Male panel tips

Nybergenser

Gift med forumet
Hei dere flinke jenter [:D]

Vi har bygget nytt inngangsparti og har valgt å panele og male istedenfor tapetsere.
Irriterer meg over mannen som vil male selv.......
Jeg er ikke enig med hans måte å male på og spør derfor dere her inne...

1: Kvistlakk ( der er jeg enig)
2: Heftgrunn... her er et problem... jeg mener at det bare skal et lett strøk for at malingen skal sitte bedre mens han mener at vi skal kline på... ??? Hvem har rett her da? Jeg er så redd for at det vil se "tykt ut"?
3: Skal ha 2 strøk oljemaling oppå der. Latte glans 15
4: Han skal male lister og vinduer i Latte med glans 35!! Sier det blir sååå fint, her har jeg mistet nattesøvnen [:-]

Vi er så uenige om oppussing.... at jeg har latt han få bestemme... så får jeg heller bestemme i stue o.l...
Ikke lett å ha en mann som faktisk har interiør meninger [8D] 

Ble litt lang denne her.. glad du tok deg tid til meg.... håper du legger igjen en liten kommentar [:D]

Jeg ville ikke brukt heftgrunn, men sperregrunn på panelen..Også ville jeg me\alt listene hvite. Glansgraden er grei, kanskje litt blankere på listene.
Også selvfølgelig en bra kost og ikke rulle[;)]

ORIGINAL: babyensmamma

Du får grunning ferdig med kvistlakk, to strøk og så male!
Men er det ekte panel dere har satt opp? Du vet at den vil sprekke opp en del når den blir malt?
Kan være lurt og vente litt med å male hvis dere akkurat har sett den opp....[:)]

Eller male første strøket før dere setter den opp (hvis dere ikke allerede har gjort det da.)

Det er ekte panel ja..... Vet det med kvist i grunning men den er så dyr [8|]
Vi bruker rulle.... trodde det var riktig... ble anbefalt rulle....

Hva er forskjellen på heft og sperre da? Er jo ferdig med første strøk heft med kvistlakk under så litt sent men man lærer jo noe nytt hele tiden [;)]

Heftgrunn er for "blanke og glatte" ting som malingen ikke så lett fester på. Sperre er jo sperre for kvist og sånn. Selv om du har fått en bra rulle syns jeg det blir finere resultat med pensel. Med rulle får du ofte sånne "nupper"..

Vi har brukt endel grunning, og tatt et vanlig strøk på - ikke klina masse på! Glansgraden hadde jeg ikke bekymra meg over [;)]. Vi har brukt glansgrad 40 på alle lister og vindu. Malte noen skapdører i glansgrad 20 engang, og det angra jeg veldig på! Ble så vanskelige å vaske - så nå har jeg malt over i glansgrad 40!

Back
Topp