MA, PCOS, Metformin

Tjohoo123

Flørter med forumet
Hei,

Nettopp gått gjennom min første spontanabort. Fosteret døde i uke 8 men jeg begynte ikke blø og ante fred og ingen fare til uke 13.

Jeg har PCOS og fikk en veldig stabil syklus av metformin som jeg er ganske sikker på at er årsaken til at jeg ble gravid i utgangspunktet. Når jeg ble gravid ba legen meg slutte med metformin. Jeg hadde lest at mange med pcos fortsatte med metformin for å holde et stabilt blodsukker for å minke sjansene for spontanabort.

Nå klarer jeg ikke slutte tenke «hva om». Får vel aldri svar på om noe kunne vært annerledes om jet fortsatte. Men jeg lurer på om det er noen her som har gått på metformin som fortsatte med det gjennom svangerskapet. Og i mangel på gode svar fra sykehuset lurer jeg også på om noen har erfaring med graviditet etter en spontanabort. Om fertiliteten er bedre da eller om det er best å vente en stund.

For det første beklager jeg veldig at du måtte miste, det er kjempetungt å gå gjennom og jeg unner ingen det :(
Jeg kan ingenting om verken metformin eller PCOS dessverre, men da kona var gravid første gangen og hadde lavt stoffskifte fikk vi veldig dårlig oppfølging av fastlegen og vi endte opp med å miste i uke 13. Man kan bli sprø av alle "hva hvis", og det leder jo ingen vei dessverre, men det som hjalp oss var å sette oss grundig inn i sykdommen til neste graviditet, og finne ekspertisen i Norge, slik at ved neste graviditet var vi bedre rustet og følte vi hadde mer kontroll. Vi endte opp med å guide fastlegen på riktig dosering og siste forskning. Så det kan jo være noe å fokusere på for å holde tankene vekk fra "hva hvis"?
En god klem :Heartred

Mange med svangerskapsdiabetes bruker metformin hele svangerskapet. Vet om.
de med pcos som og har brukt det hele svangerskapet. Håper spiren sitter fort og at du får litt bedre hjelp ved bruk av metformin
Men ville ikke spekulerte i hva om hvis osv. Hjelper så lite! Gode tanker din vei!

Back
Topp