Madrass til sprinkelseng og stellebord

Iselin❤️

Glad i forumet
MayDay2021
Er jo en haug med madrasser og stellemadrasser der ute.
Har sprinkelseng og stellebord, men må kjøpe madrass til disse.
Jeg er førstegangsgravid og aner ikke hva man bør/ikke bør bruke.

Skumgummi? Spiralfjærer?
Avtagbart trekk? Type som er lett å vaske?
Noen innspill? Tips?
Tas imot med stor takknemlighet!

En nyfødt trenger en tynn fast skumgummimadrass i sengen sin. De er vel 5 cm tror jeg de vanligste :)

På stellebordet er vi velsig fornøyd med ikea sin stellematte med oppblåstbare kanter og vaskbare trekk. Tror vi har 5-6 trekk til den!

Slenger meg på her, jeg ;)
Dere som er/blir rutinerte flergangsforeldre - hvor mange sengesett trenger man egentlig til skift? Er jo så mange søte sengesett, men skal prøve å ikke gå helt bananas! Hadde kanskje hjulpet å vite hvor mange skift som er nødvendig å ha...

Du trenger ikke kjøpe sånne superfancye madrasser som koster flesk, men en fast og god madrass er bra :) av stellematte er jeg veldig fornøyd med vår fra jysk
https://jysk.no/interior/barnemobler/stellepute-jersie-hvit-gra
og den vi har fra jollyroom
https://www.jollyroom.no/babyutstyr/stellebord/stellematter/beemoo-care-stellematte-luftballong-petrol

Jeg liker at de er faste og gode i kantene, også brukte vi bare et tisselaken som vi kastet etter hvert bruk når guttungen var nyfødt. De er enkle å vaske både på når det bare er små flekker og i maskinen ;)

Dere som er/blir rutinerte flergangsforeldre - hvor mange sengesett trenger man egentlig til skift? Er jo så mange søte sengesett, men skal prøve å ikke gå helt bananas! Hadde kanskje hjulpet å vite hvor mange skift som er nødvendig å ha...
Vi har vel 6-7 sett tror jeg, men det er alt for mye.. holder egentlig med tre så lenge du er flink nok til å vaske sengetøyet. Da vil du alltid ha en som er ren om det skulle skje noe uhell mens en er til vask og en er på sengen ;)

Vi bruker turiform tisselaken (barnas hus) i senga til storebror, og har brukt det fra han var nyfødt, har et par og de vaskes jo, ikke blir de klam heller. Skåner madrassen :) Tror vi har hatt ca 3 sett sengetøy til alle størrelser, har tørketrommel så det går fort å få det rent igjen. Eneste var når han hadde omganssyken, da var det ikke nok:hungover:
Av madrass ble vi nok påvirket og kjøpe en dyr fra barnas hus, men om man har is i magen så er det ofte babydager og tilbud hos de, kjøpte våre da :)

Tror vi har 7 :hilarious: men man må virkelig jobbe for å bruke mer enn to.... Du trenger et på dyna og et til vask. Og så er det vel sikkert greit å ha et tredje for sikkerhetsskyld.

Vi gikk for en madrass fra ikea som kostet midt på treet, tror det var 600? Har vært veldig fornøyd med den :happy: Stellematter har vi to av, en i stoff og en i glatt stoff, bruker Libero sine «engangs» underlag på de og kaster når de blir slitt eller får mye bæsj på seg :hilarious:

trenger maks to laken og to dynetrekk til den minste dyna :) men om du vil gå bananas og kjøpe flere er det jo ingenting i veien for det ;)
Om du må vaske noe rekker det som regel å bli rent og tørker fort. Om det er laken til selve sprinkelsenga kan man alltids ha litt flere skift, oftere mer behov for det enn dynetrekk.

Har hatt en enkel (fast) madrass til spinkelseng både fra ikea og jysk, som har funka helt fint. Jeg har kjøpt sånn ultratynn overmadrass (mer som en tynn lefse) og hatt over madrassen. Fins jo tisse laken og, men de er jeg ikke noe fan av. Har ligget på det selv, og det er jo helt grusomt for å si det mildt:confused: Stellematte kjøpte vi på ikea, med tilhørende trekk til å ha over. Funket veldig fint, og kostet lite. Antall dynetrekk vil jeg ikke si er mange. Vil tippe 3 sett er nok til å begynne med. I alle fall om det bare er til sengen, og ikke vogn i tillegg.

Vi hadde ganske mange sengesett i de minstre str bare fordi de var søte og jeg sydde i tillegh, men ikke nødvendig med mer enn 3 :) har hatt bare 3 til 2 åringen vår siden hun byttet til juniordyne når hun var rundt 1 år og det er helt passelig. Samme med laken :)

Back
Topp