male panel med kvister?

Nei, men du må bruke grunning m/sperrelag 2 strøk

kvistlakk er pr definisjon mye bedre enn sperregrunn.... vet det av erfaring...
og ja - uansett hvor gammelt treverket er, bruk kvistlakk..

da jeg malte panelet på badet i vinter, så pusset jeg vekk malinga på alle kvister (de syns gjennom opprinnelig maling) og kvistlakket 2 ganger før jeg malte over 2 strøk med oljemaling...

Dollface over her har helt rett. 2 strøk med kvistlakk, ett strøk med grunning, og så to toppstrøk for best resultat.  Gjøco har laget en grunning som de påstår at skal holde kvistene borte. Men, den er såpass ny at de vet ikke hva som skjer når den har stått i 5-10 år. Jeg har også sett den i bruk og den holder ikke mål. 

Men, man trenger ikke å pusse av malingen på kvistene, med mindre den flasser/bobler. Man kan fint ta kvistlakken oppå malingen, for så å male etter det igjen. 

Hilsen en som jobber i en malingsbutikk, og nettopp har pusset opp hele huset ;)

det beste er 2 strøk kvistlakk, så en sperregrunn så maling

alternativ 1 er: Om panelen er 20-30år gammel, så KAN det holde med en sperregrunn, men ingen garanti.

Alternativ 2 er og bruke en oljebasert mellom og finish maling, for den sperrer mot kvister, meeen den STINKER!  så male over med olje eller vanntynnbar

mita86 skrev:
En oljebasert maling sperrer ikke kvistene nei.

Jo, en oljebasert mellom og finish maling gjør det, ringte faktisk og spurte teknisk om det var tilfelle, og det var det faktisk :)

Nei det gjør den ikke. Hvorfor hadde de da kvistlakk før vannbasert til treverk kom??

Dollface skrev:
kvistlakk er pr definisjon mye bedre enn sperregrunn.... vet det av erfaring...
og ja - uansett hvor gammelt treverket er, bruk kvistlakk..

da jeg malte panelet på badet i vinter, så pusset jeg vekk malinga på alle kvister (de syns gjennom opprinnelig maling) og kvistlakket 2 ganger før jeg malte over 2 strøk med oljemaling...

sign. Kjedelig erfaring å gjøre seg.

vi malte nettopp et rom med panel i. Har en venn som er malemester og han sier at "kvistene blør igjennom" hva du enn måtte male med hvis man ikke har på kvistlakk først..helst 2 strøk før grunning.

Jeg kjøpte grunning med kvistlakk i... Vil det si at den også må ha to strøk???
æsj..blir jo aldri ferdig da...

en annen ting vi har lært mens vi har pusset opp huset, er at kvister på bad/andre fuktige rom blør lettere enn i et "tørt" rom.. så selv om vi på begge badene har lagt to lag kvistlakk, og 2 lag oljemaling (droppa grunning siden taket var malt fra før i samme farge) så vil kvistene etterhvert kunne synes gjennom..

Jeg er helt enig med de som anbefaler kvistlakk. Det er mye jobb, men lønner seg virkelig. Du kommer til å irritere deg i mange år når kvistene begynner å blø igjennom, hvis grunnarbeidet ikke er bra nok. Vi har malt panelet på stua og jeg er sjeleglad for at vi brukte kvistlakk! 

Her hadde vi en malermester som malte taket vårt i vinter. Det er ikke behandla fra før, og han kvistlakka først, grunna så med sperring og malte et strøk. Fremdeles blødde panelen. Så han måtte til med enda to strøk grunning og to strøk maling før det var slutt....... Var nesten så vi merka at takhøyden ble mindre
Men han sa at når vi skal ta mer panel etterhvert selv, så er det enkleste og raskeste å lakke et strøk først og så grunne og male. Da slipper man kvistlakken.
Og alle fagarbeidere jeg har spurt, sier at den malinga som inneholder kvistlakk, den funker ikke. Desverre!

Back
Topp