Mage trening?

Lillu

Glad i forumet
Er det noen som vet noe om man kan trene magemuskeler mens man er gravid. Legen sier at jeg bare må trene alt jeg orker så lenge det kjennes ok ut og det gjør det, men jeg er litt usikker på mage rygg trening. Noen som kan komme med tips eller råd?

Hei[:)]

det er ikke farlig å trene mage og rygg når man er gravid..Eneste som er at du må velge andre øvelser etterhvert som magen kommer i veien[:D]

F.eks:

-Stå på alle fire, dra magen inn.
-Sittende situps. Jobb fra sittende stilling, trekk magen inn, krum ryggen, len deg bakover
-Sakse med beina, fra sittende stilling, hvil deg på albuene
-Planken. Hold kroppen strak med ansiktet ned, og med albue og tær i gulvet.. Det er lov å ha knærne i gulvet - Øvelsen blir ekstra tung pga vekten av magen. Hvis du ikke klarer å unngå å svaie i ryggen, er øvelsen for tung for deg, og du bør velge en annen.

Fikk disse rådene av en treningsveileder på sats[:)]

bare hyggelig[:)]

Det står i den ene boka jeg har at man ikke skal trene de rette musklene etter uke 14, eller ihvertfall ikke etter de har delt seg. Men de skrå og dype kan man trene.

Fant dette på nettet, nrk sine sider.
Rygg- og magemuskulatur bør trenes gjennom hele svangerskapet. Det eksisterer likevel mange myter om gravide og magetrening. Generelt kan en si at alle magemuskler bør trenes med unntak av den rette magemuskelen. Dette fordi denne muskelen settes på strekk i løpet av svangerskapet. De resterende magemusklene, som den tversgående magemuskel og skrå magemuskler kan derimot trenes.

http://www.klikk.no/foreldre/barnimagen/svangerskapet/sunnhet/article488285.ece

Jeg har også hørt at man ikke skal trene de rette magemusklene (de i midten?) men jeg tenker ikke noe på det for jeg syns det er ubehagelig å trene dem nå så jeg gjør ikke det uansett

For meg så er mage mage!!! Litt vanskelig å vite når jeg trener den rette magemuskelen... [&:]

ORIGINAL: Lillu

For meg så er mage mage!!! Litt vanskelig å vite når jeg trener den rette magemuskelen... [&:]

De rette magemusklene er de i midten, de trener du når du tar vanlig sit ups. Du kan ta sit ups, men da skrå. Hold hender bak hodet/ved ørene så tar du høyre albue mot venstre kne og venstre albue mot høyre kne annenhver gang. Skjønten?

Back
Topp