Magemål jordmor (helsestasjon)

Bkno6737060

Andre møte med forumet
Hei, da jeg var hos jordmor på helsestasjonen sist booket hun meg inn på ny time når jeg 26+2 (27+0 ul termin). Dette er fordi at hun ville jeg skulle komme etter glukoseprøven og fått svar på denne.

Men så har jeg lest og hørt venninner si at det er litt viktig at man tar magemål i uke 24. Vet dere om det er viktig at man gjør det da? Jeg er allerede ganske redd for at noe skal gå galt og bekymrer meg mye. Så dette ble en ekstra ting å bekymre seg for dersom det er viktig å ta det i uke 24 som allerede er neste uke.

Hei, da jeg var hos jordmor på helsestasjonen sist booket hun meg inn på ny time når jeg 26+2 (27+0 ul termin). Dette er fordi at hun ville jeg skulle komme etter glukoseprøven og fått svar på denne.

Men så har jeg lest og hørt venninner si at det er litt viktig at man tar magemål i uke 24. Vet dere om det er viktig at man gjør det da? Jeg er allerede ganske redd for at noe skal gå galt og bekymrer meg mye. Så dette ble en ekstra ting å bekymre seg for dersom det er viktig å ta det i uke 24 som allerede er neste uke.
Hvor langt er du nå da? Skal du ta glokosetest og eventuelt kikhoste vaksine hos fastlege? Isåfall kan de gjerne ta et magemål der? Tror ikke det er veldig viktig å ta akkuratt den uken( eg har 3 barn fra før så er nok kanskje litt avslappet i forhold til sånt). Eg har pr nå bare vert å tatt blodprøve i uke 9 og UL uke 13 og 19...skal til fastlege i uke 24 for blodprøve(eg har resus÷ og må derfor ta ekstra blodprøver) og vaksine..tar med urinprøve og rekner med hun sjekker magemål og hjertelyden på baby. Så eventuell jordmor time blir ikke før uke 28 her hvertfall...

Takk for svar. Nei, jeg skal ikke til fastlegen. Skal ta glukosetesten hos furst majorstuen fordi hun anbefalte det pga liggestolene der. Og kikhostevaksine skal jeg få av henne på helsestasjonen. Så neste time er ikke før jeg er 26+2 (27+0 ul termin). Nå er jeg 23+0 (23+4 ul termin). Sist time var i uke 16. Og da målte hun ikke magen.

Bare redd de skal finne noe galt som kunne ha blitt oppdaget tidligere dersom de målte magen I uke 24.

Hun er veldig hyggelig. Men hun virker utrolig vimsete og fjern. Har fylt inn litt feil info på helsekortet osv. Ikke at det var noen kritiske ting..men litt vims

Takk for svar. Nei, jeg skal ikke til fastlegen. Skal ta glukosetesten hos furst majorstuen fordi hun anbefalte det pga liggestolene der. Og kikhostevaksine skal jeg få av henne på helsestasjonen. Så neste time er ikke før jeg er 26+2 (27+0 ul termin). Nå er jeg 23+0 (23+4 ul termin). Sist time var i uke 16. Og da målte hun ikke magen.

Bare redd de skal finne noe galt som kunne ha blitt oppdaget tidligere dersom de målte magen I uke 24.

Hun er veldig hyggelig. Men hun virker utrolig vimsete og fjern. Har fylt inn litt feil info på helsekortet osv. Ikke at det var noen kritiske ting..men litt vims
De måler ikke magen før etter uke 24 normalt sett :)
Jeg skal ikke til Svangerskapskontroll eller magemål i uke 24 - kun glukosebelastning og blodprøver. Var i følge lege ikke noe krise at det ikke ble gjort akkurat den uka. Så vi tar det på neste kontroll i uke 26. Rett og slett bare fordi det passer best slik for både meg og legen (jeg går kun til fastlege for oppfølging)

Generelt sett så er måling av magen ikke nøyaktige målinger å vurdere utifra. De kan enkelt måles feil, eller variere fra dag til dag eller tidspunkt på dagen. Det med magemål er å potensielt kunne se endringer fra første mål og videre i forhold til vekst. Dersom magen vokser for mye eller for lite fra kontroll til kontroll. Første mål vil ikke gi noe slikt svar. Dersom de ser avvik på magemål ved måling vil man bli sendt videre til UL for å eventuelt sjekke vekst.

Men er du usikker og føler for mer konkret svar- ring og spør på helsestasjonen :)

Tror ikke du trenger å bekymre deg for det..magemål sier bare noe om veksten til baby og man blir eventuelt henvist til vekstkontroll ved avvik...Men om du er veldig bekymret kan du kanskje ordne deg en time hos fastlegen å ta en rask undersøkelse :)

Back
Topp