Mage og kraftig overvektig

Molli

Glad i forumet
Jeg har hittil gått ned 3kg og magen har blitt større. Uten klær ser jeg bare enda tjukkere ut enn før, men med riktige klær så ser jeg ut som jeg er langt over halvveis. Håper jo at magen skal få finere fasong etterhvert nå.

Har hørt at man ikke får målt magen på vanlig kontroll når man har høy bmi, har noen erfaring med det?

Prøver å holde vekta på det samme ut svangerskapet, trener og spiser sunnere. Legen min himlet faktisk med øynene da det var snakk om vekta mi på kontrollen forrige uke, det var vondt.

Nå vet jeg ikke hvor høy bmi du har. Men jeg hadde høy bmi forge svangerskap. Var aldri snakk om at dem ikke greide å måle magen min.

Heldigvis for meg, fikk jeg fin struttemage fra uke 16, og siden jeg spydde nonstop gikk jeg ned en del i vekt i sv.skapet..

Er vondt å få reaksjoner på vekta, spesielt når man er gravid. Ekstra sårbar da.

Trist å høre at legen din behandler deg slik. Er det mulig å bytte lege?

Jeg tok det opp med jm. Hun var så søt. -"du veier nå det du veier, og du er jo helt flott!"
Må inn til en glukpsebelastningstest (har diabetes i familien, så måtte nok det uansett).

Det har ikke vært noe problem å måle magen min de to siste gangene (venter nr 3). Det er en periode man ser mest ekstra feit ut (jeg gjør det nå), men jeg har fått hard fin gravidmage med de andre (ikke før uke 25 elno med siste). Gleder meg til det.

Nå vet jeg ikke hvor høy bmi du har. Men jeg hadde høy bmi forge svangerskap. Var aldri snakk om at dem ikke greide å måle magen min.

Heldigvis for meg, fikk jeg fin struttemage fra uke 16, og siden jeg spydde nonstop gikk jeg ned en del i vekt i sv.skapet..

Er vondt å få reaksjoner på vekta, spesielt når man er gravid. Ekstra sårbar da.

Så bra :) Legen regna ut bmien min til å være 35,2 før graviditet. Nå er den gått ned til 34,1. Det siste halvåret gjorde sitt med vekta med mye stress på jobb og hjemme, med null overskudd eller tid til å trene. Gikk opp 10-12kg på veldig kort tid,og hadde allerede 10kg for mye fra før. Hadde det vært planlagt hadde jeg gått ned en del i vekt før jeg ble gravid, men det rakk jeg ikke. Jeg har lagt på meg mest på rumpe,lår,hofter og pupper, men det er klart at magen har fått litt også. Har litt ekstra hud og fra de to første svangerskapene. Spesielt siste da jeg hadde mye fostervann og gikk 10 dager over med et barn over 4kg. Så har ikke vært i fedmekategorien så lenge. Har alltid trent mye, bortsett fra i år..

Trist å høre at legen din behandler deg slik. Er det mulig å bytte lege?

Jeg tok det opp med jm. Hun var så søt. -"du veier nå det du veier, og du er jo helt flott!"
Må inn til en glukpsebelastningstest (har diabetes i familien, så måtte nok det uansett).

Det har ikke vært noe problem å måle magen min de to siste gangene (venter nr 3). Det er en periode man ser mest ekstra feit ut (jeg gjør det nå), men jeg har fått hard fin gravidmage med de andre (ikke før uke 25 elno med siste). Gleder meg til det.

Det er helt fullt hos alle legene i kommunen. Har vurdert privat, men det blir for dyrt nå mens jeg er arbeidsledig. Vet nesten ikke om jeg tør å gå til jordmor tilfelle hun er enda verre. Tror hun jeg har gått til før har sluttet.

De andre gangene jeg var gravid var start-bmien min 22 og 23, og gikk opp til omtrent det jeg veier nå. Venter også nr 3 og var 12+4 på kontrollen, men hun hverken målte eller kjente på meg. Forrige legen min ga meg full sjekk med gyn.undersøkelse hvor hun tok celleprøve og vurderte størrelsen på livmor ved å kjenne på innsiden og utsiden. Har mistet de gamle helsekortene mine i brann, og husker ikke hvor mange uker jeg var på vei ved første måling. Hun forrige legen var kanskje spesielt interessert, men følte i hvert fall ikke at jeg måtte selv passe på at legen gjorde jobben sin.

Må ta glukosebelastningstest jeg og, noe legen ikke trodde at jeg ikke hadde hatt før. Jeg svarte bare at jeg ikke var overvektig med de to andre, det var da hun himlet med øynene. Syns egentlig glukosebelastningstest skulle vært obligatorisk for alle gravide.

Det er helt fullt hos alle legene i kommunen. Har vurdert privat, men det blir for dyrt nå mens jeg er arbeidsledig. Vet nesten ikke om jeg tør å gå til jordmor tilfelle hun er enda verre. Tror hun jeg har gått til før har sluttet.

De andre gangene jeg var gravid var start-bmien min 22 og 23, og gikk opp til omtrent det jeg veier nå. Venter også nr 3 og var 12+4 på kontrollen, men hun hverken målte eller kjente på meg. Forrige legen min ga meg full sjekk med gyn.undersøkelse hvor hun tok celleprøve og vurderte størrelsen på livmor ved å kjenne på innsiden og utsiden. Har mistet de gamle helsekortene mine i brann, og husker ikke hvor mange uker jeg var på vei ved første måling. Hun forrige legen var kanskje spesielt interessert, men følte i hvert fall ikke at jeg måtte selv passe på at legen gjorde jobben sin.

Må ta glukosebelastningstest jeg og, noe legen ikke trodde at jeg ikke hadde hatt før. Jeg svarte bare at jeg ikke var overvektig med de to andre, det var da hun himlet med øynene. Syns egentlig glukosebelastningstest skulle vært obligatorisk for alle gravide.

For det første tenker jeg at du har en ufordragelig lege som hverken eier folkeskikk eller profesjonalitet. Jeg er selv noe overvektig og tok det opp både med lege og på første jordmorkontroll. Har vært hos lege grunnet behov for sykemelding, ikke for kontroll, men tok det opp med henne likevel og fikk bare beskjed om at jeg må ta en glukosebelastningstest i uke 28...

På første kontroll hos jordmor sjekket hun ikke magen min heller, men hun mente sånne undersøkelser var for tidlig. Jeg var da 11+4 tror jeg. Vi ble enig om at hun skal følge opp vekten i hele svangerskapet. Opplevdes veldig greit å snakke med jordmor og føler jeg ble både forstått og godt ivaretatt... Og møtt med respekt, ikke minst.

Jeg synes du skal hoppe i det og ta opp dine bekymringer med jordmor. De har en helt annen forståelse for gravide enn mange leger har :)

Bmi er nok ikke den avgjørende faktoren ;)

Det kommer Ann på magestørrelsen! Ei jeg gikk i barselgruppe med sist hadde tatt slankeopperasjon og hadde så mye løs hud på magen at det ikke gikk å måle :)

Bmi er nok ikke den avgjørende faktoren ;)

Det kommer Ann på magestørrelsen! Ei jeg gikk i barselgruppe med sist hadde tatt slankeopperasjon og hadde så mye løs hud på magen at det ikke gikk å måle :)
Ok, så ille er det ikke tror jeg. Midjemålet mitt er 86 nå, var 79 før jeg ble gravid. Huden henger jo ikke når jeg ligger, så skjønner ikke at de ikke skal klare å måle..

Ok, så ille er det ikke tror jeg. Midjemålet mitt er 86 nå, var 79 før jeg ble gravid. Huden henger jo ikke når jeg ligger, så skjønner ikke at de ikke skal klare å måle..
Det er jo et supert midjemål! Helt innafor alle anbefalinger :-)

Tror ikke du har noe som helst på bekymre deg for, bortsett fra at du har en teit lege!

Det er jo et supert midjemål! Helt innafor alle anbefalinger :)

Tror ikke du har noe som helst på bekymre deg for, bortsett fra at du har en teit lege!
Så bra, veldig godt å høre :) Tror faktisk ikke de fleste ville gjettet at jeg var i fedmekategorien i følge bmi.. Overvektig ja, men ikke fedme. Ble ganske sjokkert over bmien min, jeg pleier ikke forholde meg til bmi da det har vært ganske misvisende for meg før.

Min og din BMI er ganske lik då (33.4 før eg blei gravid, har gått ned eit par kg no). Forrige svangerskap var eg nokre få kg lettare i utgangspunktet, men eg høyrde aldri snakk om problem med å måle magen... Blei vel målt frå rundt 15-16 veker trur eg.

Lurar på om eg må ta glukosebelastning denne gongen. Gjorde det ikkje sist (det blei ikkje nevnt ein gong), men har bytta lege sidan då.

No ser eg berre tjukk ut i mageområdet (mykje likt som før, berre at eg får ikkje til å trekke inn magen lenger), men erfaringsmessig tar det ikkje så mange veker til før ein ser at det faktisk er babymage.

Så bra, veldig godt å høre :) Tror faktisk ikke de fleste ville gjettet at jeg var i fedmekategorien i følge bmi.. Overvektig ja, men ikke fedme. Ble ganske sjokkert over bmien min, jeg pleier ikke forholde meg til bmi da det har vært ganske misvisende for meg før.

Å regne BMI er etter min mening veldig misvisende... Muskler veier for eksempel mer enn fett... Dermed kan man ha en høyere BMI og likevel ikke være overvektig.

Trodde væl ikkje att vekten skylle ha noet å si nær man måler magen.
Eg kan si att eg har sikker 20 kg mer nå æn ka eg hade før 2 år siden.

Back
Topp