majones? rekesalat?

H

hurlahei

Guest
Sånne produkter er det jo eggeplomme i,som ikke er behandla, stemmer ikke det? Kan man spise det?
 
Jeg har spist majones mange ganger emoticon
 
jeg spiser løskokte egg. Liker ikke hardkokte jeg. Og jeg spiser og rekesalat. jeg er ikke SÅ opptatt av hva slags mat som er "farlig". Tenker at kroppen sier ifra. Jeg spiser det jeg har lyst på.
Fungerer ikker mye annerledes siden jeg er så kvalm hele tiden..asj
 
trodde grunnen til at man skulle holde seg unna rå egg var pga salmonella, og at det ikke gjaldt i norge siden eggene her er salmonella frie...

Dessuten så trodde jeg at det var måsegg som var problemet ikke vanlige egg.
Finner ikke noe om rå egg på nettet
 
har aldri hørt om at vi ikke kan spise majones og egg?!?!?! jeg gjorde det iallefall sist svangerskapet.....
tror ikke vi må være så redd alt... lurer på hvordan man klarte seg før itiden jeg...;)
 
Jeg har hørt tidliger at man ikke skal spise bløtkokt egg når man er gravid. Man kan godt spise majones ol. Men ligg unna pakker som har vært åpene lenge, eller det er kort holdbarhet på.... Jeg finner selvfølgelig  ikke så mye om dette på nettet, men på matportalen står det ;

De aller viktigste rådene for å unngå smittestoffer via mat er å sørge for god hygiene ved håndtering av mat, samt å spise mat som er gjennomstekt-/kokt og serveres rykende varm (se rådene om kjøkkenhygiene ovenfor). Det beste rådet for å unngå for mye fremmedstoffer fra maten er å spise variert.





 
Tenker at egget i majones må være varmebehandla på en eller annen måte siden majones har så sinnsykt lang holdbarhetstid?
 
Du bestemmer selvfølgelig selv hva du spiser og ikke og tar helt sikkert de avgjørelsene som du synes er best for deg og barnet ditt. , men jeg synes at jeg burde tipse deg om denne artikkelen. Ikke for å skremme, elller rettlede. Bare for å informere

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret


.................Også lister jeg meg stille ut igjen  emoticon

Kristin982 skrev:
jeg spiser løskokte egg. Liker ikke hardkokte jeg. Og jeg spiser og rekesalat. jeg er ikke SÅ opptatt av hva slags mat som er "farlig". Tenker at kroppen sier ifra. Jeg spiser det jeg har lyst på.
Fungerer ikker mye annerledes siden jeg er så kvalm hele tiden..

 


SF100808 skrev:
har aldri hørt om at vi ikke kan spise majones og egg?!?!?! jeg gjorde det iallefall sist svangerskapet.....
tror ikke vi må være så redd alt... lurer på hvordan man klarte seg før itiden jeg...;)


Skriver navnet mitt under her jeg :)
 
Det har jeg aldri tenkt på at man kanskje ikke kan spise. Jeg spiser rekesalat hver dag, eneste jeg orker tanken på å få i meg igrunn. Spist det nå heile svangerskapet så hadde vel merket det om det ikke var bra :) Leste at egg og bacon tydeligvis er veldig bra under graviditeten :))) passer meg fint, for jeg ELSKER bacon ;)
 


blåbæra skrev:
Du bestemmer selvfølgelig selv hva du spiser og ikke og tar helt sikkert de avgjørelsene som du synes er best for deg og barnet ditt. , men jeg synes at jeg burde tipse deg om denne artikkelen. Ikke for å skremme, elller rettlede. Bare for å informere

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret


.................Også lister jeg meg stille ut igjen  emoticon

Kristin982 skrev:
jeg spiser løskokte egg. Liker ikke hardkokte jeg. Og jeg spiser og rekesalat. jeg er ikke SÅ opptatt av hva slags mat som er "farlig". Tenker at kroppen sier ifra. Jeg spiser det jeg har lyst på.
Fungerer ikker mye annerledes siden jeg er så kvalm hele tiden..



Står jo ingenting om EGG der... Men jeg vet man skal være forsiktig med egg i utlandet..

Jeg googla meg frem i går til at man bør velge pastriuerte (samme som melka skal være) egg om de skal være rå i feks desserter eller slike ting..

Jeg googla gravide og rått egg...
 
I Norge er det ikke farlig å spise ukokte egg :-)
Men i utlandet er det mer fare for salmonella og lignende så der burde vi holde oss unna.
Vi tar bedre vare på hønene våre her i landet enn i deler av Europa...

Når det gjelder å følge magefølelsen som flere nevner så vil magefølelsen sikkert fortelle deg at du har en bakteriell infeksjon på gang, men da er det allerede for sent. Vær så snill å unngå de matvarene som har risiko for å inneholde listeria og toxoplasmose!

For før i tiden dere, ja da var det mange flere spontanaborter enn nå og det var høyere rate av dødfødsler og forventet levealder var mye lavere enn nå. Vi trenger ikke gå mer enn 60 år tilbake for å finne Norge som et fattig land... Men så var sikkert ikke bakterien listeria så veldig utbredt heller, jeg mistenker den for å være en bakterie som trives i den moderne alderen (blir lettere spredt) og toxoplasmose var noe man kanskje fikk i seg fra barneårene slik at man var immun. I dag er det ikke så mange gravide som allerede er immune mot den og da må vi passe på hva vi spiser.
 


litt-anonym skrev:


blåbæra skrev:
Du bestemmer selvfølgelig selv hva du spiser og ikke og tar helt sikkert de avgjørelsene som du synes er best for deg og barnet ditt. , men jeg synes at jeg burde tipse deg om denne artikkelen. Ikke for å skremme, elller rettlede. Bare for å informere

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret


.................Også lister jeg meg stille ut igjen  emoticon

Kristin982 skrev:
jeg spiser løskokte egg. Liker ikke hardkokte jeg. Og jeg spiser og rekesalat. jeg er ikke SÅ opptatt av hva slags mat som er "farlig". Tenker at kroppen sier ifra. Jeg spiser det jeg har lyst på.
Fungerer ikker mye annerledes siden jeg er så kvalm hele tiden..



Står jo ingenting om EGG der... Men jeg vet man skal være forsiktig med egg i utlandet..

Jeg googla meg frem i går til at man bør velge pastriuerte (samme som melka skal være) egg om de skal være rå i feks desserter eller slike ting..

Jeg googla gravide og rått egg...


Det er helt riktig, det står ingeting om egg der. Men poenget er at Kristin982 sier at hun spiser det hun vil og regner med at kroppen hennes sier ifra hvis hun har spist noe som er farlig for fosteret. Vel....Da kan det allerede være for seint. Listeria og toxoplasmose som finnes i en del matvarer er dødelige for fosteret og derfor bør man holde seg unna bla. rått kjøtt. Alle gjør selvfølgelig det som de selv synes er riktig, men for meg så koster det ikke så allverdens å holde meg unna salami , røkt laks og spekeskinke i 9 måneder...Det er ikke fordi jeg ikke liker det veldig godt, men fordi jeg vil gjøre det jeg kan for at mitt barn skal få en best mulig start på livet.

Når det er sagt så er det heldigvis sjelden av fostere/barn i magen blir smittet av disse bakteriene, også er det jo opptil hver enkelt om de vil ta risikoen.
 


blåbæra skrev:


litt-anonym skrev:


blåbæra skrev:
Du bestemmer selvfølgelig selv hva du spiser og ikke og tar helt sikkert de avgjørelsene som du synes er best for deg og barnet ditt. , men jeg synes at jeg burde tipse deg om denne artikkelen. Ikke for å skremme, elller rettlede. Bare for å informere

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret


.................Også lister jeg meg stille ut igjen  emoticon

Kristin982 skrev:
jeg spiser løskokte egg. Liker ikke hardkokte jeg. Og jeg spiser og rekesalat. jeg er ikke SÅ opptatt av hva slags mat som er "farlig". Tenker at kroppen sier ifra. Jeg spiser det jeg har lyst på.
Fungerer ikker mye annerledes siden jeg er så kvalm hele tiden..



Står jo ingenting om EGG der... Men jeg vet man skal være forsiktig med egg i utlandet..

Jeg googla meg frem i går til at man bør velge pastriuerte (samme som melka skal være) egg om de skal være rå i feks desserter eller slike ting..

Jeg googla gravide og rått egg...


Det er helt riktig, det står ingeting om egg der. Men poenget er at Kristin982 sier at hun spiser det hun vil og regner med at kroppen hennes sier ifra hvis hun har spist noe som er farlig for fosteret. Vel....Da kan det allerede være for seint. Listeria og toxoplasmose som finnes i en del matvarer er dødelige for fosteret og derfor bør man holde seg unna bla. rått kjøtt. Alle gjør selvfølgelig det som de selv synes er riktig, men for meg så koster det ikke så allverdens å holde meg unna salami , røkt laks og spekeskinke i 9 måneder...Det er ikke fordi jeg ikke liker det veldig godt, men fordi jeg vil gjøre det jeg kan for at mitt barn skal få en best mulig start på livet.

Når det er sagt så er det heldigvis sjelden av fostere/barn i magen blir smittet av disse bakteriene, også er det jo opptil hver enkelt om de vil ta risikoen.

Sorry jeg missforstod litt... men trodde ikke røkelaks var farlig, men gravlaks. At man kunne spise røkelaks om det var helt ny åpnet og en stund igjen til bestfør dato... 
Ikke at jeg orker tanken på det nettopp nå da... 
 
Hallo;-) Vil bare si at røket og eller gravet laks - helt ufarlig, og faktisk veldig sunnt for gravide!! Er mange som tror det er farlig, av en eller annen grunn..  

Majones er også ufarlig.. men kanskje ikke så sunnt, hehe.. 
 
enn må vel tenke på hva en selv har lyst å spise og hva man vil spise.
jeg spiser alt uten  om det som er listet opp som farlig mat jeg! på matprotalen.
skulle vi ha hørt på alt som står på nettet som er farlig, kunne vi til slutt ikke spist noen ting....
 
Back
Topp