Magesmerter

2barnsmammæ

Forelsket i forumet
Hei! Jeg har gravid i uke 30,har hatt magesmerter siden natt til mandag. Har kastet opp en del og hatt diare. Kan jeg prøve idoform classic å se om det funker? Føler meg ganske sliten etter så mange dager...

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Hei! Jeg har gravid i uke 30,har hatt magesmerter siden natt til mandag. Har kastet opp en del og hatt diare. Kan jeg prøve idoform classic å se om det funker? Føler meg ganske sliten etter så mange dager...

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Hei.

Idoform inneholder bakterier som normalt forekommer i tarmfloraen og medfører derfor ingen risiko for fosteret. Det kan trygt brukes av gravide.

Fordi diaré kan gjøre deg dehydrert, er det vikitg at du får i deg tilstrekkelig med væske som inneholder riktige mengder salter og sukker.

Her er noen drikker som egner seg godt ved diaré:
  • GEM pulver – en blanding av salter og sukker som tilfører kroppen akkurat de mengdene den trenger i tillegg til væske.
  • Resorb væskeerstatning – blanding av væske, salter og druesukker.
  • 50 – 50 farris og eplemost.
  • Solbærsaft (eller annen sukkerholdig saft), lag en liter og tilsett en teskje salt.
Ikke-anbefalt drikke ved diaré:
  • Ren juice eller brus. Både juice og brus har svært høyt innhold av sukker, det kan øke væsketapet fordi sukker ”trekker” vann inn i tarmen. Hvis du gjerne vil ha juice eller brus er det lurt å tynne de ut med halvparten vann.
At du føler deg sliten kan ha sammenheng med at kroppen ikke tar til seg næring i i like stor grad når man har diaré. Det er derfor viktig at du får i deg mat så snart du orker og gjenopptar normal kost. Et godt råd i begynnelsen er å spise små porsjoner og heller litt oftere.

Dersom du har hatt symptomer siden mandag og du ikke har sett noen bedring, vil jeg anbefale å oppsøke lege for en vurdering.

Håper dette var til noe hjelp, og at du føler deg frisk og opplagt straks.


Tillykke med den lille.

Mvh,
Troy Hammer, farmasøyt hos Vitusapotek
Vikar for Åse
 
Tusen takk for svar :) Har vært hos lege idag,litt forhøyet crp,så skal tilbake i morgen å sjekke om den stiger. Så da håper jeg de finner ut hva det er ;)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
 
Back
Topp