Magemål og vekt.

milliana

Flørter med forumet
Hei, må bare spørre om en ting som har plaget meg litt.

Da jeg var på første svangerskapskontroll for halvannen måne siden (i uke 9) så tok ikke legen magemål av meg. Hun spurte eller ikke om vekt. Er det ikke vanlig å notere dette? Det hadde jo vært kjekt å vist hvor mye jeg legger på meg osv... Ser også at det er en egen rubrikk for vekt på svangerskapsjornalen...

Hva er vanlig? Er dette noe jeg skal fylle ut selv?

Jeg var på kontroll i uke 10 ca, ble veid men ikke magemålt. Skal til jordmor 17 april så regner med hun måler symfysemålet da :)

Symfysemål blir ikke målt før litt ut i svangerskapet, her hos meg iallefall :) Sikkert forskjellig fra plass til plass. Huker jeg hadde fått mage da hun målte det sist sv.skap. Veid blir jeg hver måned på kontrollene, men har ikke startet med stmfysemål enda :)

har ikke målt symfysemål nei, husker ikke sist når de begynte med det, men det var i alle fall litt lenger ut i svangerskapet.
legen veide meg ikke, men hun spurte meg etter vekten og førte inn i skjema ja både vekt og bmi. så jeg veier meg hjemme på egen vekt.

Det er ikke vanlig å måle sf-målet ennå, tror det står på skjemaet når det begynner, men pleier ikke være før etter oul, mener jeg :)

Legen har spurt etter vekt hver gang hos meg, så har det variert om jeg blir veid der eller hjemme..

Jeg ble veid på første kontroll i uke 12, men de tok ikke noe magemål enda. Regner med de begynner med det når magen begynner å vokse :-)

Men kontroll i uke 9 er jo ganske tidlig, så kanskje du blir veid på din første ordinære kontroll?

Her måles heller magen før magen kommer :-)

Jeg ble veid på første kontroll i uke 12, men de tok ikke noe magemål enda. Regner med de begynner med det når magen begynner å vokse :)

Men kontroll i uke 9 er jo ganske tidlig, så kanskje du blir veid på din første ordinære kontroll?

det var min første ordinære kontroll, skal ikke til legen igjen før jeg er 24 uker på vei vistnok... Men jeg skal til jordmor i uke 16 å så ordinær ul i uke 19 da.. Kanskje jordmor spør etter vekt når jeg skal til henne.

det var min første ordinære kontroll, skal ikke til legen igjen før jeg er 24 uker på vei vistnok... Men jeg skal til jordmor i uke 16 å så ordinær ul i uke 19 da.. Kanskje jordmor spør etter vekt når jeg skal til henne.

Ok. Vet ikke hva som er vanlig jeg, men har lest en del artikler om det er "etisk riktig" å veie gravide.. Så kanskje det er litt ulik praksis på det? Du kan jo spørre neste gang :-) Evt. veie deg selv nå og skrive det ned dersom du ønsker å følge med på utviklingen i vekten :-)

jordmoren min målte sf målet da jeg var hos henne i går :-) 14 fullgåtte uker da :-)

Jeg blir veid hver gang jeg er hos fastlegen, og da måler han også symfysen :) Jeg er hos fastlegen en gang i mnd og synes det er veldig greit at alt blir sjekket :) Ikke minst fordi det er morsomt å se utviklingen :) Var først forrige kontroll legen fant noe livmor å måle, men fra nå av blir det nok fulgt med :)

Back
Topp