Male ubehandlet panel

Mamman til Pat/Kev

Elsker forumet
Hvordan gjør jeg det?? Må jeg kvistlakke??????????? Hva skjer om jeg ikke gjør det.
Det er nemlig ubehandlet trepanel på den ene veggen på badet..og det er super stygt og gir dårlig lys. Tenkte å male  litt da....[:D]

du MÅ ikke..
men med tiden så kan det komme flekker der kvistene er..
så vil absolutt anbefale det[:D]
går å fort atte[;)]

Men vi har tenkt å total pusse opp badet om ett par år... så er jo bare sånn midlertidig løsning. Det er jo kvist over alt!!!!!!!! Må male hele veggen med kvistlakk.
Gubben er borte med bilen nå, og jeg ville gjerne satt igang pronto.. Men om man MÅ kvistlakke for at ikke det skal bli flekker overalt,så får jeg vente[:'(]

Det har kommet sperregrunning MED kvistlakk nå!Koster litt mer, men vi brukte dette da vi pusset opp huset med MASSE panel... det er rett og slett genialt... Anbefaler deg å sjekke ut priser, for det kan være syykt store forskjeller fra butikk til butikk på akkurat dette...

Ok, får kjøpe kvistlakk da[;)]
Takk for råd jenter!!

Du må... ta på kvistlakk, grunne, sparkle, pusse og til slutt 2 strøk maling[;)]

Kvistlakk er enkelt... det anbefales visst 2 strøk med det, men ta å kjøp en sånn minirull og stapp den i tuten på flaska... da bare går du og dupper på hver kvist[;)]

Hvis panelet er gammelt (mer enn 5 år) er det sannsynligvis ikke nødvendig med kvistlakk. Hvis det er ubehandlet vil jeg anbefale sterk salmiakkvask, grunning og to strøk. Hvis det er lakket bør du pusse lett over med grovt sandpapir først.

Dessuten så har jotun (tror jeg det var) en grunning for sperring/isolering. Var en maler som sa vi kunne bruke den på vår. Da var det liksom som grunning og "kvistlakk" i ett. Men vår panel er fra 1970, så siden panelet var så gammelt ville det gå greit.

Jeg tipper vel at panelet har vært der i 20 år kanskje[;)] Så det burde være ganske tørt!!!
Skal jo rive alt og pusse opp om 1 års tid, så kanskje jeg bare prøver å grunne og male..ikke såå krise om noen kvister vil bli stygge.

ORIGINAL: Mamman til Pat/Kev

Jeg tipper vel at panelet har vært der i 20 år kanskje[;)] Så det burde være ganske tørt!!!
Skal jo rive alt og pusse opp om 1 års tid, så kanskje jeg bare prøver å grunne og male..ikke såå krise om noen kvister vil bli stygge.

Nei da burde det sikkert gå greit!

Bor du i Siljan / Skien? Bor i Porsgrunn, men kommer fra Kristiansand..

Vi har aldri brukt kvistlakk når vi har malt panel, og det er like fint fordiom[:)] Så jeg synes det er bortkastet[:)]

Vi brukte ikke kvist lakk og etter noen timer var alt helt gult... skikkelig altså... nesten så vi så det skjedde gradvis. så vi måtte ha kvist lakk på... men sikkert forskjell på panelen!

Back
Topp