Magesmerter - mulig jernforgiftning

Kalinnea

Elsker forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Marsboerne 2023
I går hadde jeg en helt forferdelig dag..
Det startet midt på natta med at jeg våknet av magesmerter og måtte på do. Jeg var konstant frem og tilbake mellom do og senga i 3 timer, hvor jeg bare fikk mer og mer vondt ettersom tarmene og magen ble tømt.

Utover dagen gikk det fra å være jevnt vondt i magen, til syke kramper som kom og gikk. Uansett hva jeg prøvde å spise eller drikke, så fikk jeg bare ekstra vondt når det traff magesekken. Og jeg endte opp med å kaste opp når jeg prøvde å drikke noe også.

Krampene minnet meg om rier, og jeg ble kjemperedd. Jeg tenkte at nå går det til h******* igjen.. Jeg ringte legevakten og forklarte situasjonen, heldigvis ble jeg møtt av en veldig flink lege og hun trodde ikke det var en SA jeg opplevde.
Derimot reagerte hun veldig på hvor store dose jern jeg tar, og sa jeg burde slutte med det med en gang.

Jeg fikk beskjed av legen min etter første kontroll at jeg hadde veldig lavt innhold av dvitamin og jern, så jeg fikk begge disse forskrevet på resept. Jeg hadde jerntableter i skapet, disse var på 27mg. Men det jeg fikk fra legen var på 200(!!) mg. Jeg har gått på disse siden lørdag og jeg synes symptomene jeg opplevde i går matcher veldig godt med symptomene på jernforgiftning..

Jeg vet at man kan bli hard i magen av jern, men lærte i går at man også kan bli skikkelig løs.

I dag har jeg veldig vondt i muskulaturen i magen, og det gjør vondt å røre meg. Men jeg har ikke kramper og jeg klarer å spise og drikke. Jeg er forferdelig sliten, og følte for å lufte litt frykt og frustrasjon, for dagen i går var så utrolig kjip.

Er det noen her som har opplevd noe lignende?

200mg jern er ikke ekstremt eller noe. Mange får til og med 300mg. Jeg tok 200mg i noen mnd, nå tar jeg 100mg. Så ikke tenk på dosen som noe spesielt. MEN du kan reagere veldig kraftig på jern da det er hardt for magen. Kanskje du må bytte type tilskudd eller bygge deg opp litt for å tolere. Det er ikke det mest behagelige å gå på jern for å si det sånn. :wtf: god bedring

Jeg har litt jernmangel og fått beskjed om å ta 69 mg om dagen. Hvis du har stor jernmangel skal du nok ha en del mer, men aner ikke om 200 er for mye. Merker jeg blir litt uggen og løs i magen selv av de 69 jeg tar.

200mg hørtes helt villt ut!
Har du fått målt serumferritin nivå? Spør legen din hva denne ligger på, da dette indikerer hvor mye jern du skal ta.
Jeg er veldig enig med legevakten, det hørtes altfor mye ut med 200mg.

200mg jern er ikke ekstremt eller noe. Mange får til og med 300mg. Jeg tok 200mg i noen mnd, nå tar jeg 100mg. Så ikke tenk på dosen som noe spesielt. MEN du kan reagere veldig kraftig på jern da det er hardt for magen. Kanskje du må bytte type tilskudd eller bygge deg opp litt for å tolere. Det er ikke det mest behagelige å gå på jern for å si det sånn. :wtf: god bedring

Ja, jeg har slitt med problemer med magen, og særlig magesyre siden jeg var tenåring. Så dette var altfor hardt for meg, og hoppet fra 27mg til 200 var altfor høyt.

Jeg har litt jernmangel og fått beskjed om å ta 69 mg om dagen. Hvis du har stor jernmangel skal du nok ha en del mer, men aner ikke om 200 er for mye. Merker jeg blir litt uggen og løs i magen selv av de 69 jeg tar.

De første 5 dagene gikk fint, sånn utenom at avføringen min var helt svart. Men det er visst normalt. 200mg er ihvertfall altfor mye for meg og min mage.

200mg hørtes helt villt ut!
Har du fått målt serumferritin nivå? Spør legen din hva denne ligger på, da dette indikerer hvor mye jern du skal ta.
Jeg er veldig enig med legevakten, det hørtes altfor mye ut med 200mg.

Usikker på hva det står på målingene mine, har ikke fått vært og hentet resultatene fra blodprøvene enda. Bare fikk sms fra legen min om at han hadde laget resept på så og så mye og jeg måtte ta det.

Har ikke turt å ta noe jern hverken i går eller i dag, er så redd for å oppleve det samme igjen... Men i og med at jeg har jernmangel så må jeg jo ta noe. Skal forhøre meg med enten lege eller jordmor på mandag.

Usikker på hva det står på målingene mine, har ikke fått vært og hentet resultatene fra blodprøvene enda. Bare fikk sms fra legen min om at han hadde laget resept på så og så mye og jeg måtte ta det.

Har ikke turt å ta noe jern hverken i går eller i dag, er så redd for å oppleve det samme igjen... Men i og med at jeg har jernmangel så må jeg jo ta noe. Skal forhøre meg med enten lege eller jordmor på mandag.
Blodprøvene som du har tatt skal gi svar på nivåene dine, og anbefalt mengde jern som skal tas. Jeg fikk alle prøve svarene mine skriftlig i posten fra legekontoret, så dette skal følge helsekortet. Fikk da også skriftlig at jeg må starte med 40mg jern fra uke 18.
Det har kommet nye retningslinjer fra 2018 vedr. ekstra jern tilskudd i graviditeten.
Ville absolutt ha sjekket med legen din igjen! Håper det ordner seg ❤

Back
Topp