Maling

Spireliten

Gift med forumet
Himmelbarn
❤️Mailykke 2022❤️
Aprilspirene 2024❤️
Februarhjertene 2025
Hvordan er det med maling når man er gravid? Kan man male? Og hvis ikke, hvor lenge må man eventuelt vente med å oppholde seg der det er nymalt?

Jeg har malt masse nå, og kommer til å male ennå mer før jenta mi er født.
Spurte mammaom detmedmaling, og hun sa jeg bare skulle male. Hun malte masse da hun gikk gravid med alle oss tre søsken. Og vi er da normale mennesker den dag i dag[:D]

Tror bare folk blir mer ogmer hysterisk over ting man ikke kan gjøre med årene. Malingen er blitt bedre opp igjennom årene.

Det er i allefall minimalt med avgasser i maling om dagen. Jeg ville holdt meg til vannbasert eller akryl(olje) maling som har kort tørketid. Og det er vel mer eller mindre vanlig å oppholde seg i ett nymalt rom så fort malingen er tørket. Vanlig oljemaling har andre avgasser og også lenger tørketid men er heller ikke vanlig å male med inne om det ikke er panel som skal males.
Det finnes også div malinger på markedet som er godkjent av astma og allergiforbundet, jeg vil vel kalle det ett salgstriks...for mesteparet av det som er på markedet idag er miljømerket uansett.

Takk for svar! [:)]

Eg har malt lister på eit gjesterom idag, det var oljemaling!! Kommer nok ikkje til å vere so mykje på det rommet dei første vekene! Kun for å flytte ned litt ting fra eit annet rom!!!

Har ikkje mala so mykje når eg har vore gravid, er egentlig ferdig med malinga for denne gangen og!!

Lykke til[:D]

Her står det litt (mye) om maling i svangerskapet: Hentet fra lommelegen.no[:)]

Når det gjelder maling under svangerskapet, er det løsemidlene i maling/lakk som kan være farlig. Disse er de du merker som ubehagelig lukt. Løsemidler har den egenskapen at de lett løser opp eller kan blande seg med fett. Disse kan passere både morkake-barrieren, og blod-hjernebarrieren hos fosteret. De skadene man en sjelden gang kan se, er blant annet forskjellige typer hjerneskade og økt abortrisiko. Gravide anbefales derfor å unngå løsemidler der man kan. Når det er sagt er faren for skader generelt liten, og faren for skader ved eksponering av ”husholdningsløsemidler” noen få ganger i svangerskapet er minimal. Så vidt jeg vet og kan finne, er det ingen studier som viser fare for skade på barnet ved liten eksponering, slik som man utsettes for ved kortvarig oppussing i hjemmet. Faren er nok også uansett størst i de første 12 ukene av svangerskapet, mens fosterets organer dannes.

Det strides litt om det er best å bruke oljemaling eller vannbasert maling om man ”må” male når man er gravid, det finnes ingen forskrifter/ regler om dette, og ingen klare kunnskapsbaserte anvisninger. Fordelen med oljebasert maling er at disse vanligvis har kort herdetid. Avgassingen skjer ofte i løpet av noen timer til dager mens malingen tørker. Vannbasert maling avgir vanligvis lite gasser under selve påføringen, men har ofte mye lengre herdetid – og kan avgi gasser til luften i rommet over en lengre tidsperiode.
Når det er sagt, er det mindre løsemidler i vannbasert maling. Hos Mesterfarge fikk jeg vite at ”tradisjonelle lateks-/akrylmalinger (vannbaserte) avgir ingen vesentlige gasser, så det er bare å male i vei. Ny ubehandlet panel har faktisk mye høyere verdier av gasser enn malte overflater.”

Oljebasert maling skal inneholde flere skadelige løsemidler enn vannbasert. Som du kanskje kjenner, lukter de også sterkere. Dette er nok grunnen til at helsepersonell flest (så vidt jeg kan se over hele verden) anbefaler gravide å bruke vannbasert maling dersom de skal male. Ved bruk av vannbasert maling, slipper man også usikkerheten ved å bruke white-sprit til å fjerne malingsflekker på huden, vann er som kjent ufarlig og white-sprit er et kjent løsemiddel.

Siden kunnskapen er begrenset totalt sett, er det jo best å unngå malingen dersom man kan, men livet er ikke alltid svart/hvitt. Allikevel kan det jo være greit å ta sine forhåndsregler, dersom du utsettes for maling/malingslukt:

-bruk maske om du maler selv, samt klær/hansker som gjør at du unngår søl rett på kroppen

-luft godt i rommet. Ta pauser i frisk luft ofte, spesielt om du blir uvel. Gravide har bedre luktesans enn vanlig og holder seg automatisk borte fra "farlige" områder, bruk sunn fornuft og følg kroppens signaler.

-unngå også å ha mat eller drikke i nærheten av malingen.

-gå til en spesialbutikk og spør innehaveren om råd, når du kjøper maling. Be om å få med deg innholdsdeklarasjon, bruksanvisning og vurdering av helserisiko for alle typer maling. Innholdet i den enkelte maling skal framgå av etiketten, hvor det skal være angitt hvor stor volumprosent av malingen som er løsemiddel og hvilken type det er, dessuten et tall som angir hvor stor luftmengde man må ventilere rommet med for å holde konsentrasjonen av løsemiddelet under de anbefalte normer som er satt for dette stoffet.

-rydd unna alle materialer som kan absorbere maling, slik som for eksempel tepper, gardiner, leker, bøker og stoffmøbler. Lukt og gasser av maling kan feste seg i disse materialene for senere å avgi dem igjen til luften i rommet (tenk på hvordan det lukter i en ”innrøykt pub/lokale”)

Er vel ikke direkte sunt å male med baby i magen, men lufter man godt tror jeg man kan male med god samvittighet. Jeg unngikk maling det første trisemesteret sist, men malte en del siste del av svangerskapet når babyen "tåler" mer og det meste av utviklingen er ferdig. Ville nok ikke ligget og sovet i et rom som er nymalt, men andre rom maler jeg med god samvittighet :) Skal snart hive meg på å male dørkarmer og vinduskarmer. Da blir det nok oljemaling, men får lufte godt under malingen.... Ellers bruker jeg helst vannbasert, gjerne Sense-malingen. :)

Back
Topp