MA og UL ved nytt svangerskap

SKims

Betatt av forumet
JuniJubel2021
Kan man kreve å bli sendt på tidlig UL av legen etter kun en MA om man skulle bli gravid igjen?
Opplevede nylig en MA og legen på sykehuset anbefalte meg å komme tidligere nestegang om jeg ble gravid igjen. Ca uke 7/8, siden jeg mistet i uke 9 nå. Må jeg gå privat eller kan jeg spørre om legen kan henvise meg på sykehuset? Noen erfaringer
?
 
Det går an å spørre, det er noen som får det, men man må ha tre på rad for å ha krav på det. Min lege sa hun kunne henvise etter at jeg hadde én, men jeg orket ikke spørre pga corona, regnet med at sykehuset ikke ville tatt meg inn uansett. Men situasjonen har vel endret seg nå, så det er verdt å spørre :)
 
Du kan be om henvisning hos fastlege eller jordmor :) de fleste er greie og sender, så er det sykehuset som vurderer rett til helsehjelp.
 
Samme her. Jeg fikk beskjed av legen på sykehuset at jeg måtte be fastlegen min om å hendvise meg til tul ved ny graviditet. Så da tenker jeg at det skal la seg gjøre.
 
Hadde utskrapning etter MA for fire uker siden og på kontroll denne uka sa gynekologen på sykehuset at jeg skulle ta kontakt neste gang jeg ble gravid. Så tenker å be om henvisning til ultralyd fordi jeg fikk beskjed om det av han som gjorde inngrepet og har fulgt meg opp. Vil tro fastlegen min gjør det da, så må vel sykehuset vurdere det, som nevnt ovenfor :)
 
Fastlegen henviser og så er det opp til sykehuset å godkjenne eller avvise en henvisning. Jeg sogner til Kalnes, fikk TUL pga medisinbruk. Da ble det poengtert at man må ha mista 3 ganger før de tar inn til TUL uten annen grunn, men gyn som jeg var hos siste dagen sa jeg måtte be fastlegen henvise meg ved nytt svangerskap, så regner med dette er individuelt og at de ser på sykehistorien.

Når trer de nye reglene om TUL for alle i kraft, er det fra 1.1.21?
 
Fastlegen henviser og så er det opp til sykehuset å godkjenne eller avvise en henvisning. Jeg sogner til Kalnes, fikk TUL pga medisinbruk. Da ble det poengtert at man må ha mista 3 ganger før de tar inn til TUL uten annen grunn, men gyn som jeg var hos siste dagen sa jeg måtte be fastlegen henvise meg ved nytt svangerskap, så regner med dette er individuelt og at de ser på sykehistorien.

Når trer de nye reglene om TUL for alle i kraft, er det fra 1.1.21?
Hvis ikke jeg husker feil så er det fra 1. juli, men det vil enda gå en stund før det i praksis er et tilbud om det :) Så litt vanskelig å vite når de første får tilbudet
 
Hvis ikke jeg husker feil så er det fra 1. juli, men det vil enda gå en stund før det i praksis er et tilbud om det :) Så litt vanskelig å vite når de første får tilbudet
Leste at ift NIPT testen er det enda ikke utarbeidet retningslinjer, men var frist 1.11 for det. Vil vel ikke bli noe tilbud for alle før fra nyttår kanskje. Jeg oppfyller uansett de gamle reglene for det.
 
Du trenger ikke nødvendigvis henvises til sykehuset for tidlig ultralyd heller :) før uke 12 har jeg bedt om henvisning til privat gynekolog med avtale og jeg vil tro det kan være lettere å få time til tidlig ultralyd slik. Det er jo iblant et litt annet trøkk på sykehuset.
Håper det ordner seg ❤️
 
Jeg fikk 2 ultralyder hos gynekolog (henvist av fastlegen) det neste svangerskapet etter MA. I uke 8 og 11. Det kommer sikkert litt an på legen hvor «greie» de er på dette området, men det skader ikke å spørre. For meg var det helt nødvendig for å ikke knekke psykisk.
 
Back
Topp