Møte med andre.

Cailen

Betatt av forumet
Vi har vært i Tyrkia i en uke nå og har møtt så mange hærlige og fantastiske mennesker. Nesten alle vi gikk forbi hilsa på gutten vår. Minis elska all oppmerksomheten han fikk.

Da vi kom hjem igjen fikk jeg en vekker. Det er nesten ingen som enser han her. På gardemoen satt han i vogna å vinka til alle som gikk forbi, et fåtall vinka tilbake. Hva er det med oss nordmenn som gjør oss så lukkede? Når barn søker kontakt med meg gir jeg alltid noe tilbake. Det er en selvfølge for meg. Hva med deg?

Idag var vi i sverige og minis satt i handlevogna da han så en liten jente som han fikk lyst å hilse på. Jeg skjøv vognen nærme den hun satt i og de tittet på hverandre. Besteforeldrene skjøv jenta bort etter noen få sekunder uten engang å smile til lillegutt. Hvorfor er det blitt slik at man er i veien for hverandre? Jeg synes det er så trist hvordan den Norske kulturen har utviklet seg.

Er det blitt tabu å hilse på hverandre? Hvordan er du i møte med andre?

Så bra at du tar opp dette! Jeg er nok litt som deg på dette området. Begge jentene mine elsker oppmerksomhet, og storesøster på 2,5 sier hei til ALLE. Jeg er også ganske utadvent på den måte at jeg prøver å møte blikket til folk jeg møter, og sier hei, eller iallfall smiler. Men det er ikke sjelden at de jeg møter ser bort i stedet for å smile tilbake. Utrolig trist. Og en ting er jo at de ikke gidder å si hei til MEG, men at de greier å avvise de skjønne, uskyldige barna våre....
Da jeg og samboeren bodde i USA for noen år siden, ble vi også oppmerksomme hvor innesluttede vi nordmenn er i forhold til andre land. I Alabama opplevde jeg å bli invitert med å spille/synge med koret i menigheten hennes, etter å ha snakket med henne i mindre enn 5 minutter(!) Ikke at det var så aktuelt for meg, men det var jo hyggelig å bli invitert:-)

Det koster så lite å gi bort et smil eller et "hei"!

Vi skandinaviere er noen tørre, kjedelige og sirumpa folkeslag. Vi vet rett og slett ikke hva høflighet er lenger  og gud forby om et barn vinker og smiler, hva skal vi gjøre.... nei... vi later som ingeting.
Skikkelig synd at så mang er sånn.
Men da får vi gå forann med et godt eksmepel og snu på dette ;)

Jeg er fryyyyktelig sjenert, men sier alltid hei og smiler tilbake hvis folk hilser på meg emoticon

Dette har jeg også tenkt på ved flere anledninger. Synes det er så utrolig koselig når småbarn vinker eller sier hei, så jeg svarer alltid:) Det er voksne folk det er vanskelig å få kontakt med. Det virker noen ganger som om de synes du er unormal fordi man sier hei eller smiler. Det kan jo være med på å gjøre andres hverdag bedre.

Nordmenn bør være litt mer vennlige og ikke så gjerrige på smil:)

nordmenn er rare.. i byen går alle og ser rett fren eller ned- i marka sier alle hei!
Jeg smiler og er oppmerksom på alle barn jeg - og gjør som deg- skyver vogna mot de barna vi møter som er på samme alder som gutten min, eller om han møter noen litt eldre barn som vier han oppmerksomheten sin :)

Det er godt å høre at det er flere som også reagerer på dette.
Vi får gå frem som et godt eksempel å smile ivei til de vi ser!
De som blir støtt av at jeg smiler til de får bare bli støtt. emoticon

Back
Topp