Magetrening for gravide?

fruKnudsen

Forelsket i forumet
Begynnte på nytt senter i dag, og hadde en veiledningstime der jeg fikk et program tilpasset meg. En av postene er magetreningsaparat.. Jeg stusset litt over dette, men det er kanskje greit? Noen av dere som harerfaring med dette?

Resten av programmet var fint, med forkus på bryst, armer, lår og rygg/bekken!

jeg har hørt at man ikke skal trene magemusklene etter 1.trimester da musklene når begynner å strekke på seg/dele seg...

tror ikke man skal trene magemusklene når man er gravid etter som magemusklene deler seg og  sklir ut på sidene på en måte

Hørt mye forskjellig om magetrening når man er gravid. Noen anbefaler feks planken, mens andre sier den er fy fy. Vil anbefale deg å finne noen NYE artikler på nettet angående dette hvis du har tenkt å google eller noe. Er nok mye ny forskning som ikke fantes for 5 år siden osv. Jeg trener ikke noe særlig mage nå, mest fordi jeg synes det er ubehagelig. Regner med du spurte veilederen om magetrening for gravide? Hadde de begynt å stusse så hadde jeg bedt de være ærlige om de hadde kunnskap om graviditet og trening. Det kan ikke være mye å forlange spør du meg ;)

lillepolly skrev:
Hørt mye forskjellig om magetrening når man er gravid. Noen anbefaler feks planken, mens andre sier den er fy fy. Vil anbefale deg å finne noen NYE artikler på nettet angående dette hvis du har tenkt å google eller noe. Er nok mye ny forskning som ikke fantes for 5 år siden osv. Jeg trener ikke noe særlig mage nå, mest fordi jeg synes det er ubehagelig. Regner med du spurte veilederen om magetrening for gravide? Hadde de begynt å stusse så hadde jeg bedt de være ærlige om de hadde kunnskap om graviditet og trening. Det kan ikke være mye å forlange spør du meg ;)

Selvfølgelig! Og da sa han at "hvis ingen har sagt noe annet så sier jeg at du kan, det er bare bra for musklene å få litt mild trening i graviditeten". Tror nesten jeg skal høre med legen min eller PT''en der.. Ble litt usikker - skipper magetrening enn så lenge (ser jo ikke noen resultater uansett :p)!

Det skal være gunstig å trene magen, det kan hjelpe på fødselen så vidt jeg har forstått. 
Mine magemuskler var ikke helt sammen igjen siden forrige fødsel, så jeg trener ikke rette magemuskler, men de skrå hender det at jeg trener =) 

Jeg har lest at de rette magemusklene er ikke så vesentlig å trene når man er gravid, men de skrå magemusklene var bra å trene. Jeg har fått et gravidhefte med legen der det står om mat og trening osv som sikkert flere har fått, der står det feks nokre forslag til styrkeøvelser du bør gjøre ca 3 ganger i uka når du er gravid, der er 3 av øvelsene for mage:-)

Min fysio sier at å stå på alle fire og skyte rygg - svaie rygg er en fin mage og rygg øvelse. Å gjøre øvelser der man ligger på rygg er ikke bra etter 5-6 mnd pga at fosteret kan komme til å presse på hovedpulsåren i magen. 

Back
Topp