MA - regnes fra oppdaget el. mistet?

• Trådstarter Trådstarter Mamma_Lillemor
  • Opprettet Opprettet
M

Mamma_Lillemor

Guest
Jeg har et spørsmål.. Jeg leser om en del som har "hatt MA i uka 14" osv. Har da fosteret dødd i uke 14, eller er det da de oppdaget det - men at fosteret har vært dødt uker før det?

Lurer bare på om noen har opplevd at fosteret faktisk har dødd i uke 13-14-15 eller mer.

Legen min skrev på helsekortet mitt at jeg hadde hatt ma uke 9. Det var når de oppdaget det. Så da eegner jeg med at det er når en oppdager det som er mest riktig.. eller?? Hadde aldri komt på å selv sagt ma i uke 6 liksom fordi en vet jo ikke sikkert mår fosteret døde. Det kan jo ha vokst veldig sakte og dødd senere..

Har ikke opplevd at det har dødt senere. BANK I BORDET. Men er nok desverre de som gjør det også men det er veldig sjelden tror jeg.

Jeg har hatt to MA'er tidligere, oppdaget i uke 11 og 13, og det de tallene som står i papirene mine iallfall :)

Det er ofte slik at det kan ta opp til 6 uker fra embryoet dør til man blør det ut - den mest risikable tiden er uke 6 (før hjerteslag) og uke 8-9 (morkaka skal i gang). Hvis hjertet slår og morkaka er i gang med jobben sin, så er det sjeldent at det dør etter uke 10, da skyldes det isåfall grove feil på fosteranlegget som kanskje har fungert en stund, men etter hvert som det utvikles så er det ikke forenlig med liv. Men dette er veldig sjeldent. Hos de fleste MA-er har det skjedd før uke 9, og det "visner jo hen" og blir mindre, så de måler det som er der inne for å se hvor langt det tilsvarer. Hvis det oppdages fort kan man også se ca når det skjedde.
Dette er iaf hva gyn har sagt til meg (har mistet noen ganger).

Okej - så det er altså ikke så mange som har MA'er hvor fosteret faktisk DØR etter uke 12 osv, selvom man leser om mange med MA i uke 14 og oppdaget MA på OUL osv? :)

Eg har hatt ein MA i veke 19+3. Legen meinte at de ramma ca 1%, noko eg reagerte på, men om du tenke at om de e 4 mil. i Norge so e de faktisk 40000 som blir ramma, og de e ganske mange synest eg. Og de va ik noko gale me guten vår heller, slik som Nelly84 skr i hennas innlegg at mange har "grove feil".....osv!

Last edited:
Eg har hatt ein MA i veke 19+3. Legen meinte at de ramma ca 1%, noko eg reagerte på, men om du tenke at om de e 4 mil. i Norge so e de faktisk 400000 som blir ramma, og de e ganske mange synest eg. Og de va ik noko gale me guten vår heller, slik som Nelly84 skr i hennas innlegg at mange har "grove feil".....osv!
Når du forteller du hadde MA uke 19+3. Var det i uke 19 de mente lille spiren hadde dødd også?
Nei, det skjer nok absolutt ikke majoriteten. Men som du sier, 1% av 4. millioner mennesker er jo en del det da. Synd å høre du mistet forresten. :\

Når du forteller du hadde MA uke 19+3. Var det i uke 19 de mente lille spiren hadde dødd også?
Nei, det skjer nok absolutt ikke majoriteten. Men som du sier, 1% av 4. millioner mennesker er jo en del det da. Synd å høre du mistet forresten. :\
Nei de blei oppdaga på OUL men dei meinte at babyen døde i veke 17:/ So eg gjekk me død baby inni meg i 2 veke :/ Uten noko blødninger, smerter eller noko anna...

Eg har hatt ein MA i veke 19+3. Legen meinte at de ramma ca 1%, noko eg reagerte på, men om du tenke at om de e 4 mil. i Norge so e de faktisk 400000 som blir ramma, og de e ganske mange synest eg. Og de va ik noko gale me guten vår heller, slik som Nelly84 skr i hennas innlegg at mange har "grove feil".....osv!
Uff, det må ha vært utrolig tøft, forferdelig beskjed å få :( Føler med deg!
Men som du sier, det er sjeldent. 1% av 4 millioner er 40 000, og vi er vel heller ikke så mange kvinner i Norge, heller rundt 2,5-3 mill? Så ca 25 000 da. Men enig, det er fortsatt mange!

Regnes vel fra uka det oppdages, tror jeg.
Hvertfall det som er skrevet i min journal og mine henvisninger til ivf, tidlig ultralyd og ymse utredninger.
Hadde MA i uke 9, men de var vel ikke liv laga etter 4+3 eller noe.

Takk for gode svar. Skummelt det med den artikkelen om at dødfødsler i Norge øker :o

Uff, det må ha vært utrolig tøft, forferdelig beskjed å få :( Føler med deg!
Men som du sier, det er sjeldent. 1% av 4 millioner er 40 000, og vi er vel heller ikke så mange kvinner i Norge, heller rundt 2,5-3 mill? Så ca 25 000 da. Men enig, det er fortsatt mange!
Ja self 40000 trykte fort og gale :p og ja du har rett at vi er mindre kvinner. :)

Ja self 40000 trykte fort og gale :p og ja du har rett at vi er mindre kvinner. :)
Vittig - jeg satt og tenkte; er 1% av 4mill virkelig 400.000 ? Synes det var skyhøyt. Men konkluderte bare med at jeg aldri hadde vært videre flink til hverken prosentregning eller regning generelt med høye tall.. :P

Synes ikke dere skal tenke på at det er 40.000 (evt 25.000) i Norge som har MA så sent. 4 millioner mennesker er så mange at det er umulig å se for seg. Men se for dere at dere har 200 kvinnelige venner på Facebook. Da har kun 2 av disse hatt en MA så sent. Det er ikke mange...

Eg har hatt ein MA i veke 19+3. Legen meinte at de ramma ca 1%, noko eg reagerte på, men om du tenke at om de e 4 mil. i Norge so e de faktisk 40000 som blir ramma, og de e ganske mange synest eg. Og de va ik noko gale me guten vår heller, slik som Nelly84 skr i hennas innlegg at mange har "grove feil".....osv!

Først vil jeg bare si at det er veldig trist at dere opplevde MA så sent, det må ha vært fryktelig vondt! :(
Jeg siterte en gynekolog på ahus som forklarte meg dette i forbindelse med at jeg har hatt 6 ufrivillige aborter. Mine skjedde tidlig de da.

Jeg mente absolutt ikke å si at alle aborter er like, derfor brukte jeg ord som "sjeldent" og "oftest". Det finnes helt klart unntak og jeg har ikke grunnlag for å uttale meg.
De mente nok 1% av alle gravide i deres tilfelle, det er ikke mange sånn sett, men noen er det jo - og man skal ikke kimse av sånt, det er vondt for de det gjelder selv om dere er få.

Jeg håper du godtar det jeg skrev her og ikke føler at jeg uttalte meg på vegne av gutten deres, han var helt sikkert perfekt og nydelig, og jeg får veldig vondt av tanken på hvordan dere må ha opplevd noe sånt. Jeg har selv en liten gutt som jeg elsker over alt på jord.

Back
Topp