Maltekstrakt..

Volven

Cute but psycho! Things even out..
September 2012
Trenger litt instruksjoner fra de som måtte ha greie på det ;) Lillegutt har ikke hatt bæsjebleie på 11 dager nå, og er følgelig en smule urolig, og strever veldig om dagen. :confused: Har lurt litt på om jeg skal pumpe meg og blande inn litt maltekstrakt. Det jeg lurer på da, er hvor mye maltekstrakt skal man bruke i hvor stor mengde melk??
 
Jeg brukte en halv tskje i 100ml melk. Husk å rør inn malten mens melka er varm, så den løser seg opp! Hvor gammel er gutten din? Det kan være vel så effektivt å gi litt sviskesaft også..
 
Får han kun morsmelk?
Da kan det faktisk skje at de går 14 dager uten avføring uten at set skal gjøre noe.
 
Jeg brukte en halv tskje i 100ml melk. Husk å rør inn malten mens melka er varm, så den løser seg opp! Hvor gammel er gutten din? Det kan være vel så effektivt å gi litt sviskesaft også..

Takk for info! :) Kan man gi sviskesaften ren?? Eller må den også blandes i melk? (Jeg har virkelig ikke peiling på dette her! :eek: ) Gutten min er 12 uker
 
Får han kun morsmelk?
Da kan det faktisk skje at de går 14 dager uten avføring uten at set skal gjøre noe.

Han får bare morsmelk ja, men det er tydelig at han har vondt i magen innimellom, og jeg har ikke spist noe utenom det vanlige heller, så det er ikke noe jeg har spist han reagerer på. Etter at han var ferdig med bæsj i hver bidige bleie de første ukene, hadde han bæsjebleie fast hver 6. dag, men nå har det da blitt 11 dager stakkars..
 
Høres ikke noe godt ut.
T gikk 14 dager uten avføring da han var ca 4 måneder gammel.
Men hadde ikke noe spesielt store plager da,
MEN det var litt av en bæsjebleie som kom itl slutt :eek:
 
sviskesaft kan man gi rent, 1 ts er nok! Har du prøvd karve eller fennikkel te? Det kan du gi 2 ml av et par ganger om dagen! Hjelper til å holde systemet i gang og får lufta utav magen til tulla vår iallfall, uten at det er spesielt hardt for magen ;)
 
Høres ikke noe godt ut.
T gikk 14 dager uten avføring da han var ca 4 måneder gammel.
Men hadde ikke noe spesielt store plager da,
MEN det var litt av en bæsjebleie som kom itl slutt :eek:

De bleiene som har kommet en gang i uka har vært plenty store nok egentlig :eek: Det har vært fullt fra linningen på ryggen og hele veien frem på magen.. :confused: hehe Det har blitt et par bad i håndvasken, for å si det sånn.. ;)
Var forøvrig lite sympati å hente hos min mor da jeg nevnte det for henne. Da fikk jeg bare sitert en historie fra da jeg selv var baby og fylte opp en hel sparkebukse.. :eek: hehe
 
Uff, Hehe.
 
sviskesaft kan man gi rent, 1 ts er nok! Har du prøvd karve eller fennikkel te? Det kan du gi 2 ml av et par ganger om dagen! Hjelper til å holde systemet i gang og får lufta utav magen til tulla vår iallfall, uten at det er spesielt hardt for magen ;)

Takk for tips! :) Han får av seg lufta da, heldigvis. Det lukter drit i hele kåken her til tider.. :confused: hehe Han er ikke akkurat sjenert på det området.. ;)
Får ta en tur på helsekost hvis dette fortsetter. Rekner med det er der man får tak i slikt..?
 
hvis du vil lage karve-te er det bare å kjøpe karvefrø på butikken og koke 1 dl vann med 1 ts frø og evt. 1 ts sukker, avkjøl og gi 2-3 ts lunken te om gangen :) ...jeg bruker 2 ml sprøyter, syns det blir mindre gris ;)
Sviskesaft får du i barnemathylla på butikken, det står fra 4 måneder på flaska, men det er ikke noe problem å gi fra 3 måneder ;)
 
Takk for hjelpen! :) Bæsjebleia kom i dag, endelig! o_O Det slo imot meg da jeg åpnet baderomsdøra etter at jeg hadde dusjet. :eek: Og da lå han i vuggen sin inne i stua med dyne over seg.. hehe :confused:
 
oioioi! Måtte ungen i badekaret og dyna i vaskemaskinen? :p Her har vi hatt det motsatte problemet noen dager, utallige, smekkfulle bleier om dagen :eek: ...nesten så jeg lurer på om noe jeg spiser gjør henne dårlig i magen, eeeeller at hun har fått i seg ei flaske med melk med litt for mye bakterier i o_O Må spørre på HS når vi skal på 3 månederskontroll på tirsdag, det er jo mer normalt at det går lang tid mellom hver bleie hos brystbarn enn at de er dårlig i magen :(
 
Er det ikke det ene, så er det det andre.. Huff! :( Mye en skal tenke på med disse små. Godt man har helsestasjon man kan spørre om alt mulig. Hun skal vel vaksineres og nå på tirsdag da den lille frøkna di..? Gruer meg til vi skal det! Liker ikke virkelig ikke når de gjør vonde ting med den lille dukkemannen min! Visste ikke helt hvor jeg skulle gjøre av meg da de klippet tungebåndet hans i sin tid.. Grøss og gru!! :eek: Nå påstår de at det ikke er vondt da, og egentlig så tror jeg dem, for det var egentlig bare når de drev og pirket ham i munnen med denne trespatelen at han gråt, ikke da de klippet.. Stakkars lille nurket mitt så ut som en liten vampyr etterpå med blodig spytt som rant ned fra munnviken :p

Gikk egentlig bedre enn fryktet med denne bæsjebleia her i dag da. Alt holdt seg innenfor bleia. Riktignok bare noen millimeter fra kanten både rundt lårene og bak på ryggen, men dog innenfor.. ;) Ble en kjapp dusjings under krana i håndvasken i dag og gitt..
 
gleder meg ikke spesielt til vaksinen nei, og ihvertfall ikke til eventuell feber på kvelden :( da de tok blodprøve av henne på sykehuset sendte jeg mannen alene med henne fordi jeg orket ikke å høre henne gråte sånn, men denne gangen er jeg nok nødt til å stille selv ja ;)
 
Da jeg var inne og fikk klippet tungebåndet hans tok de blodprøve i hodet på ham :eek: Da måtte jeg bare gå ut. Det klarte jeg ikke å se på. Jeg satt et stykke unna da de klippet tungebåndet, så jeg så ingenting, bare hørte ham. Det holdt lenge..
Var inne til observasjon ei natt på sykehuset noen dager etter fødselen fordi han hadde flere pustestopp mens han sov. :eek: Jeg fikk jo helt hetta, så dagen etter at vi hadde kommet hjem etter fødselen, havnet vi på sykehuset igjen. Der undersøkte de han fra øverst til nederst og hadde pustemonitor på ham hele natten, men den slo ikke ut hvis ikke pustestoppen var på 20 sekunder eller mer, så de korte stoppene han hadde var ikke farlige og heller ikke helt uvanlige for nyfødte, fikk jeg høre, så det gikk heldigvis bra. Men det var skikkelig ekkelt! Gikk lang tid før jeg klarte å slappe ordentlig av mens han sov etter det. Det var da de sjekket ham fra topp til tå der at de oppdaget at tungebåndet var litt stramt.

Her skal vi ikke i ilden med vaksinasjon før om drøye 2 uker. Gruer meg til det! :(
 
ikke noe gøy når man forårsaker smerte hos de små som kunne vært "unngått"...nå er jo vaksine nødvendig, men det er jo likevel vår feil at de små får vondt :(
...snuppa er inne i en fase hvor hun akkurat har begynt å synes at herjing er gøy, men så blir hun så fort skremt så det har skjedd mer enn en gang at hun har satt i en utrøstelig hylgråt fordi hun blir redd når vi leker med henne o_O tar vekk litt av gleden i forsøkene på å få henne til å le :p
 
Fraråder og bruke maltekstrakt, for det kna gjære i magen og gi enda mer luftplager til de små. Mathea blei helt dårlig i magen av det hu, stakkars! Anbefaler betulac på apoteket. Fåes i samråd med legen( for og vite hvor mye de små skal ha). Og veldig mildt mot magen til de små :) Brukte det til Mathea og funket kjempefint! Her har Emmeth gått 10 dager uten og bæsje før(han får og bare mm) Normalt at det kan gå opptil 17 dager før de små bæsjer når de får mm. Godt og se han fikk til og bæsje til slutt! :) Når "loaden" endelig kommer pleier han og bæsje seg helt ut, oppover rygg og alt. He he, så lenge de får det ut er jeg fornøyd :) Blir en del klesskift pga gulping og, så. Vasker en maskin om dagen, men har også 2 andre små, så går med en del tøy!
 
Sålenge han får det til på egenhånd, så er det det beste :) men det kan nå være greit å ha noe i bakhånd om han skulle bli veldig plaget. Liker ikke at det lille gullet mitt har det vondt, vet du ;)
Har litt klesvask her også, men ikke kjempemasse. Han gulper heldigvis lite (untatt da han fikk tran. Urgh! Da ble det både gulping og grining :( ) Blir mest melkesøl når han drikker mens han snur hodet bort og mister taket, eller når han blir litt for ivrig og hoster og harker så melkespruten står ut av nese og munn. Mye drama til tider :p
 
Back
Topp