Magemål

Babyklar89

Betatt av forumet
Når målte jordmor/lege magen deres første gang ?

Var inne til jordmor i dag, først gang den er målt.

Er i uke 28+6 og jeg skal inn om 2 uker å få målt den på nytt, tror hun syns den var litt liten:bored:


merket jeg ble litt nervøs og tankefull :(


Vet det er mye forskjellige str der ute men syns hun burde sagt noe mer en at jeg bare skulle inn om 2 uker igjen :shy:


Lagt inn samme på termingruppa januar 2020
 
Målte første gang på 24+0 kontrollen.
 
Min jm sa at det var så mye forskjellig fordi folk har forskjellig lengde og størrelse i utgangspunktet at det var oppe til vurdering om de skulle slutte med det.. det har også mye å si hvordan babyen ligger i magen.

Jeg ligger litt over og litt under midtlinjen.
 
Når målte jordmor/lege magen deres første gang ?

Var inne til jordmor i dag, først gang den er målt.

Er i uke 28+6 og jeg skal inn om 2 uker å få målt den på nytt, tror hun syns den var litt liten:bored:


merket jeg ble litt nervøs og tankefull :(


Vet det er mye forskjellige str der ute men syns hun burde sagt noe mer en at jeg bare skulle inn om 2 uker igjen :shy:


Lagt inn samme på termingruppa januar 2020


Jeg var under hele tiden med mitt første barn. Ble født i uke 36 og veide da 2,5 kilo. I dag er ungen voksen og 177 lang og har masse muskler som veier. Så magemål er ikke ensbetydende med hvor stor en baby blir eller om de fortsetter å vokse normalt etterpå.
 
Første måling hos meg var i uke 24. Kanskje hun følge hun selv hang etter og ville måle igjen? Veldig rart å ikke gi deg en idikasjon om noe var avvikende vertfall, men om man ligger under, på eller over gjennomsnittsstreken trenger det ikke bety noe så lenge babyen følger sin kurve :) Ring i morgen for å spørre, så får du det ut av verden for egen del.
 
Hvordan lå du i forholdt til snittet da? Innenfor det fargede feltet?

Jeg ble også målt første gang uke 24 og andre gang uke 28, tror det er standarden. Så kan jo hende, som nevnt over, at hun bare ville få på plass en kurve slik at hun har noe å sammenligne med så fort som mulig nå :happy:
 
Gyn tok SF mål første gang i august mener jeg og da var vel jeg rundt 20 uker på vei. Hun sa bare at alt så fint ut, fikk ingen kurve som på gravid kortet man har i Norge. Etter det var jeg til en ordinær UL kontroll her nede i Belgia og fikk jeg en vekstestimering av fosteret. Tror jeg lå litt over i SF mål med begge guttene mine, men de var normalvektige ved fødsel (3,3 og 3,6 kg).
 
Tror første måling var i uke 24. Har vært på 3.måling i uke 31, og da lå den på 98.persentilen:woot: (Fra rundt 80-90 på første, og en feil måling hos legen). Så jeg skal på kontroll på sykehuset 2 uker senere (torsdag om en uke). Håper alt står bra til, og at den ikke vokser like mye framover som den siste tiden. Haha.
 
Er 31+1 og ingen har ikke sjekket SF mål hos meg i dette svangerskapet her
 
Målte første gang i uke 24.

Første svangerskap lå eg over snittet på SF mål og fødte en jente som var godt under snittet i fødselsvekt.

Med nr. 2 lå eg en periode under snittet på målene, men var på ultralyd samtidig pga. andre ting og han var da helt normal. Plutselig låg han på streken igjen og gikk over snittet på slutten.
Jordmor forklarte at de kan vokser litt i rykk og napp, samt at det også er andre ting som spiller inn. Mengde fostervann, hvordan anatomien vår er osv. Det viktigste er å se på din egen kurve.

Dersom det er vedvarende lave (eller høye) mål som gir grunn til beskymring, får du nok tilbud om ultralyd vekstrontroll :)
 
De har aldri målt det på sykehuset, der måler de kun baby sine mål.
Har målt sf-mål en gang og det var i uke 26 nå er jeg i uke 31 og ingen har målt på nytt.
 
Så rart hvor ulik praksis det er. Her målte jordmor første gang i uke 16, fastlege i uke 24, jordmor i uke 28, fastlege i uke 32 og neste blir jordmor i uke 36.
 
Tror første måling var i uke 24. Har vært på 3.måling i uke 31, og da lå den på 98.persentilen:woot: (Fra rundt 80-90 på første, og en feil måling hos legen). Så jeg skal på kontroll på sykehuset 2 uker senere (torsdag om en uke). Håper alt står bra til, og at den ikke vokser like mye framover som den siste tiden. Haha.

Jeg var på kontroll og alt så normalt ut. Vekt på 75.persentilen, så det var ikke krise. :) jeg har inntrykk av at SF-mål er ganske unøyaktig, og at det bare er for å sortere hvem som sjekkes nærmere og ikke. Så om hun sjekker på nytt om 2 uker er det sikkert ikke utenfor normalområdet, men verdt å følge litt med på. Om det er grunn til å sjekke det nærmere blir du viderehenvist til UL kontroll:)
 
Jeg ligger litt over rødstreken. Ultralyd i uke 28 viste at babyen ligger et par prosent over på vekt. Så streken og babymål harmonerte.
 
Back
Topp