Magevondt av grøt..trenger tips!

Juice

Glad i forumet
Januarhula 2014
Har prøvd å innføre litt grøt nå. Er så hyppig oppe med lillegutt om natta, og føler han spiser meg opp (veier mindre nå enn før jeg ble gravid, og jeg er ikke av den tykke typen :-/ )
Først prøvde jeg med hirsegrøt, det gikk fint til å begynne med, men så fikk han vondt i magen når jeg økte mengden (og var ikke store mengden han fikk da heller, ca 1 spiseskje). Kuttet ut grøt ei periode og gikk over til å kun amme han. Nå har jeg startet med grøt igjen, denne gangen hjemmelaget avkok fra havregrøt. Nå ser det ut til at det også gir vondt i magen. Har prøvd å gi avokado, men det likte han ikke.
Hva kan jeg gi? Hva kan jeg gjøre? Er dette bare noe jeg må gjennom (noen netter med magevondt, og så tåler han det?).
Blir så sliten av å bli "spist opp". Har ikke lyst til å gå ned mer i vekt nå!

Har du prøvd noen av barnegrøtene du får kjøpt i butikk?
Vi begynte med de små glassene med div most frukt/grønnsaker og smootiene på bokser, som vi gav med skje. Men minsten har ikke fått noe spes magevondt. Evt velling kan du jo prøve? En teskje med barnegrøt blandet ut i mm eller mme på flaske - hvis han tar flaske da. Masse lykke til og håper du finner en løsning så du slipper å gå mer ned!

Min fikk også vondt i magen av grøt med havre, men maisgrøten til Nestlé klarer han fint for den er helt uten gluten. Virker som om det var gluten han ikke klarte å fordøye riktig enda. Blander med noen teskjeer sviskemos for å hjelpe fordøyelsen.

Hirsegrøten er sånn ferdig babygrøt jeg har kjøpt på butikken (Holle sin hirsegrøt).
Havregrøt er vel i utgangspunktet glutenfritt, men kan vel inneholde spor av gluten (fra produksjonen).
Lager grøten som velling/veldig tynn grøt.

Var ikke så veldig ille i natt, var bare en gang han hylte litt mye. Prøver noen dager til, og ser hvordan det går. Holder også på med en melkefri diett (igjen!), for misstenker at han ikke tåler melk..

Jeg gav snuppen risgrøt (fra 3mnd) ferdiggrøt fra butikken, blanda inn en spiseskje maltekstrakt og gav sviskemos ved siden av :-) Ingen mageknip her :-)

jeg blander alltid litt maltekstrakt i det kokte vannet. dette er mageregulerende. ikke hatt magevondt på mine 3 barn. bruker dette som forebyggende også i flasker med erstatning.

lag frukt pureer eller kok grøt av sagogryn (det er glutenfritt) grønnsaker kan jo også prøves :) 

Back
Topp