Maling... er det farlig?

SKims

Betatt av forumet
JuniJubel2021
Vi driver å pusser opp om dagen. Jeg maler vegger inne, og legger sparkelmaling på en vegg.
Begynte å tenke på det i dag at det kanskje ikke er så bra, eller er ikke maling så ille lengere? Har godt med gjennomtrekk. Hva tenker dere?
 
På helsenorge.no står dette:

"Å male noen få ganger i løpet av svangerskapet med olje- eller løsemiddelbaserte maleprodukter er ikke farlig for fosteret.

Ut fra et føre var-prinsipp anbefaler man likevel den gravide å begrense bruk av denne typen maleprodukter. Du skal ikke være engstelig hvis du allerede har malt med slik maling, men heller unngå å male med slik maling senere i svangerskapet"

Vi har kjøpt hus og skal male de fleste rom. Det blir mannen sin jobb, siden jeg er gravid. Men ååå som jeg klør i fingrene etter å gjøre det selv. Er perfeksjonist ut i fingertuppene og får noia av å ikke ha kontrollen på det selv :hilarious: Men nå takler jeg tydeligvis ikke malingslukt som gravid heller, så dårlig lukt! Om du absolutt ønsker å male masse selv bør du kanskje ha åndedretsvern? :)

Edit: og så finnes jo Jotun Sense som skal være trygg å bruke da. Men vi har allerede kjøpt maling på tilbud før jeg ble gravid så den blir ikke å brukes hos oss.
 
Vi har akkurat malt stua, men vi brukte Jotun Sens :happy: Men jeg er allergisk mot maling selv når jeg ikke er gravid da :rolleyes:
 
Brukte Jotun sens når me ha mala, skal gå helt fint. Som det står over ble vi anbefalt å ikke bruke andre - just in case xsmile5
 
De fleste bruker vannbasert maling, og uten å være for bastant, så kom jeg forrige svangerskap frem til at det var i orden å male med. Med det sagt: kan man unngå det, er det sikkert det beste :)
 
Back
Topp