male huset =)=)

Annicken

Forumet er livet
vi har to etg hus =)=) ikke sinnsykt stort, men passe stort ;P

er så spent på å mye man må ut m for å male ett helt hus , det er bare inpringnert (eller åssen d skrives )

da må du ha et strøk grunning og to strøk med maling/beis..
Vi hadde to strøk på vårt hus i fjor sommer, og jeg tror det gikk med 50-60 liter maling om jeg ikke tar HELT feil..
Vi kjøpte Optimal fra Jotun.. Den koster mer enn mange andre, men den er kjempegod å male med, den drypper ikke - og skal holde en evighet. Selvfølgelig kommer alt an på forarbeidet, men vi gjorde godt grunnarbeid - og satser på at den holder det den lover.
Det lønner seg også å sjekke pris rundt forbi, og gjerne prute også.. Gubben er en rev på sånt, så vi sparte endel penger der [:)]

tja, huset vårt er 14 x 7.5 og 1,5 etg med ark. Mener beisen kom på7000- 8000 på tilbud, også må du kjøpte koster osv. i tillegg... Vi malte om huset fra orange og grønt til hvit og trengte to gode strøk med maling.

om man kan bare grunne huset det ene året, også male året etter ?

ja tenkte deffinitivt ta en god maling, selv om det er dyrere - har masse å si , og garantert i lengden og kvalitet ikke mye dyrere enn noe billig greier som bare flasser av og drypper

Vi malte huset i fjor. Var grunnet heldigvis så det slapp vi. Holdt derfor med to strøk. Vi har kun 1 etg på 140 kvm i grunnflate. Gikk med 6 10-litersspann av hovedfargen og 1 spann av fargen til listverk rundt vinduer osv.....

Vi brukte Drygolin. Veldig god maling! Svigerfar er maler, så han anbefalte denne. Dvs egentlig anbefaler han Drygolin Extreme. Den holder enda lenger, men er nesten dobbelt så dyr. Vi hadde jo akkurat bygget hus, hatt bryllup ++++. Så kom frem til at det fikk holde med Drygolin denne gang [;)]

Vanlig Drygolin koster ca 600,- for 10 liter, men sjekk tilbud osv, så kan man komme over ett kupp [;)]

Er huset helt nytt nå? I så fall tåler panelet fint å stå ett år dersom dere grunner det [;)]. Men husk at fargen da ikke blir så veldig fin! Grunning dekker jo ikke skikkelig.....

Det optimale er

*Grunnolje, da impregnert tre kun er for og beskytte under transporten, også Beis
eller
*grunnolje,grunnmaling så dekkbeis

Male ville jeg hatt som et siste alternativ.

Back
Topp