MA

Håpefullmamma

Forelsket i forumet
Kjenner jeg er superstressa med tanke på MA. Hvordan oppdager man det? Blør man? Hører så mye forskjellig..

MA står for missed abortion. Det vil vel si at du nettopp ikke merker den. Jeg hadde MA og oppdaget det først ved at jeg begynte å blø to uker senere.
MA og SA får man dessverre ikke gjort noenting med, så selv om det er vanskelig (tro meg, det vet jeg) så bør man prøve å ikke stresse med det.
SA og MA skjer eller ikke, ikke noe vi får gjort noe med. Bare lev sunt og følg rådene fra lege og jordmor så får du ikke gjort noe galt :)

Det tror jeg er veldig forskjellig fra person til person. Jeg våknet av et voldsomt stikk i magen, med påfølgende blod da jeg gikk på do (ikke store mengder). Dagene etter var det blod på papiret da jeg var på do, pluss at jeg følte at symptomene forsvant litt. Hørte at blødninger i svangerskapet var så vanlig, samt endringer i symptomer, så jeg sjekka det ikke opp før en tidligere planlagt TUL først to uker senere. Da viste det seg at utviklingen stoppet 6+3, noe som stemte nøyaktig med da jeg oppdaget smerten den natta.

Men som sagt er det forskjellig, for noen merker ingenting.

Men som Hirka skriver: Det er ikke noe du får gjort noe med, så du må bare prøve å ikke stresse :) Om ditt foster er levedyktig eller ikke ble bestemt da eggcellen og sædcella smeltet sammen, dvs for mange uker siden. Skjer det en MA er det sannsynligvis fordi det er noe galt med fosteret, og den fascinerende kroppen fikser opp i det. Altså ikke noe du kan påvirke. Ikke tenk så mye på det (selvom det er lett å si)!! :)

Last edited:
Føler at symptomene har forsvunnet, derfor jeg er mer bekymret tror jeg. Alt er sikkert som det skal, men kjenner det blir spennende med TUL om 17 dager likevel.

Back
Topp