Male trefarget vinduer og lister

*Surprise*

Glad i forumet
Jeg har så lyst å male alle lister, karmer, vinduer og dører hvite, men det er sikkert MASSE arbeid...
Det må vel kanskje pusses først også?

Hvilken maling annbefaler dere?

Og de som har gjort det: ble dere fornøyd?

Setter pris på svar[:)]

Har mala dører= fornøyd, også lister å karmer har jeg mala, men det meste der var mala fra før..
Pussa over først, mala så et strøk med Butinox greenroom (vannbasert, 40). Så sparkla jeg der d trengtes, pussa over. og 2-3 strøk til slutt!

Malinga lukter ikke, og tørker veldig fort [:D]
Lykke til!

Jeg bruker oljebasert maling til vinduskarmer og vindu, med 40 glans for å vaske lettere. Det er så lett å rote vann når en skal vatne blomster, pusse vindu o.l, så med vannbasert maling kan dette falme å bli stygt over tid.. Helt hvit farge har jeg brukt.
Bruker også oljebasert på dører, men da med 25 glans.

Vinduskarmene her var mørk brun beiset og ikke gjort noe med siden tidlig på 60 tallet, og jeg malte 3 strøk med hvitt, og vips ble de som ny[:)]

Og jeg er veldig fornøyd [:)]

ORIGINAL: JeanetteR

Jeg bruker oljebasert maling til vinduskarmer og vindu, med 40 glans for å vaske lettere. Det er så lett å rote vann når en skal vatne blomster, pusse vindu o.l, så med vannbasert maling kan dette falme å bli stygt over tid.. Helt hvit farge har jeg brukt.

Vinduskarmene her var mørk brun beiset og ikke gjort noe med siden tidlig på 60 tallet, og jeg malte 3 strøk med hvitt, og vips ble de som ny[:)]

Den vannbaserte malinga som er på markedet nå har blitt veldig mye bedre... oljemalinga er mer å mer på vei ut... Har en venn som jobber i maler firma, dem bruker ikke olje maling mer. Han som er med meg å finner den malinga som jeg trenger til dem forskjellige stedene. Olje maling dekker litt bedre, men ikke no problem så lenge vannbaserte tørker så kjapt, rekker mange strøk på en dag!. Oljemalinga gulner også veldig fort, så hvis du syns d er helt topp å male, så kan du jo gå for olje maling, for da må du male om få mnd igjen hvis du vil ha d hvitt da!

Når vi flytta inn her så var alle vinduer, karmer og lister trehvite....(og lakka)[:'(]

Jeg vasket bare over med litt salmiak vann og deretter grunnet jeg og så malte jeg.. Spiller egentlig ikke så veldig stor rolle om du bruker vannbasert eller oljebasert.....Jeg er mest gla i vannbasert, fordi jeg HATER å gjøre rent pensler etter oljemaling... Men jeg brukte faktisk oljemaling på mine lister, vinduer og karmer..

Jeg ble kjempe fornøyd. Angrer absolutt ikke på at jeg tok på meg den jobben.....Men ja det er jo drit kjedelig i lengden da.....nå pussa jo vi opp hele leiligheten samtidig, så jeg ble ganske lei... Men absolutt verdt det....!!!

ORIGINAL: Nøtteliten81

Den vannbaserte malinga som er på markedet nå har blitt veldig mye bedre... oljemalinga er mer å mer på vei ut... Har en venn som jobber i maler firma, dem bruker ikke olje maling mer. Han som er med meg å finner den malinga som jeg trenger til dem forskjellige stedene. Olje maling dekker litt bedre, men ikke no problem så lenge vannbaserte tørker så kjapt, rekker mange strøk på en dag!. Oljemalinga gulner også veldig fort, så hvis du syns d er helt topp å male, så kan du jo gå for olje maling, for da må du male om få mnd igjen hvis du vil ha d hvitt da!

Har ikke problem med at det gulner heller jeg, da hadde jeg jo ikke anbefalt det! kommer kanskje an på hvilket merke maling man bruker også.. Jeg er ihvertfall fornøyd med å gjøre det sånn [:)] Eneste minuset er at man trenger tid å vente på tørken og god utlufting..

Hun spurte jo om råd, og greit å få flere erfaringer da, synes jeg da [:)][8|]

ORIGINAL: Nøtteliten81

Har ikke problem med at det gulner heller jeg, da hadde jeg jo ikke anbefalt det! kommer kanskje an på hvilket merke maling man bruker også.. Jeg er ihvertfall fornøyd med å gjøre det sånn [:)] Eneste minuset er at man trenger tid å vente på tørken og god utlufting..

Hun spurte jo om råd, og greit å få flere erfaringer da, synes jeg da [:)][8|]

Så kjekt hvis d ikke har gulna da.... gjør hvertfall d her, og hos alle vennene mine. Ikke så lett å se i d daglige, men så hvertfall d når jeg begynte å male, å gud hvor stygt d var da... så måtte ta alt av lister å sånt, som jeg trodde var hvitt! Ene kameraten min er maler, og han har helt panikk for at d ser nikotin gult ut, så etter at den nye vannbaserte kom har han mala absolutt alt i huset på nytt. Tag- gulv- vegger-lister-alle møbler... Nå er han fornøyd at d ikke gulner!

Selvfølgelig er d greit med flere råd og erfaringer, derfor jeg kommer med mine anbefalinger også, fikk helt sjokk sjøl når jeg så hvor gult møblene å d hadde blitt, Å det er ikke snakk om at dem har blitt mala for lenge sia heller!

Men selvfølgelig så er d jo bare til å male med oljemaling, men ville bare informere om mine erfaringer! [;)]

Back
Topp