Maling av hus og malingslukt

Silje1982

Forumet er livet
Hei jenter

Jeg må bare spørre dere for jeg kjenner at jeg bekymrer meg så veldig masse. Rekken vår holder på å male husene utenpå. Den lukten er jo veldig sterk så det vil si at hele huset lukter maling. Hvordan er det for meg å bo oppi dette???? Jeg håper så inderlig ikke at det er skadelig for jeg har ikke lyst å bo hjemme hos foreldrene mine igjen[:'(][:'(][8|] Noen som kan hjelpe meg?

Takk for alle svar jenter[:)][:)]

Ja, det lukter inne i huset også. Jeg tok igjen vinduene i går når de malte, men når jeg sto opp i dag så luktet huset veldig maling. Så jeg kunne like så godt ta opp vinduet igjen for jeg kjente det jo like godt når det var igjen. Jeg håpet jo helst at det ikke skulle gjøre noe[8D][:)] Jeg maler ikke huset jeg da. Jeg kjenner bare lukten her inni huset. Det var godt at ungene hennes ikke tok skade av det[:)] Da er det jo håp om at det ikke skal skje noe med meg[8D][8|] Takk for at du tok tid til å svare i hvertfall viblirsnart5[:)] Forstår at det er vanskelig for dere å svare på dette innlegget[:)]

Jeg kjenner masse liv så jeg satser på at det går fint[:)][:)] Hun beveger seg masse og sånn så da får jeg bare prøve å la være og tenke på det[8D] Men kjenner at jeg er litt bekymret ja[8D]

Jeg skal male hytta utvendig i sommer. Er det dumt av meg? Deler hytte i trøndelag med søsteren min, og siden de bor i trøndelag, og jeg i Østfold, har søsteren min og samboeren hennes, naturlig nok, et overtak på hva oppussing angår. Syns ikke jeg kan snikke meg unna. Jeg vil jo være utendørs, så evt. dunster fra malinga blir vel ganske tynna ut..

Hehe.. jeg tror ikke at jeg ville ha malt selv altså[:)] Jeg vet ikke hvor skadelig det er og jeg vet at det er gravide så maler, men jeg hadde nok ikke tatt den sjansen[:)] Men det er nok som du sier at det kanskje ikke er så ille hvis du står ute og maler og ikke holder på inne.

Vi skal pusse opp hele leiligheten nå, helsparkling og maling av alle vegger og tak blandt annet, så vi har ikke mulighet til å bo her mens de holder på. Men, er det noe sånt at man må lufte ut så og så lenge før man flytter inn igjen?? Her skal det brukes all slags type maling...

Merker at jeg er litt stressa når det gjelder disse avgassene fra maling, en kollega av meg pusset opp hele huset når hun var gravid, da babyen var 3 mnd gammel ble det påvist testikkelkreft, og legene spekulerte på om blandt annet denne oppussingen kunne vært årsaken..[:o] De kom ikke fram til at det var det ene eller det andre, men ekkelt bare at det har vært i tankene til legene..

Ja, det er det som stresser meg også med de der gassene og alt det der. Vi også har pusset opp her inne i huset og malt og slike ting. Eller jeg malte jo ikke og vi bodde ikke her mens det ble gjort. Det er derfor jeg er så skeptisk te at det blir malt ute. Men må jo bare satse på at det ikke gjør noe. Jeg vet at gassene er i huset en stund etter at det er malt. Men det er viktig at dere lufter godt og slike ting. Uff, håper ikke at babyen min tar skade av dette her da[&:]

Det at de maler ute hos dere tror jeg har lite å si..Forestiller meg hvertfall at det må være verre å gå rundt i disse avgassene fra ferdigmalte vegger inni huset..[&:] Slik som jeg må. Men, som du sier- får være flinke til å lufte godt!!!! Er jo heldigvis sommer snart, så vinduene kan jo stå på vidt gap[:)] Hadde vært verre i desember liksom[;)]

Hele huset lukter jo, men får bare satse på at jeg ikke får så mye i meg som jeg hadde gjort hvis det var inne. Ja, du må lufte godt. Og så er det jo heldigvis sommer som du sier og da er du jo gjerne mye ute også på dagene. Godt å få gjort det før babyen kommer[:)] Hehe.. det er mange bekymringer når vi er gravide ser du[:)]

He he..ja det er det jammen!!! Er jo ikke mer enn 4 år siden jeg pusset opp hele leiligheten her, men med en gang jeg fant ut at jeg var gravid, så fant jeg ut "må pusse opp på nytt igjen"!! "og kjøpe ny bil"[:D]

Akkurat som om babyen bryr seg om hva slags kjøkken jeg har, eller hva slags bil vi kjører..[:D]

Men, det er jo deilig når det er nytt da!! Også får vi bare satse på at disse avgassene flyr ut gjennom vinduet og langt vekk fra meg[8D]

Vi er jo ikke de første gravide som har pusset opp heimen!!!!

Nei, vi er jo ikke det[:)][:)][:)] Og det går jo godt som regel. I hvertfall som jeg vet om[:)] Vi er nok bare litt overbeskyttende og kan bekymre oss litt fort for nurkene i magen vår[:)] Men det er jo helt normalt[:)]

Hehe.. tviler på at babyen din bryr seg så mye om hvordan det ser ut[:D][:D][:D] Men greit å være på den sikre siden i tilfelle[:D][:D][:D]

Jeg har faktisk hørt at det er det nye og fancye mailingen som er farligst... sånn vanlig oljemaling som lukter mye er visst ikke så ille som sånn maling som er luktfri.. farligheten av gassene er visst ikke anhengig av hvor mye malingen lukter.. mener jeg har lest en artikkel om oppussing inne på BV.. skal se om jeg finner den..

fant noen artikler:

http://www.babyverden.no/templates/Article____442.aspx

http://www.babyverden.no/templates/Search____306.aspx?quicksearchquery=oppussing

Takk for gode råd snappi og siljepus!!!!!

Trodde faktisk det beste var å lufte for fullt jeg, men ser jo i den ene artikkelen nå at det heller er motsatt!!! Sånne ting er jo greit å vite!!! Vi kan jo alltids bo et par uker xtra hos mamma og de, gjør jo ingenting det:)

Takk for tips og råd snappis og siljepus[:)][:)][:)] Jeg satser på at det går bra at de maler ute på huset jeg[:)] Nå holder de på på baksiden hvor soverommet vårt er så da har jeg lukket vinduet og sånn. Og så står jo solen rett på der i dag så jeg håper at gassene fordamper veldig raskt[:)] Jeg selv skal bare ta en dusj nå og rømme huset for jeg gidder ikke å sitte hjemme[:)] Det er veldig vanskelig å vite alt slike ting. Og når vi holdt på inne så bodde vi lenge hos foreldrene mine altså. Etter at det var malt ble det lagt nye gulv og fliser så gassene hadde gått ut av huset til vi flyttet tilbake[:)]

Men Domenica[:)] Har du bodd så lenge hjemme hos mammaen din etter at du flyttet ut for godt?[:)] Hehehe... ikke for å skremme deg, men det var helt FORFERDELIG[:D][:D] Foreldrene mine er verdens beste. Da vi bodde der forlangte de ingenting av meg. Fikk godt stell, middag på bordet, rene klær og barnepass, men det var altså sååååååå kjipt å bo hjemme igjen[:)] Hadde jo ikke privatliv og foreldre klarer jo å legge seg opp i ting[:)]

He he..vet det blir en prøvelse ja..[;)] De er verdens snilleste, akkurat som dine, varter opp og står i- men, det er nå en gang sånn: har man først flyttet ut, så er det vanskelig å flytte hjem igjen!!!!! Har ikke bodd hjemme siden jeg var 19 år..., men for prøve å holde ut de to første ukene- tror de reiser på ferie etter det ( håper jeg da!!!! )

Heldigvis er det sommer, så det går ann å være myyyyye ute om dagene[8D]

Man skal helst unngå å male selv. Ikke noe bra nei. Søskenbarna mine er malere og de ble sykemeldt med en gang de ble gravide.

Men tror ikke du skal bekymre deg for mye. Du er jo ikke oppi det hele tiden.

Nei, jeg trodde også at vi skulle unngå og male selv[8|] Men takk for svar jenter[:)][:)][:)] Jeg skal ikke bekymre meg mer nå tror jeg[:)] Det ser ut som de snart er ferdige med å male huset ute og i dag har jeg hatt vinduet igjen på soverommet vårt når de har holdt på å male. Får bare innbille meg at det ikke er farlig så lenge de ikke maler inne[:)]

Hehe.. ja for din del håper jeg at de reiser på ferie Domenica[:D][:D][:D][:D] Hehe.. jeg vil tippe at du er ganske lei etter to uker[:D] De mener det bare godt, men det blir mye[:)]

Fant dette på babyverden: (har selv stått og beiset huset i en uke nå...)
Kan jeg male huset utvendig
Gunn 

Spørsmål:
Jeg lurer på om det er farlig at jeg hjelper til med å male huset vårt utvendig nå som jeg er gravid? Jeg er i 18 uke og har ingen plager ennå. Ev. hvilke risikoer tar jeg ved å gjøre det?

Svar:
Svar: Hei Gunn! Kos deg med husmalingen. Utendørs er det ikke farlig for deg eller fosteret, men fall ikke ned fra stor høyde!
Hilsen Monica

Såååååå snille dere er som sjekket det opp for meg[:D][:D][:D] Tuuuuuuuuusen takk[:D] Nå er jeg skikkelig beroliget og lettet[:D] Da tør jeg å bo i huset mitt med god samvittighet[:D]

les dette[;)] dette er mer aktuelt for dere som maler inne...
lurer om om d blir litt kjøligere ute nå,satse på d blir litt mindre lukt då...[;)]
http://www.babyverden.no/templates/Article____442.aspx

Back
Topp