Maling og gravid??

Preggi2017

Elsker forumet
Marsboere 2020
Noen som har blitt klok på dette med å male når man er gravid?

Har kjøpt inn maling jotun vegg 10 (vannbasert). Skal male en del i huset. Ser det står på helse norge at det skal være trygt men når jeg googler får jeg så mange forskjellige svar. Kan godt holde meg unna selve malingen, men forstod at det kan være farlige gasser så lenge som 3 uker etterpå. Det blir det verre med å holde seg unna.

Noen erfaringer ?

Har forstått det slik att det er løsemiddlene som er farligge og det er mindre av de i vannbasert, men de blir lufta bort på noen timer med oljebasert og sitter lenger ved bruk av vannbasert. Det er nok og bruke maske når man maler for å beskytte seg mot avgassingen samt god utlufting. Har og lest att det kan være gasser i uker, men om det var all maling eller bare vannbasert er eg usikker på. Finnes trygge malinger på spesialbutikker uten løsemiddler. Er noen mnd siden eg googla oppussing for eg blei litt i tvil om malingen kunne være skadelig, blei maske på det eg malte då, oljebasert maling. Frista ikke så veldigt å male mye siden det er i 1.trimester ein skal være mest forsiktig siden det er da organene blir danna. Forstår godt du blir i tvil for me kan jo ikke bare flytte bort i noen uker! Trur nok det går bra om det blir lufta godt over tid og du kjenner etter om du blir dårlig/tung i hode når du er der etterpå.

Noen som har blitt klok på dette med å male når man er gravid?

Har kjøpt inn maling jotun vegg 10 (vannbasert). Skal male en del i huset. Ser det står på helse norge at det skal være trygt men når jeg googler får jeg så mange forskjellige svar. Kan godt holde meg unna selve malingen, men forstod at det kan være farlige gasser så lenge som 3 uker etterpå. Det blir det verre med å holde seg unna.

Noen erfaringer ?
Det går helt fint

https://helsenorge.no/gravid/trygghet-og-gravid

Vannbasert anbefales foran oljebasert.
Og så er det jo generelt lurt å ikke oppholde seg i rommet mer enn du må og lufte godt underveis - men det er vel mest for din egen del [emoji6] samme er vel bruk av maske,virker bare styrete.

Malte forresten selv barnerommet for noen mnd siden, og det ER virkelig en jungel av informasjon og meninger om dette [emoji57]

Hei,

I slike tilfeller ville jeg sjekket produksdatablad og sikkerhetsdatablad for eventuelle farer.
Sikkerhetsdatabladet finner du her: http://www.jotun.com/Datasheets/Download?url=/SDS/SDS__222__LADY Vegg 10__Nor__NO.pdf

Utdrag fra teksten:
upload_2017-6-26_11-20-29.png

Evt ville jeg også tatt en telefon til en malingsbutikk og sjekket. De er gjerne rett på fremfor Dr. Google som svarer på ganske mange spørsmål samtidig og man må lese veldig mye og sortere seg til riktig informasjon.

Lykke til med malingen :)

Det går helt fint

https://helsenorge.no/gravid/trygghet-og-gravid

Vannbasert anbefales foran oljebasert.
Og så er det jo generelt lurt å ikke oppholde seg i rommet mer enn du må og lufte godt underveis - men det er vel mest for din egen del [emoji6] samme er vel bruk av maske,virker bare styrete.

Malte forresten selv barnerommet for noen mnd siden, og det ER virkelig en jungel av informasjon og meninger om dette [emoji57]
Masken er for å forhindre innånding av farligge gasser, de blir tatt opp i blodet på samme måte som oksygen og transportert rundt i systemet og går over i barnets blod. Skal ein male uten maske bør ein selfølgelig velge maling med minimal løsemiddler, mens bruker ein maske og dermed ikke puster de inn spiller det jo ikke like stor rolle hvilken maling som brukes.

Jeg følte meg såpass usikker på dette med maling, så valget falt på å bruke en maler. Hvis du ikke absolutt må male så hvorfor ikke la være. Du kan jo høre rundt om det er noen som er villig til å hjelpe deg med malejobben.

Jeg har malt med akrylmaling fra butinox. Jeg brukte ikke maske, men hadde gjennomtrekk i rommet når jeg malte.

Masken er for å forhindre innånding av farligge gasser, de blir tatt opp i blodet på samme måte som oksygen og transportert rundt i systemet og går over i barnets blod. Skal ein male uten maske bør ein selfølgelig velge maling med minimal løsemiddler, mens bruker ein maske og dermed ikke puster de inn spiller det jo ikke like stor rolle hvilken maling som brukes.
De papirmaskene filtrerer partikler godt (f.eks sand/pussestøv), men tror de slipper gjennom like mye malingsgass som oksygen, og da er man like langt.

Produktdatablad som noen lenka til gir informasjon om at den aktuelle malinga er trygg/ikke trygg, og er den trygg er det heller ikke nødvendig med maske. Er den ikke trygg ville eg funnet noen andre til å male, evt sjekka veldig nøye der eg kjøpte maska hvordan den skal brukes, hvor ofte filter skal skiftes, og at den virker som den skal.

Sand/pussestøv er forøvrig heller ikke sunt, kan føre til lungekreft, men det er ikke det trådstarter spurte om. Da snakk om gjentatt eksponering, f.eks folk som arbeider i gruver....likevel ikke dumt å bruke om du pusser hjemme -vi fikk sinnsyke mengder støv i stua da vi pussa ned veggen som var malt med kalkmaling, ødela støvsugeren på det støvet [emoji57] men igjen, avsporing.

Hei,

I slike tilfeller ville jeg sjekket produksdatablad og sikkerhetsdatablad for eventuelle farer.
Sikkerhetsdatabladet finner du her: http://www.jotun.com/Datasheets/Download?url=/SDS/SDS__222__LADY Vegg 10__Nor__NO.pdf

Utdrag fra teksten:
Vis vedlegget 228289

Evt ville jeg også tatt en telefon til en malingsbutikk og sjekket. De er gjerne rett på fremfor Dr. Google som svarer på ganske mange spørsmål samtidig og man må lese veldig mye og sortere seg til riktig informasjon.

Lykke til med malingen :)

Takk for det - skal lese hva som står og høre med en malingsbutikk :happy:

De papirmaskene filtrerer partikler godt (f.eks sand/pussestøv), men tror de slipper gjennom like mye malingsgass som oksygen, og da er man like langt.

Produktdatablad som noen lenka til gir informasjon om at den aktuelle malinga er trygg/ikke trygg, og er den trygg er det heller ikke nødvendig med maske. Er den ikke trygg ville eg funnet noen andre til å male, evt sjekka veldig nøye der eg kjøpte maska hvordan den skal brukes, hvor ofte filter skal skiftes, og at den virker som den skal.

Sand/pussestøv er forøvrig heller ikke sunt, kan føre til lungekreft, men det er ikke det trådstarter spurte om. Da snakk om gjentatt eksponering, f.eks folk som arbeider i gruver....likevel ikke dumt å bruke om du pusser hjemme -vi fikk sinnsyke mengder støv i stua da vi pussa ned veggen som var malt med kalkmaling, ødela støvsugeren på det støvet [emoji57] men igjen, avsporing.
Nå var strengt tatt gassmaske eg meinte, har vært nevnt fleire ganger her inne og da også kalt maske. Alt er jo skadeligt, i ein viss grad men som du selv skrev er det ikke det tråden handler om. Det er ikke alle plasser det står spessifisert noe særligt om graviditet, men om det er løsemiddler og mengden av de står. Er det null løsemiddler er malingen trygg uten gassmaske, er det løsemiddler annbefales den samt god utlufting.

Back
Topp