Male folierte Ikea-møbler?

Pijah

Forumet er livet
Noen som har erfaring?
Jeg har sååååå lyst til å male alle møblene våre hvite, men mannen min er IKKE enig, for han mener at fargen ikke vil sitte på, siden det er klarlakkerte folierte møbler.. Altså, de er bjørkefarget, og det er helt greit. Lyst og ok, men ikke hvitt, liksom.. [8D]

Så, jeg er ute etter erfaringer for å motbevise han jeg er gift med.. Han har jobba i fargehandel i 16 år, og har vanligvis rett når han sier sånne ting nemlig.. [8D]
 
Jeg maler mine hvite malm nattbord til svart nå[8D]. Mattet de ned, grunnet og har malt de nå. virker helt ok, og skal gi de et lag med lakk på toppen så kanskje de tåler litt mer. håper det[8D], Men det er bare nattbord da, så blir jo ikke utsatt for så mye slitasje akkurat[;)]
 
Jeg har Bonde tv-benker (ja, to stk), og svære skap, og Lack-hyller. Ingen av de tingene blir egentlig noe særlig belastet, så kanskje det funker...
Lurer på å kjøpe sånn sprøyte og sprøytemale de, så slipper jeg å stå med kost.. Det tror jeg ikke blir så pent som jeg vil ha det, nemlig..

jeg kan jo teste en side da, vi skal jo uansett kjøpe nytt av alt når vi flytter inn i nytt hus.
 
Man kan fint male laminatgulv med Trestjerners gulvmaling, så hvorfor ikke møbler?[;)]
Trenger ingen pussing eller grunning, kun grundig forvask.
 
ORIGINAL: ~Alexandra~

Man kan fint male laminatgulv med Trestjerners gulvmaling, så hvorfor ikke møbler?[;)]
Trenger ingen pussing eller grunning, kun grundig forvask.


Laminatgulv er tregulv med hardplast på, folierte møbler er bare en tynn tynn plate som ikke er behandlet på samme måten som gulv, så derfor blir det ikke helt riktig å sammenligne. Jeg har også prøvd det argumentet på min mann nemlig, men det gikk ikke helt gjennom. [8D]
Og alt som skal males, spesielt av treverk, bør definitivt MINST grunnes, sier han.
 
puss lett med et fint sandpapir, vask over og lakker i mange tynne strøk/mal mange tynne strøk så blir det knall[;)] malingen/lakken sitter 100% bedre når det er pusset slightly over serru.

ved maling ville jeg brukt rull for blank overflate som man kan 'stoppe' på en måte å dra over med etterpå, da blir resultatet mye finere enn hvis man bare ruller med vanlig kost. eller bruke en bred pensel da seff som er spes for blanke overflater.
 
ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: ~Alexandra~

Man kan fint male laminatgulv med Trestjerners gulvmaling, så hvorfor ikke møbler?[;)]
Trenger ingen pussing eller grunning, kun grundig forvask.


Laminatgulv er tregulv med hardplast på, folierte møbler er bare en tynn tynn plate som ikke er behandlet på samme måten som gulv, så derfor blir det ikke helt riktig å sammenligne. Jeg har også prøvd det argumentet på min mann nemlig, men det gikk ikke helt gjennom. [8D]
Og alt som skal males, spesielt av treverk, bør definitivt MINST grunnes, sier han.

Skjønner egentlig ikke helt hvor du vil med det svaret der, men mulig jeg er for trøtt.[:-] Uansett...laminatgulv er ikke noe tregulv! Det er en hard plastflate med foto montert over sammenpresset cellulosemasse.
Og når det går ann å male på dèt, må det jo gå ann å male folierte møbler.
 
ORIGINAL: Panzerpels

ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: ~Alexandra~

Man kan fint male laminatgulv med Trestjerners gulvmaling, så hvorfor ikke møbler?[;)]
Trenger ingen pussing eller grunning, kun grundig forvask.


Laminatgulv er tregulv med hardplast på, folierte møbler er bare en tynn tynn plate som ikke er behandlet på samme måten som gulv, så derfor blir det ikke helt riktig å sammenligne. Jeg har også prøvd det argumentet på min mann nemlig, men det gikk ikke helt gjennom. [8D]
Og alt som skal males, spesielt av treverk, bør definitivt MINST grunnes, sier han.

Skjønner egentlig ikke helt hvor du vil med det svaret der, men mulig jeg er for trøtt.[:-] Uansett...laminatgulv er ikke noe tregulv! Det er en hard plastflate med foto montert over sammenpresset cellulosemasse.
Og når det går ann å male på dèt, må det jo gå ann å male folierte møbler.


Hehe, ser at det er litt klønete formulert ja.. Men laminat er også trevirke, med hardplast over (ifølge mannen min som nå driver egen gulvbutikk).. Men det er jo selvsagt hardplasten man maler, ikke trevirket.

De folierte møblene er ikke plastbelagt, og dermed så funker det dårlig å bare vaske, ikke pusse før man maler.
 
ORIGINAL: Læidy Bla Bla

puss lett med et fint sandpapir, vask over og lakker i mange tynne strøk/mal mange tynne strøk så blir det knall[;)] malingen/lakken sitter 100% bedre når det er pusset slightly over serru.

ved maling ville jeg brukt rull for blank overflate som man kan 'stoppe' på en måte å dra over med etterpå, da blir resultatet mye finere enn hvis man bare ruller med vanlig kost. eller bruke en bred pensel da seff som er spes for blanke overflater.


Ja, måten å male på og verktøyet har jeg i orden, men mannen mener fortsatt at det ikke vil sitte, uansett hvor mye jeg pusser og grunner før jeg maler.
Så jeg er liksom egentlig mest ute etter å motbevise han, ved at noen her inne har malte Ikea-møbler og at det har gått bra.
 
ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: Panzerpels

ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: ~Alexandra~

Man kan fint male laminatgulv med Trestjerners gulvmaling, så hvorfor ikke møbler?[;)]
Trenger ingen pussing eller grunning, kun grundig forvask.


Laminatgulv er tregulv med hardplast på, folierte møbler er bare en tynn tynn plate som ikke er behandlet på samme måten som gulv, så derfor blir det ikke helt riktig å sammenligne. Jeg har også prøvd det argumentet på min mann nemlig, men det gikk ikke helt gjennom. [8D]
Og alt som skal males, spesielt av treverk, bør definitivt MINST grunnes, sier han.

Skjønner egentlig ikke helt hvor du vil med det svaret der, men mulig jeg er for trøtt.[:-] Uansett...laminatgulv er ikke noe tregulv! Det er en hard plastflate med foto montert over sammenpresset cellulosemasse.
Og når det går ann å male på dèt, må det jo gå ann å male folierte møbler.


Hehe, ser at det er litt klønete formulert ja.. Men laminat er også trevirke, med hardplast over (ifølge mannen min som nå driver egen gulvbutikk).. Men det er jo selvsagt hardplasten man maler, ikke trevirket.

De folierte møblene er ikke plastbelagt, og dermed så funker det dårlig å bare vaske, ikke pusse før man maler.

Er han sikker? [8D] Om man kan kalle "papp" for trevirke så...
Det funker dårlig å bare male plasten også, den bør pusses. De folierte møblene er ikke plastbelagt nei, -akkurat. Det er enklere å få malingen til å sitte på de enn på laminatgulvet, det var vel det som var poenget(?). Men jeg mener også, som deg, at de må pusses først.
 
Jeg aner ikke om det er Ikea, Jysk eller hva det er, men jeg har hvertfall malt en sånn foliert kommode....
Brukte et strøk grunning og 2 eller 3 strøk med interiør oljemaling....
Den blir ikke utsatt for mye slitasje, men er like fin fortsatt hvertfall!
 
ORIGINAL: Pijah

ORIGINAL: ~Alexandra~

Man kan fint male laminatgulv med Trestjerners gulvmaling, så hvorfor ikke møbler?[;)]
Trenger ingen pussing eller grunning, kun grundig forvask.


Laminatgulv er tregulv med hardplast på, folierte møbler er bare en tynn tynn plate som ikke er behandlet på samme måten som gulv, så derfor blir det ikke helt riktig å sammenligne. Jeg har også prøvd det argumentet på min mann nemlig, men det gikk ikke helt gjennom. [8D]
Og alt som skal males, spesielt av treverk, bør definitivt MINST grunnes, sier han.


Nei, for all del, ikke stol på produsenten som anbefaler fremgangsmåten jeg beskrev, og som går god for at det skal sitte..
Og laminat har aldri vært treverk, hverken på bunn eller topp. Det er sammenpresset "papp" med folie som ser ut som tre på toppen. Jobber selv med både maling og gulv, så vet litt hva jeg snakker om jeg og[;)]
Og som Panzerpels påpeker, det er ikke noe skinn eller plast på Ikeamøbler, noe som vil gjøre at maling fester seg bedre-ikke verre enn gulv.

Men hvis du absolutt vil motbevise han, hvorfor ikke bare gjøre det da?[8D]
 
Da kan jeg fortelle deg at jeg har malt MASSE ikea møbler uten problemer...

Det er bare å vaske dem først så det ikke sitter no fett igjen også grunner mann, og deretter maler man! Blir så bra som bare det!.

Aldri opplevd at noe flasser av eller no...ALDRI....Er ikke tegn til det engang.

Så du kan nok bare male i vei snuppa![:D] Jeg har aldri pussa i det hele tatt....Malingen biter kjempe godt på alikevel!!! (men gidder du å pusse så er jo ikke det no minus)
 
Skal spraylakkere en Lack-vegghylle hvit snart..
Er brunsvart..
 
Tenker å bare pusse litt, så spraye.. Men skal ha et lag med klarlakk også, om ikke to... Just in case [;)]
 
Back
Topp