Madrass til sprinkelseng

MissSiddis

Forelsket i forumet
Da er det ikke så lenge til våre små engler kommer:)

Lurer litt på hvilken madrass dere kjøper til sprinkelsenger/sengene deres?

Har lest på eldre tråder at IKEA sin som heter Vyssa ..... (Men ikke hvilken av de to modellene) er ofte kjøpt og har vært best i tester (må finne kildene på disse) så jeg må bare finne ut hvilken av disse som er best så tror jeg vi går for denne. Madrassbeskytter må vi også ha,og overmadrass...

Hva med dere?

Edit: prøver å finne madrass tester på nett men finner bare gamle tester så link gjerne om du har noen:)

Jeg kjøpte en på jollyroom

http://www.jollyroom.no/barnerommet...g-baby-madrass-inkludert-overmadrass-60-x-120

Den kan spyles i dusjen blant annet. Har aldri brukt overmadrass før, ser ikke helt poenget med det til en baby egentlig, men på denne fulgte det tilfeldigvis med :)

Babyen er jo så lett så leser/hører også at overmadrass droppes. Det er vel kansje nok med ei god madrass til den lille til å begynne med?
Ønsker det aller beste for bebisen, komfortabel og god 'pusteevne'- og gjerne praktisk'ich mtp vasking/rengjøring av madrassen.

Last edited:
Det viktigste er at det helst er ny madrass og at den ikke er myk!!!
https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod

Så vi går nok for en ikea til sprinkelsenga, synd de ikke har til vugger også ;) snuppa sin sist kostet 600 kr, for en ganske tynn lita greie, ble bra brukt da og bruker heller ekstra på en ny!

Ja dette med at den ikke er for myk er super viktig, og derfor jeg tror den fra IKEA kom godt ut i testen(for noen År tilbake) også. Tror den ene kosta rundt 4-5 hundre og den andre 800kr, går nok for den dyreste om den er best, er ikke noe jeg vil spare på når det kommer til noe så viktig:)

Vi skal bruke vugge først så håper vi finner en med rett mål vis ikke må d improviseres litt:p

Nå vet jeg ikke hvor rett det her er, men jeg leste for ikke så lenge siden at babyer er så små og lette at man bare skal ha en enkel madrass til de. Man trenger absolutt ikke kjøpe luksus-modellene fordi man tror at babyen får det bedre, det holder med en vanlig (billig?) modell. Og "helst ikke tisselaken en gang for de har jo bleie" stod det der jeg leste :o Men jeg tenker det er jo fort gjort med lekkasje eller at babyen kaster opp (vi hadde en gulper sist :() så tisselaken blir det allikevel.
Nå kommer vi ha en overmadrass også, men det er fordi jeg skulle kjøpe madrass til bedside-crib'en, og den har så spesielt mål at jeg sendte samboer på jysk å kjøpe den billigste sprinkelseng-madrassen så kunne jeg klippe den og sy om trekket, men når han kom hjem med den var det bare en stor bit skumgummi, ikke noe trekk :P Jeg klippet det, satte på et strekklaken og la en overmadrass og tisselaken oppå. Så vanlig laken der igjen.
I sprinkelsengen har vi den madrass som fulgte med sengen når den ble kjøpt. Har ikke overmadrass.

Nå vet jeg ikke hvor rett det her er, men jeg leste for ikke så lenge siden at babyer er så små og lette at man bare skal ha en enkel madrass til de. Man trenger absolutt ikke kjøpe luksus-modellene fordi man tror at babyen får det bedre, det holder med en vanlig (billig?) modell. Og "helst ikke tisselaken en gang for de har jo bleie" stod det der jeg leste :o Men jeg tenker det er jo fort gjort med lekkasje eller at babyen kaster opp (vi hadde en gulper sist :() så tisselaken blir det allikevel.
Nå kommer vi ha en overmadrass også, men det er fordi jeg skulle kjøpe madrass til bedside-crib'en, og den har så spesielt mål at jeg sendte samboer på jysk å kjøpe den billigste sprinkelseng-madrassen så kunne jeg klippe den og sy om trekket, men når han kom hjem med den var det bare en stor bit skumgummi, ikke noe trekk :P Jeg klippet det, satte på et strekklaken og la en overmadrass og tisselaken oppå. Så vanlig laken der igjen.
I sprinkelsengen har vi den madrass som fulgte med sengen når den ble kjøpt. Har ikke overmadrass.

Tisselaken frarådes fordi det ikke puster. Da blir det for varmt for barnet, og om det brukes under hodet øker krybbedødfaren.

LUB skriver: "Unngå bruk av tisselaken med plast. Dersom barnet kommer over på magen med ansiktet ned i madrassen, skaper plasten ugunstig pusteforhold for barnet. Babyer har på seg bleier så tisselaken skal ikke være nødvendig. En fast og tynn overmadrass som er vaskbar kan være et tryggere alternativ." Tatt herfra: https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold

Tisselaken frarådes fordi det ikke puster. Da blir det for varmt for barnet, og om det brukes under hodet øker krybbedødfaren.

LUB skriver: "Unngå bruk av tisselaken med plast. Dersom barnet kommer over på magen med ansiktet ned i madrassen, skaper plasten ugunstig pusteforhold for barnet. Babyer har på seg bleier så tisselaken skal ikke være nødvendig. En fast og tynn overmadrass som er vaskbar kan være et tryggere alternativ." Tatt herfra: https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold
Det var grunnen til ikke tisselaken ja! Husker det nå når du skrev det :)
Men... Tja... :/ vi hadde nå tisselaken med første så det blir nok å bruke det allikevel... Føles som at risikoen av babyen skal kveles av tisselaken er...vel, ekstremt minimal :o

Men... Tja... :/ vi hadde nå tisselaken med første så det blir nok å bruke det allikevel... Føles som at risikoen av babyen skal kveles av tisselaken er...vel, ekstremt minimal :eek:

Kjøpte slik en madrassbeskytter jeg, kjapt å vaske og kostet ikke såå mye. Nå kjøpte jo jeg slik en helsemadrass som skal puste godt da (var jo ikke særlig mye dyrere), så tenkte at det blir jo litt feil å legge noe som ikke puster oppå der igjen :P Heheh.. Men bør nå vel gå helt fint med tisselaken også.

Men... Tja... :/ vi hadde nå tisselaken med første så det blir nok å bruke det allikevel... Føles som at risikoen av babyen skal kveles av tisselaken er...vel, ekstremt minimal :eek:
Jeg klippet tisselaknene våre, slik at de ligger fra magen og ned bare :) Da trengte jeg heller ikke å bruke så mye penger på tisselaken, siden jeg gjorde om 1 laken til flere ;)
Og det var nødvendig med tisselaken hos oss, lekasje fra bleiene skjedde jevnlig (spesielt de periodene han måtte opp et hakk i bleiestørrelse. Merka at vi måtte gå opp i størrelse pga lekasjene :p)

Jeg tenker også å gå for en madrassbeskytter oppå i stedet for overmadrass. Den er kjapp å vaske og tar av for det meste av sølet. Du kan evt bruke tisselaken lenger ned på madrassen da? Ikke i hodeenden, men på resten av madrassen. Men det fordrer jo at barnet ikke Aker seg nedover i senga...

Da er det ikke så lenge til våre små engler kommer:)

Lurer litt på hvilken madrass dere kjøper til sprinkelsenger/sengene deres?

Har lest på eldre tråder at IKEA sin som heter Vyssa ..... (Men ikke hvilken av de to modellene) er ofte kjøpt og har vært best i tester (må finne kildene på disse) så jeg må bare finne ut hvilken av disse som er best så tror jeg vi går for denne. Madrassbeskytter må vi også ha,og overmadrass...

Hva med dere?

Edit: prøver å finne madrass tester på nett men finner bare gamle tester så link gjerne om du har noen:)
Vi kjøpte Vyssa Vinka til eldstemann, den var vi veldig fornøyde med. Frem til for 2 mnd siden, da var det en springfjær som bøyde seg opp i madrassen slik at det ble en hump i fotenden :laughing002
Så til nestemann har vi nå kjøpt Vyssa Skönt, den er uten springfjærer ;)

Vi kjøper madrass på ikea, den som koster 800, syntes den virket bra :-) Kjøper ikke overmadrass, men fikk en av ei venninne som blir kokvaska, tisselaken skal vi og ha, men blir å ikke ha det under hodet. Visste ikke om at det var en fare, så det var kjekt å vite!

Back
Topp