Male Ikea kommode

Novo

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
FebbisBebbis2021 ❄️
☀️Påskeliljene 2026☀️
♡ Babymais2026 ♡
Tenkte å kjøpe slik møbelmaling på clahs ohlson og male fronten på en barnekommode (fra hvit til rosa) men aner ikke hvordan jeg bør gå frem så malingen sitter...Bør jeg sande ned malingen som er der nå? Står at malingen kan brukes på grunnet tre.

Jeg har akkurat makt et stuebord, malte et strøk grunning før jeg malte, og d funket fint. Malinga sitter godt og gikk på jevnt! :)

Malte akkurat et billig ikea-nattbord. Malte to strøk grunning og så to strøk interiørmaling, ble veldig bra :) Skulle fra mørk lilla til nesten hvit, så måtte ha to strøk med grunning, kan være det hadde holdt med ett hvis ikke.

Det spørs hva møblet er laget av. Er det vanlig malt treverk? I så fall ville jeg vasket den godt med salmiakkvann for å matte ned overflaten og så malt 2 strøk over. Siden møblet allerede er malt ville jeg ikke brydd meg om å grunne, så fremt ikke malinga er hakkete eller stygg eller det er gjennomslag av kvist. Hvis det er tilfelle ville jeg pusset ned og grunnet i tillegg. Bruk i så fall en grunning som inneholder kvistlakk. Hvis møblet har glatt/blank overflate som IKEAmøbel ofte har som egentlig er finér e.l. med belegg, må du gå grundigere til verks og det kan være greit å vite at det kan være vanskelig å få det pent og å få malinga til å sitte godt over tid. Da hadde jeg først pusset på overflaten med sandpapir og vasket vekk støvet. Deretter hadde jeg grunnet 1 strøk og så malt 2 strøk over.

Vi har malt frontene på to malm-kommoder. Vi brukte et grovt sandpapir for å skape litt struktur, vasket med salmiakk, grunnet med heftgrunn og to strøk med maling. Kommodene blir brukt flere ganger daglig (den ene som stellebord og den andre til klær), og er like fine nå etter 1,5år :)

Back
Topp