Male som gravid ?

Tvillingen88

Betatt av forumet
Oktoberbarna 2021♡
Kan man male et soverom som gravid ? Noen som har noen erfaring med dette , har ikke sjekket ut , men har hørt det finnes spesial maling for oss gravide. Skal male soverommet til babyen , men usikker på om jeg kan ❤️
 
Kan man male et soverom som gravid ? Noen som har noen erfaring med dette , har ikke sjekket ut , men har hørt det finnes spesial maling for oss gravide. Skal male soverommet til babyen , men usikker på om jeg kan ❤️

Ja det kan du, med riktig maling. Kjøp feks Jotun Sens, den er uten skadelige løsemidler :) men ta deg gode pauser og luft rommet. Malte selv diverse møbler med denne malingen i svangerskapet.
 
https://www.helsenorge.no/gravid/trygghet-og-gravid/#male-som-gravid


I følge Helse Norge anbefales det å begrense det og ikke oppholde seg i nymalt rom over lengre tid.


https://www.jotun.com/no/no/decorative/interior/products/sens-gravid-og-male


Man kan også velge Jotun sense for sikkerhets skyld.


Jeg har nylig malt babyrommet med Butinox Barnerom, da passet jeg på å ha god lufting og jobbet så fort jeg kunne, for så å forlate rommet med en gang jeg var ferdig. Mine fysiske begrensninger (mage- og ryggsmerter, og fare for kynneraktivitet) ga meg helt naturlige pauser fra arbeidet. Hadde også en dag pause mellom strøkene.
 
Jeg har også malt barnerom, hadde da vinduet på vidt gap mens jeg malte slik at det ble god lufting underveis. Vinduet ble også stående åpent i mens malingen tørket, og flere dager etter for å få luftet det godt ut.

Merket ingenting til lukt mens jeg malte denne gangen. Forrige graviditet måtte jeg gi meg etter noen få malestrøk da lukten gjorde meg uvel.
 
Tusen takk for mange gode svar og anbefalinger :)
Da tar jeg sjansen på å male med sens maling.
Kjenner jeg begynner å bli litt vel stressa over «alt» som ikke er gjort , så er vel derfor jeg driver å finner alle mulige prosjekter om dagen :hilarious:

Men bekken og vonde kynnere gir automatiske pauser som nevnt her :hilarious:
 
Det går også an å bruke sånn maske, i tillegg til å lufte godt og bruke Sens. Da burde man i hvert fall være trygg ;)
 
Maling én dag, eller to, skal nok gå fint uansett :p Men bruk en god maling og luft godt, så er du safe!
 
Det går helt fint å male med det meste bortsett fra oljebasert maling. Jeg har snakket med jordmor/bedrifthelsetjeneste om det da jeg er håndverker. Men bruk gjerne Jotun Sense/Gjøco Bliss eller lignende :)
 
Back
Topp