Makan til mas for bare litt frihet! Syyyyteinlegg!

Evette

Gift med forumet
Blir lei nesten før jeg har starta skikkelig!
Casen er pumping og flaske. Jeg og mini eeeelsker og amme, men jeg får ikke gjort så mye annet. Bare det å få farget bort 2 mnd med ettervekst i håret har jeg gitt opp. Orker ikke tanken på å stå i dusjen og høre at mini skriker etter mat..
Så nå prøver vi med flaske, for at jeg skal få bare litt friere hender. Tenker at viss mini tar 1 flaske pr dag så får jeg et par timer ekstra til å gjøre noe jeg vil eller må.
Så jeg pumper, noe jeg hater. Blir ikke venn med pumpa. Det er ekkelt og tidskrevende.
Men jeg pumper ut et måltid til mini, som han spiser VISS det er helt presist riktig temp på melka. Viss melka blir litt kald underveis, så må jeg på nytt sette i varmebad mens mini hyler etter mat.
Så er det alt ekstra arbeidet med koking og vasking av flasker og pumpeutsyr.
Så kjenner jeg på 1000vis av spm og er usikker på enkelte ting. Lå våken til halv 3 i natt og prøvde å lese meg opp på pumpe å flaskemating, planlegge, hvordan ting kan gjøres osv.
Sitter og føler på å drite i alt å alle å bare amme å kose meg med det noe jeg gjør, samtidig som jeg vet jeg kommer til å sette pris på at mannen kan avlaste meg litt med flaska!

Andre som delammer/fullpumper som har triks og tips? Alt tas imot med stor takknemmelighet!
 
Jeg er langt ifra ekspert, men mulig det er noen tips likevel :)
Jeg har pumpet opp et lite lager og satt i fryseren, det gjør det litt lettere enn å pumpe kort tid før jeg eventuelt kunne trengt hjelp med mating. Anbefaler å pumpe etter første måltid på morgenen :)

Jeg merket at de gangene jeg stresset med pumpingen var ikke utdrivningen på sitt beste, og det ble mer strev. Har du prøvd å pumpe samtidig som du ammer?

Hs sa til meg at dersom jeg pumper flere ganger i døgnet, trenger jeg ikke å koke alt utstyret etter hver gang. Heller ikke skylle, men legge pumpen rett i en zip-pose og sette den i kjøleskapet. Husk at melken du pumper gang nummer 2 har holdbarheten til gang nummer 1 om man ikke koker utstyret i mellom.
 
Sniker fra juli:)

Jeg drev på slik å pumpa ut ei flaske,og kanskje to til dagen.Holdt på bli tullete,men det var det eller sitte amme omtrent fra morgen til kveld noe jeg ikke hadde mulighet til med to andre barn hjemme.
Etter samtale med helsesøster rådet hun meg sterkt til å kutte ut den pumpinga å heller gi en flaske med mme.Det startet jeg med,å livet forandret seg.Hun sover lengre lurer,og jeg har mer frihet til å gjøre det jeg må:)
Enestre tipset jeg har foruten det er å pumpe andre brystet sammtidig som du ammer,litt styr men du blir ferdig der og da:)
 
Jeg er langt ifra ekspert, men mulig det er noen tips likevel :)
Jeg har pumpet opp et lite lager og satt i fryseren, det gjør det litt lettere enn å pumpe kort tid før jeg eventuelt kunne trengt hjelp med mating. Anbefaler å pumpe etter første måltid på morgenen :)

Jeg merket at de gangene jeg stresset med pumpingen var ikke utdrivningen på sitt beste, og det ble mer strev. Har du prøvd å pumpe samtidig som du ammer?

Hs sa til meg at dersom jeg pumper flere ganger i døgnet, trenger jeg ikke å koke alt utstyret etter hver gang. Heller ikke skylle, men legge pumpen rett i en zip-pose og sette den i kjøleskapet. Husk at melken du pumper gang nummer 2 har holdbarheten til gang nummer 1 om man ikke koker utstyret i mellom.
Ja, stress har alt å si når jeg pumper. Jeg kan ikke tenke på det engang, da er det akkurat som noen trykker på en knapp og melka stopper. Så jeg må sette meg ned med en serie på netflix og koble helt av, da kommer melka:p har ikke prøvd amming og pumping samtidg, men ser at flere nevner det så skal prøve selv om jeg ser for meg makk med å balansere pumpe å baby:p
Takk for tips med pumpa i kjøleskap! Det skal jeg begynne med fra nå av :)
 
Sniker fra juli:)

Jeg drev på slik å pumpa ut ei flaske,og kanskje to til dagen.Holdt på bli tullete,men det var det eller sitte amme omtrent fra morgen til kveld noe jeg ikke hadde mulighet til med to andre barn hjemme.
Etter samtale med helsesøster rådet hun meg sterkt til å kutte ut den pumpinga å heller gi en flaske med mme.Det startet jeg med,å livet forandret seg.Hun sover lengre lurer,og jeg har mer frihet til å gjøre det jeg må:)
Enestre tipset jeg har foruten det er å pumpe andre brystet sammtidig som du ammer,litt styr men du blir ferdig der og da:)
MME er utelukket siden jeg ønsker og fullamme og mine 2 eldste reagerte med treg mage når vi prøvde mme på dem :) Men skal prøve å få til pumping samtidig med amming :)
 
Jeg pumper også, og vi gleder oss til når gutten er tre mnd. Da kan vi vaske alt i vaskemaskinen :D
 
Jeg delammer. Men pumper sjeldent, så slipper det styret, gir mme som tillegg og synes det er gull :) har en del flasker, og koker ved behov. Synes det går greit! Håper du får det til å fungere som du ønsker :)
 
Hvilken type pumpe har du? Jeg har elektrisk fra Mendela og jeg synes den er veldig effektiv, har prøvd manuell og det var dritt. Jeg pumper ut et måltid dersom jeg har lyst til å ta en løpetur eller liknende, og da pumper jeg samtidig som jeg ammer samme dag som jeg har tenkt meg ut. Siden jeg ikke har begitt meg ut på lengre turer (1 - 1,5 t) trenger jeg ikke å pumpe så mye og så ammer jeg rett før jeg stikker, slik at han faktisk aldri har hatt behov for å ta den flaske før jeg er tilbake likevel :p Men da får jo jeg dusja mens mannen gir flaske :) Jeg oppbevarer bare melka i romtemperatur. Det er jo ikke så veldig mye stress å koke utstyret egentlig, og det kan du jo bare gjøre når du får tid, men jeg har to flasker i tilfelle jeg skal pumpe litt større mengder en gang. Du trenger jo ikke koke utstyret mer enn 1 gang per døgn! Håper at du finner noe som passer for dere, man må vel bare prøve seg frem :)
 
Her må jeg pumpe.. hadde ikke nok melk i starten(ikke med første heller, men hu var glupsk så ved hjelp av amming og pumping fekk me opp produksjonen) og frøkno bare sov, så bidrog ikkje til at produksjonen min auka. Så måtte gi litt mme. Ga forsyningbaser kopp men hu svelget mye luft og strevde etter å ha gitt henne mme. Så me begynte med flaske. Denne lille luringen har skjønt at flaske , det er mye lettere arbeid enn å amme. Så hu har brystnekt til min store fortvilelse. Klarer fortsatt lure henne på brystet om jeg har startet igang utdrivelse først. Men ikkje alltid det går. Kommer Ann på hvor sulten hu er.
Så her pumper jeg meg dagen lang, siden jeg har melk nå(får en "porsjon" mme til dagen). Føle meg som ei ku. 100-120ml får jeg ut hver tredje time. Må vaske og koke flasker hele dagen. Og pumpe så gi henne flaske eller omvendt. Matingen tar tid! Og ja det er eit styr og pumpa gjer at brystene blir tørre og ømme.
Eneste som gir meg motivasjon er det lille håpet om at hu vil akseptere bryste til slutt og at morsmelk skal være den beste melken å gi, så lenge en kan og har.
Men ja, har hørt fra andre att å gi litt tillegg, bare litt etter noen SV måltidene kan bidra til at barnet er mer fornøyd og sover eller klarer seg uten å amme " hele dagen lang"
 
Sniker fra april. Jeg kunne ikke dusje eller gå på do uten at lille skreik etter puppen de første månedene. Følte ungen slukte meg. Men mm er veldig lettfordøyelig, og de har ikke store magesekken, så de blir fort sultne igjen. Tror det er lurt du ikke vil gi mme, for det vil nok gjøre at det går lenger mellom hver amming, noe som igjen vil påvirke melkeproduksjonen din negativt.
Uansett, ville bare si at det går over :) Lille er 6,5 mnd her og spiser ca hver 3. time, kan gå en time til hvis vi er på farten, og prøver jeg å gi pupp før hun er sulten nok blir hun sint fordi puppen har da kkke tid til.
Hvis du har sjal/sele kan du jo amme mens du gjør andre ting. Og kjøp et lite lager av tørrsjampo sånn at du kan gå ut blant folk, selv om håret ikke er vaska på aldri så lenge. :p
 
Her må jeg pumpe.. hadde ikke nok melk i starten(ikke med første heller, men hu var glupsk så ved hjelp av amming og pumping fekk me opp produksjonen) og frøkno bare sov, så bidrog ikkje til at produksjonen min auka. Så måtte gi litt mme. Ga forsyningbaser kopp men hu svelget mye luft og strevde etter å ha gitt henne mme. Så me begynte med flaske. Denne lille luringen har skjønt at flaske , det er mye lettere arbeid enn å amme. Så hu har brystnekt til min store fortvilelse. Klarer fortsatt lure henne på brystet om jeg har startet igang utdrivelse først. Men ikkje alltid det går. Kommer Ann på hvor sulten hu er.
Så her pumper jeg meg dagen lang, siden jeg har melk nå(får en "porsjon" mme til dagen). Føle meg som ei ku. 100-120ml får jeg ut hver tredje time. Må vaske og koke flasker hele dagen. Og pumpe så gi henne flaske eller omvendt. Matingen tar tid! Og ja det er eit styr og pumpa gjer at brystene blir tørre og ømme.
Eneste som gir meg motivasjon er det lille håpet om at hu vil akseptere bryste til slutt og at morsmelk skal være den beste melken å gi, så lenge en kan og har.
Men ja, har hørt fra andre att å gi litt tillegg, bare litt etter noen SV måltidene kan bidra til at barnet er mer fornøyd og sover eller klarer seg uten å amme " hele dagen lang"
Det er ekstra arbeid så absolutt! Håper jenta di tar puppen til slutt :)
 
Hvilken type pumpe har du? Jeg har elektrisk fra Mendela og jeg synes den er veldig effektiv, har prøvd manuell og det var dritt. Jeg pumper ut et måltid dersom jeg har lyst til å ta en løpetur eller liknende, og da pumper jeg samtidig som jeg ammer samme dag som jeg har tenkt meg ut. Siden jeg ikke har begitt meg ut på lengre turer (1 - 1,5 t) trenger jeg ikke å pumpe så mye og så ammer jeg rett før jeg stikker, slik at han faktisk aldri har hatt behov for å ta den flaske før jeg er tilbake likevel :p Men da får jo jeg dusja mens mannen gir flaske :) Jeg oppbevarer bare melka i romtemperatur. Det er jo ikke så veldig mye stress å koke utstyret egentlig, og det kan du jo bare gjøre når du får tid, men jeg har to flasker i tilfelle jeg skal pumpe litt større mengder en gang. Du trenger jo ikke koke utstyret mer enn 1 gang per døgn! Håper at du finner noe som passer for dere, man må vel bare prøve seg frem :)
Jeg har medela swing, men vurderer nå å bytte trakt til den minste str for å se om det hjelper litt på :) så skal jeg prøve å lage rutine på pumpinga. Pumpe halvtime morgen og kveld, det skal jeg få til!
 
Her smaker pumpa melk som har stått 1 døgn i kjøleskapet oppkast og lille vil såklart ikke ha det!
 
Her smaker pumpa melk som har stått 1 døgn i kjøleskapet oppkast og lille vil såklart ikke ha det!
Melken jeg setter i kjøleskap holder seg fin. Men den jeg fryser derimot! Forbarka lipase! Hvor setter du melken i kjøleskap? Den må stå nederst inni et hjørne for å holde seg fin :)
 
Har satt det der det skal stå som du sier ;) men det hjelper ikke. Har kjøpt medela sine fryseposer så skal prøve det nå... kjedelig å må ty til mme bare jeg skal til lege eller noe :/
 
Jeg vet hva du snakker om... Har ingen gode råd å komme med, men tenkte jeg kunne dele min pumpehistorie likevel.

Styra også med det der med eldstemann. Ble ikke venn med pumpa, kjøpte medela swing og brukte nesespray, men det hjalp lite - syntes det var skikkelig pes.... Og til tross for stor innsats og prøve alle gode råd fikk vi han ikke til å ta flaska, så da var alt styret til ingen nytte..... Følte meg mislykket da det funka for alle venninnene mine.. :p

Med nummer to gjorde jeg noen pumpeforsøk, men funka ikke bedre for meg da, så solgte pumpa og slo meg til ro med at det ikke var noe for meg.

Denne gangen gidder jeg ikke prøve engang - innretter meg etter lillemor, er tross alt bare for noen mnd, så for meg er det mindre stress enn å styre med pumpa og prøver heller å kose oss med amminga. Fritid får vi ta senere - det er helt ok! :)

Vil på ingen måte ta fra deg motet, bare si at du ikke er alene med frustrasjonen og at det viktigste er at
du finner en løsning du blir komfortabel med - enten det blir sånn eller sånn...

Krysser fingrene for deg! :)
 
Jeg fullammer, men pumper daglig slik at pappaen kan mate med flaske. Vi kjøpte mange Medela flasker, de tok hun ikke. Kjøpte MAM på Coop Prix, og den godtok hun. Pappaen passet henne i 2 uker nå fra kl 08.00 - 17.00 mens jeg har studert.
 
Back
Topp