Makstid i barnehage?

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Inspirert om tråden om åpningstid i barnehagen. Jeg synes det ser ut som mange har LANG åpningstid og lurer derfor på om barnehagen til ditt/dine barn har maxtid?

I vår kommune får barna være i barnehagen i Max 9 timer og jeg er så utrolig glad for det.. Barnehagen er faktisk barnas "jobb" og ingen av oss voksne ønsker 9 timers arbeidsdag! Har selv gått å bært på utslitte barn på 1,5 år som har vært i barnehagene 10 timer i løpet av en dag...og det er galskap!!

Jeg vet det var satt en kommunal makstid på ni timer tidligere, men jeg er litt usikker på hvorvidt det fremdeles gjelder eller om de har gått bort i fra det. Uansett er det heldigvis ikke et problem der jeg arbeider, de flestes oppholdstid overskrider sjelden mer enn syv timer.

Nei det måtte de gå bort fra, for de hadde ikke lov å nekte å ha barna der lenger enn 9 t

Her i kommunen er det max 9 timer. Så når vi utvidet åpningstiden med en halvtime så må barn som kommer feks 7.10 hentes senest 16.10.

Her i kommunen betaler man bare for 9 timer pr dag, det er 100% plass.

Jeg har ikke hørt noe om at lille sin bhg har det :) Heldigvis slipper han å være så lenge uansett :)

Nei det måtte de gå bort fra, for de hadde ikke lov å nekte å ha barna der lenger enn 9 t
Men da må man se på hva som er 100% plass pr uke fordelt på timer pr dag.
Når man søker (iallefall her i kommunen) står det hvor mange timer i uka en full plass er, og det er det man betaler for. Da kan ikke ungene være lenger.

Dessuten synes jeg det er utrolig at barn kan få lov til å ha lengre arbeidsdager enn det vi voksne kan....

Jeg mener kanskje at det sto noe om at fullplass er 45 timer i uken, men jeg er ikke sikker. Uansett åpningstider er det vel neppe de samme barna som kommer tidlig og slutter sent. De foreldrene som begynner tidlig på jobb slutter vel oftest tidligere også, og motsatt.

Når man søker (iallefall her i kommunen) står det hvor mange timer i uka en full plass er, og det er det man betaler for. Da kan ikke ungene være lenger.

Dessuten synes jeg det er utrolig at barn kan få lov til å ha lengre arbeidsdager enn det vi voksne kan....

I Norge har vi maxpris og alle foreldre betaler mer eller mindre det samme uansett timeantall. Kommunen kan ikke ta mer i pris og kan ikke nekte foreldre å bruke barnehagen i åpningstidene. Da må de gjøre noe med åpningstidene isteden.
Helt enig at det blir lange dager for barna, men maxtid er vanskelig å praktisere. Dette sa i hvert fall barnehagedamen her i kommunen.

Her er åpningstidene 0645 til 1700, og har ikke og kan heller ikke praktisere maxtid :(

Her betaler man vel for 50 t i uken om jeg ikke husker helt feil. Det ble hvertfall tatt opp i kommunen og svaret var at de ikke kunne nekte barna å være der lenger enn 9 t pr dag.

Der jeg jobber er det åpent i 10,5 timer, ingen maxtid.

Vi snakker med foreldrene dersom barna har for lange dager. Innimellom kan det være årsaker til at foreldrene har behov for å bruke hele åpningstiden, da må vi gjøre grep for at barnet skal få så god hverdag som mulig. Det gjelder svært få.

Det største problemet er at det er lengre tid med få på jobb og kortere tid ila dagen der vi er alle på jobb. Fordi tidligvaktene går tidlig og senvaktene begynner sent :(

Last edited:
Venter fortsatt på min lille spire, så skriver kun om mine erfaringer som barnehageansatt, ikke forelder.

Jeg opplevde dessverre mye i fjor høst at de samme barna (ganske mange på vår avdeling, 2-åringer) ble levert på slaget 7:30 og hentet få minutter før barnehagen stengte i hvert fall 3-4 ganger i uken. Disse var også i barnehagen i ferier, og mange var der også selv om foreldre hadde fri. Så byttet jeg avdeling og hadde en helt annen opplevelse - de som ble levert tidlig ble også hentet tidlig og mange ble ikke levert før 9-9.30 samt at mange av barna hadde fri titt og ofte. Foreldrene var også "flinke" til å ha barna hjemme ved sykdom.

I en annen barnehage jeg jobbet tidligere var majoriteten karriereforeldre (beklager generaliseringen som følger), hvor vi ansatte i barnehagen nærmest oppdro barna. Barnehagen var oppe 7.00-17.30 og mange av barna, faktisk et flertall, var der nesten hele tiden. Her endte det opp med at vi måtte skrive opp klokkeslett når barna kom og gikk, da mange av barna var der godt over 9 timer 5 dager i uken.

Personlig håper jeg at mine egne barn slipper å være i barnehagen/SFO fra åpning til stenging. Om det klaffer for oss nå er mannen fortsatt student noen år til, og jeg jobber/studerer med en ganske fri hverdag. Så jeg ser for meg å kunne ha kommende i barnehagen på deltid de første årene, i hvert fall til vi begge er i full jobb :)

Jeg mener kanskje at det sto noe om at fullplass er 45 timer i uken, men jeg er ikke sikker. Uansett åpningstider er det vel neppe de samme barna som kommer tidlig og slutter sent. De foreldrene som begynner tidlig på jobb slutter vel oftest tidligere også, og motsatt.

Det er dessverre de samme barna som kommer først som blir hentet sist, hos oss! Mange av de som bruker barnehagen mest er heller ikke i jobb

I Norge har vi maxpris og alle foreldre betaler mer eller mindre det samme uansett timeantall. Kommunen kan ikke ta mer i pris og kan ikke nekte foreldre å bruke barnehagen i åpningstidene. Da må de gjøre noe med åpningstidene isteden.
Helt enig at det blir lange dager for barna, men maxtid er vanskelig å praktisere. Dette sa i hvert fall barnehagedamen her i kommunen.

Her er åpningstidene 0645 til 1700, og har ikke og kan heller ikke praktisere maxtid :(

Så lenge det står i vedtektene at det er makstid så kan man nekte barna å bruke barnehagen mer enn et vist antall timer jo. Her er full uke 45 timer infllge vedtektene.
Vi hadde tidligere 9 timer åpningstid, men den er nå endret til 9,5 time. Barna må hentes etter 9 timer uansett

ImageUploadedByBV Forum1440185596.079048.jpgImageUploadedByBV Forum1440185607.387558.jpg
Makstid kommer tydelig fram i både vedtekter og foreldrebetalingen som viser til at prisen er for 45 t i uken

Så lenge det står i vedtektene at det er makstid så kan man nekte barna å bruke barnehagen mer enn et vist antall timer jo. Her er full uke 45 timer infllge vedtektene.
Vi hadde tidligere 9 timer åpningstid, men den er nå endret til 9,5 time. Barna må hentes etter 9 timer uansett

Fullt klar over at mange barnehager praktiserer dette, men hvor i loven finner du at barnehager kan gjøre som de vil så lenge de skriver det i vedtektene? Har barnehager også lov til å si ingen barn får være der i mer enn 5 timer også så lenge det står i vedtektene?
Jeg stoler på damen som jobber med dette og hun sier det er ikke lov å sette slike begrensninger så lenge barnehagen har normale åpningstider. Men så klart står det i vedtektene og ingen protesterer så er det jo bare å ha det slik :) Hva gjør dere om foreldrene kommer senere enn ni timer?

Og kan du vise meg hvor i loven det står at barnehagen kan nekte foreldre å bruke barnehagen i åpningstiden?
Jeg vil gjerne vite om det stemmer at barnehagen kan gjøre dette? For min opplevelse av mange barnehager er at de er unntatt fra loven så lenge de skriver det i vedtektene og det er litt rart ?:)

Last edited:
Her er barnehagen åpen 9t, men prøver uansett å levere litt seinere eller hente litt tidligere. Lange dager altså! Han er jo kun to, men vil ikke sove lengre, så nå blir jo dagene enda lengre for han

Ja, d er makstid i barnehagen som eldste gikk i og yngste skal starte i.

Fullt klar over at mange barnehager praktiserer dette, men hvor i loven finner du at barnehager kan gjøre som de vil så lenge de skriver det i vedtektene? Har barnehager også lov til å si ingen barn får være der i mer enn 5 timer også så lenge det står i vedtektene?
Jeg stoler på damen som jobber med dette og hun sier det er ikke lov å sette slike begrensninger så lenge barnehagen har normale åpningstider. Men så klart står det i vedtektene og ingen protesterer så er det jo bare å ha det slik :) Hva gjør dere om foreldrene kommer senere enn ni timer?

Og kan du vise meg hvor i loven det står at barnehagen kan nekte foreldre å bruke barnehagen i åpningstiden?

Det står i barnehageloven at det er barnehageeier skal lage vedtekter hvor bl.a. Det blir redegjort for åpningstid. Finner ingen steder at noen kan overstyre dette. Man bestemmer jo åpningstid også. Hvis dette skal linkes opp mot at man betaler likt for barnehageplassen uavhengig av makstid, så må jo også alle barnehager i landet ha like åpningstider?

Back
Topp