MA

pantegi

Første møte med forumet
Veit dette er et kjedelig emne, men jeg blir snart sprø og bare MÅ rope litt...! Er eller var gravid. UL igår, skulle vært en plass mellom 6 og 8 uker på vei( pcos og urgm syklus). Der var det dessverre ingen hjertesktivitet og fosteret var lite ift antatt alder så gyn konkluderte med høy sannsynlighet en MA. Kjipe greier! Men det som gjør meg sprø er at nå går jeg og venter på at noe skal skje. Har ingen tegn på at ting er galt. Støtes dette ut nå eller neste uke? Eller tar det ennå lenger tid? Skal til ny kontroll om en uke så får nok vite mer da, men det er så leeeenge til. Noe som VET?! Vil ikke ha noe synsing, det er det nok av på disse nettsidene;)

Forrige gang jeg var gravid ble jeg sendt på tidlig ultralyd pga tidligere MA. Det skulle være i uke 6-7, men fosteret var litt lite og det var ikke hjerte lyd. Likevel har jeg en helt perfekt datter nå. Så du kan femdeles håpe.

Derimot har jeg dessverre også opplevd det motsatte. Jeg hadde en helt normal graviditet med unntak av at jeg litt tidlig mistet symptomer. Ikke noe blod. Da jeg var på ultralyd i uke 12 var fostere dødt og hadde vært det fra uke 8 mente legene. Siden det hadde ligget i kroppen i 4 uker måtte jeg da få "hjelp" til å få det ut. Så det er dessverre ikke sikkert at kroppen ordner opp selv...

Krysser fingrene for deg!!

Hei.

Jeg kan ikke så mye om MA, har ingen erfaringer selv med dette. Men har erfaring fra mitt forrige svangerskap med å ta ultralyd i uke 6 og ikke se et bankende hjerte. Da kom jeg tilbake på ultralyd en uke etterpå og da dunket hjertet som bare det. Jenta ble født frisk og rask og alt var som det skulle.

Jeg sier ikke dette for å gi deg falske forhåpninger. Men siden du har ustabil syklus kan det jo fort være at du er rundt 6 uker og at hjertet ikke har begynt å slå enda. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt legen ta både hcg prøver (du har kanskje gjort det?) og bedt om en ny ultralyd om kort tid for å sjekke om det bare kan ha vært for tidlig.
Fryktelig å gå sånn å vente på at blødning skal starte hvis det viser seg at du bare er litt kortere enn du trodde.

Hvis du har hatt en MA kan kroppen støte ut alt selv etterhvert ellers må du inn til utskrapning. Vil tro du blir sendt til utskrapning hvis du kommer tilbake om en uke og det fortsatt ikke er hjerteaktivitet. Ønsker deg lykke til og håper virkelig du bare er litt kortere enn antatt.

Er jo kanskje mulig du er kortere på vei enn du tror? *krysserfingrene* for er du 5-6 uker er det ikke sikkert de vil se noe særlig på ultralyd..Når jeg hadde MA så fikk jeg brun utflod som gikk over til blod etterhvert.. Jeg hadde symptomer og alt som før.. Skulle på utskraping en uke etter jeg fant ut men kvelden før kom alt.. Da svigerinna mi mista hadde fosteret vært dødt i 6 uker og hun måtte på utskraping.. Er dessverre ikke alltid kroppen rydder opp selv :/ Du skal ikke dra til legen og se om HCG stiger eller synker?

Som de andre sier kan det jo være håp om at du er kortere enn antatt. Og er det en MA så vil kroppen kunne gjøre oppryddingen sjøl. Hvis ikke skjer det slik jeg opplevde det hadde jeg småblødninger over litt tid (ikke noe tankevekkende mye i grunnen), men generelt en følelse av at ting ikke var som de skulle. Kom på ul i det som var uke 12, og det viste noe som var på stadiet i uke 6. Men siden jeg hadde gått så lenge med "gravid" kropp sendte de meg rett på utskraping(bor og et stykke unna sykehuset så de ville ikke gi meg piller i tilfelle komplikasjoner). Eneste jeg vil råde deg til uansett - ta med deg noen når du skal på neste kontroll :) jeg dro alene på ul og har aldri følt meg mer alene i verden enn da...:/ og det samme før og etter utskrapinga.... Men krysser alt og håper for din del at det går bra <3>

Eg hadde MA i veke 15. Jordmor fant ikkje hjertelyden på fosteret i ceke 12, men sa til meg at eg måtte ikkje bekymre meg sidan det var såpass tidlig. Eg fekk feber, smerter og vart skikkelig dårlig. Blei sendt på UL som då viste MA. Fosteret hadde då vore dødt sidan veke 8-9. Eg var blitt forgifta og blei sendt øyeblikkelig til utskraping og antibiotikakur. Så hovudnemnaren for MA er at fosteret døyr og kroppen støtar ikkje det ut. Eg håpar at det går bra med deg og at du vil få sjå eit bankande hjarte om ei veke. Vil ønske deg lykke til :-)

Takk for positive tanker:)) Ble ennå mer frustrert i hue mitt idag. Fikk svar på hcg-prøven og den hadde steget fra 4000 til 25000 de siste 12 dagene. Men ikke noe annet å gjøre enn å vente til onsdag.... Også får jeg prøve å ikke klikke tulling, he he;)

Og da skriver vi 30 september, fortsatt ingen blødninger. Hcg stiger, lille bønna hadde vokst litt, men fant ungen hjerteaktivet da jeg var der 26. Da er det vel bare å smøre seg med tålmodighet..... Enten er kroppen min utrolig treg i reaksjonen;) eller så er jeg mye kortere enn først antatt.... Dette dro virkelig ut tid. Så er ikke bare fordeler med for tidlig ultralyd......

Skjønner det er fælt å gå sånn og ikke vite.... :/ Men videre hcg-stigning og at spiren har vokst litt må da tale veldig positivt! *Krysser fingrene for at du bare er en del kortere på vei enn først antatt*

Back
Topp