Maling - farlig?

Pedal

Gift med forumet
vi skal til å male gang og barnerom, og jeg lurte på om noen vet om det er farlig?
Man får jo kjøpt Sens maling som skal være ok, men vi må starte med sperregrunning (det er ubehandlet tre der i dag) og det ser ikke ut som om det finnes i Sens - variant.

Det er jo litt forskjell på hva som anbefales alt etter hvem du spør. Men vannbasert er vel bedre enn oljebasert, bare sørg for god ventikasjon :) Så er det jo noen som mener at alt av maling bør unngås. Kjenner ikke til sens, men er det sånn uten farlige kjemikalier? I så fall bør vel det gå bra :) hør me de som jobber der når du kjøper maling :)

Så koselig å begynne å lage til barnerom :) vet du om du får gutt eller jente? :)

Ja, vi har fått vite at det er en gutt, og skal på OUL i morgen å håper å få det bekreftet.
Vi skal aller først i gang med gangen også barnerommet etter det. Leste at det ikke er noe særlig å gjøre det rett før ungen kommer, men det er ikke noe hast, den kommer ikke til å sove der i starten uansett.

Tipper jeg spør på OUL i morgen og på der vi kjøper maling.

Jeg brukte sens da jeg malte sist, men den dekker utrolig dårlig :( tror jeg vil gå for noe annet når barnerommet skal males i vinter... oljemalingen er vel den man skal holde seg unna, men usikker på hvilke andre vannbaserte som er anbefalt. Gi meg gjerne tips når du har hørt med legen :p er hvertfall veldig kjedelig å male rommet med 3-4 strøk!! Hehe

Jeg ville overlatt malingen til noen andre om dere ikke finner sikker grunning. Så hadde jeg heller malt med Sens eller Butinox Greenroom etterpå :) vi har brukt de to i hele huset og er veldig fornøyd med de.

Jeg ville overlatt malingen til noen andre om dere ikke finner sikker grunning. Så hadde jeg heller malt med Sens eller Butinox Greenroom etterpå :) vi har brukt de to i hele huset og er veldig fornøyd med de.

Helt enig! La noen andre ta grunningen slik at du er på den sikre siden :)

På malingsbutikken her sa de at sens kunne eg fint male med.Selger hadde selv malt med andre sorter maling under sin graviditet og det var ikke farlig så lenge det ikke var over lang tid sa hun.

På malingsbutikken her sa de at sens kunne eg fint male med.Selger hadde selv malt med andre sorter maling under sin graviditet og det var ikke farlig så lenge det ikke var over lang tid sa hun.

Stort sett går det meste bra, men skulle noe gå galt, så vil man alltid tenke på enn viss det var det eller det som er grunnen. Det er en grunn til at man anbefaler å holde seg unna å male med annen maling, så det er greit å følge anbefalingene fra de som har peiling og ikke fra noen som står i en malingsbutikk.

Det er det jeg har lest noen steder, at så lenge det er vannbasert og god lufting, så er det ikke noe farlig. Men man vil jo ikke ta noen sjanser heller :wideyed:

Det jeg har hørt er så lenge du bruker vannbasert maling og har god lufting skal dette gå bra, men sens malingen er fantastisk med tanke på lukt og att den e astma og allergi vennlig.

Eg har ikkje tenkt å ta i en malerkost under graviditeten...:flower Men e nok litt hysteriske på området....

Mannen er heldigvis enig, å tar på seg det som skal gjerast.... :love017

Lykke til med oppussing :Heartred

Det er det jeg har lest noen steder, at så lenge det er vannbasert og god lufting, så er det ikke noe farlig. Men man vil jo ikke ta noen sjanser heller :wideyed:

Eg har stått over og male huset ol med oljemaling i år men tror eg kommer til og male inne med sens maling.Når de som jobber med det har malt med den og andre sorte innendørs tror eg det går greit.Tror kjemikaljene på arbeidsplassen min er mye verre og oppholde seg i noen timer hver dag ift malingen.Og malingen er jo bare et par dager noen timer.

Stort sett går det meste bra, men skulle noe gå galt, så vil man alltid tenke på enn viss det var det eller det som er grunnen. Det er en grunn til at man anbefaler å holde seg unna å male med annen maling, så det er greit å følge anbefalingene fra de som har peiling og ikke fra noen som står i en malingsbutikk.

Det står jo tom på jotun sine sider at den er ufarlig og male med når du er gravid eller har barn i hus.Regner med de som produserer og har fått malingen godkjent vet hva de snakker om :)

Det står jo tom på jotun sine sider at den er ufarlig og male med når du er gravid eller har barn i hus.Regner med de som produserer og har fått malingen godkjent vet hva de snakker om :)
Ja hvis det står på så må jo det være basert på noe :)

Ja, det handler nok mer om man står i det og sover i det over lang tid.
Håper og tror det. Kommer allikevel til å spørre legen i dag.

Nå skal ikke datteren vår sove i det før etter 1 eller 2 og babyen ikke før hvertfall 1 år så får vår del er det uproblematisk

Last edited:

At all malingen deres ikke er skadelig å bruke når man er gravid? Det må være nytt i såfall, for de anbefalte bare Sens for 4 år siden.

Back
Topp