Magesyre/magesår

Apeloffen

Forumet er livet
Jeg har plagdes med mye magesyre siden jeg var 16 år, så er snart i 8 år.. Men nå de siste par mnd har det vært ekstremt. jeg får sånn svie i magen at jeg tilslutt blir kvalm og uvell på en måte. Når det er som værst kjenner jeg det liksom helt oppi skuldrene...[8|]
Var hos legen i dag, og fikk noe syrenøytraliserende på resept..Somac.. Tok den for noen timer siden..men har ikke funket ennå[:o] I tillegg har jeg drette på glass i dag, som skal sendes inn for å se om jeg har magesår.. off.. Hvor kommer alt dette fra,liksom....?[&o]

Noen som har hatt magesår, og kan beskrive litt for meg hvordan det kjennes?

ORIGINAL: 3 *små engler*

Måtte du bæsje på glass??? jeg fikk bare med meg sånn papp ting jeg skulle ha litt på jeg, så ble det forseglet mer eller mindre etterpå.. Hmm.. Må ikke være magesår da, kan være spiserørskatarr f.eks. Det har mannen min nettopp fått påvist. Han har sletet med syre i maaange år og endelig fått det sjekket. Han våknet om natten med syreanfall, hadde konstant syre så og si. Spiste titralac hele dagen pga de kan en spise myyye av.. Så det han hadde var da spiserørskatarr, eller sår nederst på spiserøret. Og når han fikk mye syre tæret jo det på og han fikk smerter. Så eneste han fikk beskjed om var og spise titralac som han pleide men og ta en før han la seg så ville det bli bedre over tid. Men er jo ikke sikkert det er det du har for det om da..[;)]

jess, kom hjem her og måtte putte bæsj på glass[&:]

Men hvordan kom de frem til at han hadde spiserørskatarr da ? Jeg var til coloskopi og gastroskopi da jeg var 17 år.. men de fant ikke noe galt da...

Dytter[;)]

Jeg går på somac nå og jeg har magekatar eller magesår sier legen, men jeg ville ikke ha sånn sak i halsen så jeg bare prøver tablettene! De fungerer på meg, men hvis jeg glemmer det en dag kommer det igjen med engang[&o]

Det svir i hele magen min når det begynner, og det gjør meg kvalm, og innimellom kan jeg få brekninger. Det eneste som hjelper for meg er å spise og legge meg ned (det står også på nettet at smertene fortsterkes ved sulthet og blir mildere hvis man spiser) Dette stemmer hvertfall på meg.

ORIGINAL: SillyDilly

Jeg går på somac nå og jeg har magekatar eller magesår sier legen, men jeg ville ikke ha sånn sak i halsen så jeg bare prøver tablettene! De fungerer på meg, men hvis jeg glemmer det en dag kommer det igjen med engang[&o]

Det svir i hele magen min når det begynner, og det gjør meg kvalm, og innimellom kan jeg få brekninger. Det eneste som hjelper for meg er å spise og legge meg ned (det står også på nettet at smertene fortsterkes ved sulthet og blir mildere hvis man spiser) Dette stemmer hvertfall på meg.

Ja, det har jeg også merket. Hjelper en liten stund hvis jeg får i meg noe mat.. også må man jo være litt forsiktig med hva man spiser.. Drikker du kaffe? Jeg har måttet trappe skikkelig ned på kaffen..[&o] En slurk i ny og ne bare.. Men er vell kanskje like greit..
Men hva er magekatarr egentlig..?

ORIGINAL: Apeloffen returns

Ja, det har jeg også merket. Hjelper en liten stund hvis jeg får i meg noe mat.. også må man jo være litt forsiktig med hva man spiser.. Drikker du kaffe? Jeg har måttet trappe skikkelig ned på kaffen..[&o] En slurk i ny og ne bare.. Men er vell kanskje like greit..

For å være helt ærlig har jeg ikke peiling. Det er noe lignende magesår, men husker ikke hva forskjellen er jeg. Legen sa at hvis jeg ikke drakk noe brus eller kaffe kunne jeg drikke litt alkohol i helgene (jeg liker vinen min) Så egentlig sa han "null alkohol, brus, kaffe, sterk mat ol" Gjett hvem som begynte å like kaffe DAGEN før jeg var hos legen å fikk vite det så sliter litt med å holde meg unna alt! Medisinene holder smertene vekk da, men det blir visst ikke bedre før jeg legger om å holder meg unna det som irriterer magen.

ORIGINAL: Apeloffen returns

For å være helt ærlig har jeg ikke peiling. Det er noe lignende magesår, men husker ikke hva forskjellen er jeg. Legen sa at hvis jeg ikke drakk noe brus eller kaffe kunne jeg drikke litt alkohol i helgene (jeg liker vinen min) Så egentlig sa han "null alkohol, brus, kaffe, sterk mat ol" Gjett hvem som begynte å like kaffe DAGEN før jeg var hos legen å fikk vite det så sliter litt med å holde meg unna alt! Medisinene holder smertene vekk da, men det blir visst ikke bedre før jeg legger om å holder meg unna det som irriterer magen.

huff ja.. Jeg liker kaffen min jeg...[&:] Blir ikke lett neei.. Hva med te da? Har begynt å få sansen for en kopp te innimella, men er det dumt kanskje?[8|]
Alkohol drikker jeg kun på fylla, og det er max 3-4 ganger i året liksom...

Skal søke litt på nett og se hva jeg finner om magesår og katarr..

Jeg har spiserørsbrokk og påbegynt spiserørskatarr (sjekket med gastroskopi), jeg pælmer nedpå med det meste av kaffe, sterk mat og brus etc. Før sleit jeg som et uvær, og sta som jeg var orket jeg ikke å kutte ut noe av det jeg inntok.

Så fikk jeg Nexium (40mg), og etter det er alt helt smud, selv om jeg drikker et tonn kaffe hver dag :o (vet, er sta).

Kjenner ikke til magesår følelsen, men skikkelig halsbrann kjenner du godt i hele kroppen. Har du magesår, finner de det ut på prøven du sender inn.

Symptomene på magesår er: Sviende, brennende eller gnagende smerter øverst i magen. Ved noen magesår blir smertene verre hvis du er sulten, og bedre hvis du spiser, drikker melk eller tar syrenøytaliserende medisin. Som oftest er det en bakterie som forårsaker magesår.

Men det spørs om det ikke er en spiserørskatarr. Siden du har vært plaget med magesyre (refluks). Refluks betyr at mageinnhold ”skvalper” opp i spiserøret. Syren i mageinnholdet etser på slimhinnen nederst i spiserøret slik at man kan få en kronisk betennelse. (= spiserørskatarr)

God bedring!!![:)]

Ja nå har jeg lest litt om både magesår, katarr osv.. Og jeg må si at jeg ble ikke noe klokere.. [8|]
Kan være hva som helst av det dere har nevnt.

Men jeg tenker, nå som jeg får sendt inn avføringsprøven -som det så fint heter -  og den ikke viser tegn på magesår, er det da katarr?[8|] Og hvis ikke, blir jeg liksom sendt til undersøkelser igjen.. gastro/coloskopi?  De fant jo ingenting der sist..  Noen år siden da.. Og da sa de at hvis de ikke fant noe nå,(da)..så var det ikke noe galt. Nei jeg synes jeg ser det.. sitter her 8år i ettertid, og er mye værre.. Så nå vil jeg liksom at de finner ut av dette.

Stump røyk, kutt ut kaffe,brus.stekt mat,krydret mat osv.. oh loooord.. Jeg skal bli fin å ha med å gjøre.. Stakkars gubben[&:][:D]

Back
Topp