MA

  • Trådstarter Slettet medlem 154298
  • Opprettet
Dette var vondt å lese.. kan ikke tenke meg hvor vondt dette må være. Og for en egoistisk drittsekk du var i forhold med.. Håper sånn at det snart går veien for deg og at mammadrømmen blir oppfylt <3 Lykke til videre <3
 
Jeg har vært på tidlig ultralyd 7+0, der fant de ett bankende hjerte, men utviklingen lå en uke etter (6+0). Siden det er IVF, så er datoene ganske sikre, og jeg fikk grei beskjed fra legen om at jeg måtte forberede meg på at hjertet ville slutte å slå og det måtte ett mirakel til for at det skulle fortsette å utvikle seg. Det kom som ett sjokk såklart, og var overhodet ikke det jeg så for meg når jeg gikk inn til timen.​

Jeg startet min veg mot å få barn i fjor, og valgte da å få barn alene ved hjelp av donasjon etter ett mangeårig forhold der vi diskuterte veldig tidlig dette med barn der jeg var tydelig på mine ønsker om å ikke vente for lenge. Han var enig, men hver gang jeg tok det opp, så fant han alltid en grunn til å utsette det og sa alltid vi kunne diskutere det om 6-12mnd og årene gikk. Etter 6år i limbo slik stilte jeg ett ultimatum at det blir nå eller så får jeg flytte ut og finne noen andre. Han sa da etter noen ukers betenkningstid at jeg kunne få barn, men det kom på visse betingelser som gikk på min frihet rett og slett. Det fant jeg meg åpenbart ikke i, og flyttet ut tvert. Etter dette brukte jeg 4 nye år på å finne noen som var god nok, men resultatene uteble. Jeg hadde satt en grense for meg selv veldig tidlig, at etter jeg fyller x antall år, så tar jeg steget videre alene, så kan vi heller finne oss og være klar for en mann når den rette skulle dukke opp.

Det å overlate noe til tilfeldiheter har aldri vært min greie, og siden det i Norge ikke er lov å velge sin egen donor, har jeg derfor reist til Danmark for fertilitetsbehandling, der jeg fant én donor som jeg likte som jeg tror matcher veldig bra mot mine egenskaper. Jeg kom raskt i gang med behandling, raskere enn jeg trodde når jeg først tok kontakt med en klinikk. Det første forsøket ble gjort med vanlig inseminasjon med donorsæd. Det er en veldig ukomplisert og enkel fertilitetsbehandling, men her må en treffe spot on på tidspunktet og vinduet for å treffe med sæden er svært lite (12-24timer). Suksessraten for denne behandlingen lav, kun ca. 15%. Siden jeg er en frisk kvinne etter forholdene som det ikke er funnet noe i veien med for at jeg ikke skulle kunne bli gravid, ble denne metoden anbefalt med 3 forsøk, og deretter 3 nye forsøk stimulasjon (medisiner) for å få frem flere egg per syklus og for å styre eggløsningstidspunktet bedre slik at timining var sikrere. Jeg har 5 mislykkede forsøk, de to siste med stimulasjon før jeg sa stopp og krevde å få gå over til IVF. Denne behandlingen er meget inngripende på kroppen, injeksjoner i øst og vest, hyppige monitoreringer (ultralyd av eggstokker/follikler) for å sjekke utviklingen og ikke minst det å bli ranet økonomisk. Det koster skjorta for å si det mildt. Mitt totale regnskap for en IVF syklus er på kr. 80 000,-. Dette inkluderer ett egginnsett. Jeg fikk ut flere egg som jeg har på frys heldigvis, men må betale ekstra for å bruke og få satt de inn (ca. 10 - 15 000kr per innsett, reise, opphold og annet kommer utenom). Suksessraten for IVF er heldigvis litt mer oppmuntrende med ca. 50%.

Jeg har det siste året ofret alt for å investere i drømmen om å bli mor, 10år etter jeg ble samboer og var klar for å ta det steget, men ble regelrett manipulert og holdt på pinebenken av min daværende samboer. Jeg har det siste året jobbet to jobber i ca 180% stilling til sammen for å kunne betale for behandlingen, dette til tross for at jeg er høyt utdannet og har veldig god lønn i begge jobbene, men jeg har hittil brukt rett oppunder kr. 300 000,-, på behandling slik at alt overskuddet jeg har hatt har gått rett ut vinduet. I tillegg med så mye jobbing så har det krevd all fritiden min, jeg har opplevd mislykkede forsøk gang på gang og jeg har vært utbrent og ligget i kjelleren over lang tid fordi jeg er sliten.

Mitt første IVF forsøk og egginnsett endte med graviditet, men som nå utvikler seg mot MA. Jeg er helt knust! Det er vanskelig å beskrive hvor fælt dette er. Jeg hadde kjøpt boller på bakeriet før ultralydtimen og skulle til mamma og pappa etterpå å fortelle om den gode nyheten. Når jeg kom tilbake i bilen etter timen lå posen med boller i passasjersetet og reaksjonen var der og da jeg kastet posen med boller ut av bilen så den flagret bortover. Jeg hater slik forsøpling, men det var reaksjonen min og sorgen som tok overhånd der og da. Jeg har drømt om å bli mor i 10år, jeg har investert all tid og all økonomi i over ett år, jeg har utsatt kroppen min for heftige medisiner og inngrep. Det føles som en knyttneve i magen.

Dette er min historie, jeg håper andre har mer gledelige historier enn meg. Nå skal jeg til kontroll om noen dager, og får nok da henvisning til abort for å avslutte det. Jeg har sørget meg noenlunde ferdig og slått meg til ro med at det var ikke meningen at akkurat dette fosteret skulle leve opp. Jeg melder meg ut av april gruppen, men jeg gir ikke opp håpet og vil forsøke på nytt når den tid kommer.

:Heartred
Får jeg spørre om dette er fryseforsøk? Jeg er straks 17 uker på vei med IVF-barn. Det ble satt inn en fem dagers blastocyst som vi hadde på frys. Disse kan jo være litt trege, og selv ble jeg satt tilbake om man regner fra innsett, samtidig som utviklingen stemmer overens med med menstermin. Etter å ha vært på flere ekstra ultralyder også, hører jeg jo at fagfolkene er svært uenige i hvordan man skal beregne termin etter innsett. Så kanskje..? Jeg håper for deg ❤️
 
Dette var trist å høre og for en historie du har. Krysser fingrene for deg og håper legen tar feil og at denne graviditeten fortsetter og at du blir i april gruppa ref kommentaren over her :Heartpink
 
Får jeg spørre om dette er fryseforsøk? Jeg er straks 17 uker på vei med IVF-barn. Det ble satt inn en fem dagers blastocyst som vi hadde på frys. Disse kan jo være litt trege, og selv ble jeg satt tilbake om man regner fra innsett, samtidig som utviklingen stemmer overens med med menstermin. Etter å ha vært på flere ekstra ultralyder også, hører jeg jo at fagfolkene er svært uenige i hvordan man skal beregne termin etter innsett. Så kanskje..? Jeg håper for deg ❤️
Fersk forsøk, og det var flere funn enn bare størrelsen på embryo slik som størrelsen på plommesekken som til sammen ganske sikkert konkluderer med ikke levedyktig graviditet. Jeg kan selvsagt håpe på ett mirakel, men det er skummelt å håpe for mye at dette skal gå veien.
 
Fersk forsøk, og det var flere funn enn bare størrelsen på embryo slik som størrelsen på plommesekken som til sammen ganske sikkert konkluderer med ikke levedyktig graviditet. Jeg kan selvsagt håpe på ett mirakel, men det er skummelt å håpe for mye at dette skal gå veien.
Det er veldig leit å høre. Håper du har en god flokk rundt deg som kan ivareta deg litt ekstra <3
 
Jeg som håpet så sterkt at det skulle gå så bra i dag for deg har mistet 5 ganger nå å er gravid gang nr 6. Men det å miste er grusomt uansett situasjon, men spesiellt når det er så sterkt ønsket! Jeg har flere ganger fått flere mørke skumle tanker, å det er ikke alltid like lett å bli forstått av partner. Tenker på deg som er alene kan ha det enda tyngre.
Jeg har ringt dette nr 2 ganger, å det å få pratet med noen som vet hva du går igjennom er noe jeg anbefaler!


20230810_191857.jpg
 
Utrolig trist å lese om alt du har gått igjennom :(

Jeg kan ikke tenke meg hvordan du har det akkurat nå! Jeg har gått igjennom det samme med MA på samme måte og leste da ganske mye om at det kan i noen tilfeller gå bra. Så jeg håper at du er en av de få som det går bra for :Heartred
 
Takk for alle tanker :) Jeg er ikke helt av den emosjonelle typen, jeg er mer rasjonell og har kortvarig og kontrollerte følelser, men de er absolutt der og dette kjentes forferdelig når det stod på. Likevel, etter å ha lest forskningsstudier på dette med å miste før uke 12, og sammenlignet mot egne funn så var det helt opplagt at det fantes ingen håp. Jeg sørget ett par dager og gjorde meg ferdig med det. Jeg liker bedre å se fremover, fremtiden kan jeg påvirke, enn det å leve i fortiden som jeg ikke har noen kontroll på eller kan endre.

Jeg var på ny ultralyd i dag, og helt som forventet hadde utviklingen stoppet opp. Jeg har inntatt cytotec nå i ettermiddag og aborten er i full gang her. Jeg synes det er godt å få det ut slik at jeg kan se fremover :) Vi er alle forskjellige og har ulike behov, men jeg har det helt fint fordi jeg har alt sørget meg ferdig. Jeg synes likevel at det er helt jævlig at jeg må ut med nye betydelige summer til nye forsøk. Sliten er bare forbokstaven kjennes det som, men drømmen slukner ikke av den grunn.

Jeg leste særlig denne forskningsstudien. Det er en lite oppmuntrende artikkel om en har vært på ultralyd og funnet unormale funn, men embroyet fremdeles har hjerteslag. Den hjalp meg likevel til å slippe å gå så mye i limbo frem til neste kontroll, da den i mitt tilfelle, sammenlignet med mine resultater var ganske enstydende med ikke levedyktig graviditet. Les med forsiktighet. https://www.nature.com/articles/s41598-020-58114-3#Tab4

Nå ser jeg fremover og håper mensen melder seg snarest, da blir det nytt forsøk. :Heartred
Ønsker deg lykke til videre :Heartred
 
Back
Topp