med magen i perioder, men aldri hørt om dette.
 
Tusen takk! Mulig jeg har dette, skal snakke med fastlegen neste gang jeg er der :)

Det er litt sånn hipp som happ hva legen sier, man må gjerne ha vært gjennom en gastroskopi som utelukker andre ting. Jeg har hatt gastroskopi, ultralyd av hele magen +++ - de finner ikke ut hva det er så de kaller det irritabel tarm. Men om det egentlig er det, eller noe annet - det må tjusan veta.

@blessed_palms har du prøvd med tabeletter for å roe magen i de verste takene?
 
Tusen takk! Mulig jeg har dette, skal snakke med fastlegen neste gang jeg er der :)
Det er fint å få slikt klargjort hvis det går an:) Er ikke en selvfølge å snakke så mye om magesmerter, mange lider i stillhet.

Min lege tar dette svært på alvor og skrev det til og med på helsekortet selv om jeg aldri har nevnt det med et ord (annen lege før) :hilarious:
 
Det er litt sånn hipp som happ hva legen sier, man må gjerne ha vært gjennom en gastroskopi som utelukker andre ting. Jeg har hatt gastroskopi, ultralyd av hele magen +++ - de finner ikke ut hva det er så de kaller det irritabel tarm. Men om det egentlig er det, eller noe annet - det må tjusan veta.

@blessed_palms har du prøvd med tabeletter for å roe magen i de verste takene?
Stemmer det, men er fastlegen som igangsetter alt, da:)Bruker du tabletter?
 
Stemmer det, men er fastlegen som igangsetter alt, da:)Bruker du tabletter?

Ja, jeg bruker Carmenthin. De første som er vitenskaplig bevist å hjelpe! Fikk de hos en gastrospesialist.
Består av peppermynteolje og svartkumminolje, høydosert. Har hatt stabil mage siden det, kun tilbakefall når jeg utsettes for ekstremt stress som f.eks å møte på full stopp i trafikken når man er på tur til flyplass :p
 
Ja, jeg bruker Carmenthin. De første som er vitenskaplig bevist å hjelpe! Fikk de hos en gastrospesialist.
Består av peppermynteolje og svartkumminolje, høydosert. Har hatt stabil mage siden det, kun tilbakefall når jeg utsettes for ekstremt stress som f.eks å møte på full stopp i trafikken når man er på tur til flyplass :p
Når jeg googler, finner jeg ikke noe på norsk som heter Carmenthin. Hva heter virkestoffet? Bra det fungerer ⚘

Hehe, ser det for meg:hilarious:
 
Når jeg googler, finner jeg ikke noe på norsk som heter Carmenthin. Hva heter virkestoffet? Bra det fungerer ⚘

Hehe, ser det for meg:hilarious:

Det er bare de to planteoljene :) Peppermynte og svartkummin. Ca. 1-2 time(r) etter jeg har tatt den så får jeg noen ganger ettersmak i munnen ala sånn man har når man har spist after eight, fordi den peppermynteolje-essensen er så høydosert at den kommer opp fra magen. Derfor greit å ta tabeletten før man spiser for å ikke få sånn artig smak i munnen :p Synd den ikke finnes på norsk marked enda, har inntrykk av at norge ikke er "så" åpen for plantebaserte medisiner som her lenger ned i Europa.
 
Det er bare de to planteoljene :) Peppermynte og svartkummin. Ca. 1-2 time(r) etter jeg har tatt den så får jeg noen ganger ettersmak i munnen ala sånn man har når man har spist after eight, fordi den peppermynteolje-essensen er så høydosert at den kommer opp fra magen. Derfor greit å ta tabeletten før man spiser for å ikke få sånn artig smak i munnen :p Synd den ikke finnes på norsk marked enda, har inntrykk av at norge ikke er "så" åpen for plantebaserte medisiner som her lenger ned i Europa.
Det er Tyskland du bor i? De er jo mye mer opptatt av og åpne for helsekost:) Ganske så restriktivt her, ja:pTakk for info! Hvor ofte tar du det?
 
Det er ulike typer mat man kan unngå. Sjekk lav fodmap. Det handler vel om koblinger av karbohydrater om jeg ikke husker feil. Jeg har fått beskjed om at jeg har det, men jeg er ikke plaget med det lenger. Veldig usikker på om det stemmer at jeg har det. Var en del plaget før, og måtte i perioder oppholde meg i nærheten av toalett så godt som hele tiden bare sånn i tilfelle. Men etter at jeg fikk unger har det blitt mye bedre, etter at yngste kom har jeg bare hatt noen få episoder. Jeg vet, ikke helt om jeg har det, og skulle helst ha tatt gastroakopi. Fikk bare diagnosen uten, og det er vel ikke helt riktig.
 
Det er ulike typer mat man kan unngå. Sjekk lav fodmap. Det handler vel om koblinger av karbohydrater om jeg ikke husker feil. Jeg har fått beskjed om at jeg har det, men jeg er ikke plaget med det lenger. Veldig usikker på om det stemmer at jeg har det. Var en del plaget før, og måtte i perioder oppholde meg i nærheten av toalett så godt som hele tiden bare sånn i tilfelle. Men etter at jeg fikk unger har det blitt mye bedre, etter at yngste kom har jeg bare hatt noen få episoder. Jeg vet, ikke helt om jeg har det, og skulle helst ha tatt gastroakopi. Fikk bare diagnosen uten, og det er vel ikke helt riktig.
Ser jeg glemte å svare på denne:) Så bra det har bedret seg for deg. Jeg er ikke så gira på low foodmap fordi jeg allerede har en god del nødvendige begrensninger i kostholdet mitt. Og pga de begrensingene har jeg fått et helt nytt liv ❤ Men det er klart at det ikke er stas å plutselig få akutt vondt i magen og tenke var det for mye sukker/fett osv. Men som regel er magen veldig bra, heldigvis.
 
Min mamma har det. Blitt tilnærmet helt bra etter hun begynte på low foodmap-diett.
 
Jeg ble betraktelig bedre på lav fodmap, men trigges fortsatt veldig av stress. Nå vet jeg heldigvis hvilke matvarer jeg tåler litt av, og hva som må unngås fullstendig, slik at jeg apiser veldig restriktivt i forkant av f.eks reiser, jobbintervju og sånt som trigger stressmagen, mens jeg spiser litt mer "løssluppent" om jeg har fri og ingen planer neste dag.
 
Jeg har en eller annen rar form for ibs-d, eller vekslende ibs-d/ibs-c, som i utgangspunktet bare oppstår rundt eggløsning. Jeg mener det skyldes overfølsomhet for østrogen. Lav fodmap hjalp ikke hos meg, og jeg har ennå tilgode å prøve melkefritt, men det å spise restriktivt er pga. tidligere spiseforstyrrelser ikke noe for meg.

Jeg går nå på 30 mg Surmontil som er en gammel antidepressiva med treg mage som bivirkning og dette hjelper til dels når jeg pleier å ha løs mage før eggløsning, men resten av tiden har jeg en i overkant treg mage/forstoppelse pga disse så jeg vurderer å slutte.

Har prøvd Lectinect, men usikker på om det hjelper. Constella er et legemiddel som er utprøvd på de med ibs-c. Og Vi-siblin som du kan kjøpe uten resept på apotek. Ellers er det jo stressreduksjon som gjelder og da blir det litt ha ha fra min side når man har to små barn som er høyt og lavt og til nå ikke liker å sove...:dead:

Lykke til, håper du finner en løsning!
 
Back
Topp