Mør i hoftene

tolilla

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
Høsthjerter 2017
Oktoberlykke 2019
Juliknøttene 2022
Jeg skal vel være den første til å innrømme at jeg ikke har vært særlig aktiv i svangerskapet, spesielt også siden det meste av bevegelse gjør meg ekstra kvalm.
Men, nå går det bittelitt bedre, selv om jeg må ta det rolig i det minste.

Vi var på en 7 timers geocachetur i skogen på fredag. Vi hadde to gode pauser a ca 30 minutter, ellers var vi i bevegelse hele tiden. Vi gikk for det meste på grusvei, men såklart, noe bushing gjennom skogen, og noe blåsti her og der. Jeg bar også en sekk med en god del drikke. Og fredag var det varmt som rakkern i skogen.

Men, lørdag står jeg opp og er jo helt mør i hoftene. De kranglet liksom. Ikke vondt, men en blanding av støl og noe annet jeg ikke har kjent før. Regner med at det bare var at det var litt urbukt muskulatur som nå endelig gledet seg over bevegelse i ulendt terreng.

Uansett tenker jeg at å gå i ulendt terreng må være noe av det beste for å unngå bekkenløsning, eller hva tror dere som har erfaring?

Jeg er som deg, innrømmer glatt at jeg knapt har beveget meg på 5 måneder. Gikk et par timer i forrige uke, det førte til - det jeg tror er - midlertidig bekkenløsning. La meg ned å hvilte til dagen etterpå, da var jeg 80% bra igjen. Dagen etter var jeg helt fin. Vær forsiktig, ikke overbelast, så går det sikkert fint.

Å gå på ulendt underlag trener musklene rundt og er super ift å "forebygge" bekkenløsning, men det kommer jo selvsagt an på hvor mye/hvor lenge. [emoji6]

Frykta også bekkenløsning etter trening på lørdag, men virker som det har gått over, så da er det vel bare litt øm muskulatur....

De fleste blir nok støle av en 7 timers gåtur om de ikke er vant til det!

Jeg har hatt et par-tre dager hvor hoftene har vært ømme etter høylemping/tyngre stallarbeid, men det har nok bare vært stølhet her i alle fall :)

Det å legge ut på en 7 timers gåtur når man har vært lite aktiv i flere måneder kan gjøre hvem som helst støl eller mør i hoftene, så ville ikke vært spesielt redd for bekkenløsning på bakgrunn av det i hvert fall :)
Tur i seg selv er supert (gravid eller ei) og tur i ulendt terreng er enda bedre, så bare fortsett å gå, men kanskje heller gå litt oftere og kortere turer, så slipper du forhåpentligvis å få vondt i hoftene etterpå ;)

Jeg merker at ulendt terreng er en dårlig idè etter at bekkenløsningen har meldt sin ankomst i hvert fall!
Tror, som flere over her sier, at det bare er lurt å gå turer fordi det bygger opp muskulaturen. Med bekkenløsning holder jeg meg helst til noenlunde flatt og stødig terreng (asfalt eller skogssti) fordi det fungerer best for meg.

Jeg har hunder så har gått 2 timers turer hele svangerskapet, uansett form (ikke fordi jeg hadde så lyst akkurat, men pga hunder). Gpr mye i skogen på ulendt terreng

Når mannen har vært hjemme har han tatt kveldsturen, så da har jeg bare gått 1 time pr dag

Jeg har ihvertfall ikke noe problemer med hoftene enda. vet ikke om det har hatt noe å si eller ikke :)
Er lov å håpe :P

Jeg har kanskje formulert meg litt dårlig, er ikke så redd for å få bekkenløsning av å gå tur altså.

Og ja, ha rman ikke vært i bevegelse på lenge så merker kroppen det. Jeg har for eksempel en leggmuskel i høyre legg som virkelig sier ifra at den har blitt brukt..

I dag fikk jeg kjøpt meg månedskort også. Til vanlig må jeg kjøre til en del av arbeidsstedene mine, men også siden jeg ikke har månedskort, så har jeg tatt bilen ekstra noen dager. Spesielt deilig ved regn. Nå derimot, er formen bedre, kan jeg busse til jobb og gå hjem, eller i alle fall busse og gå litt begge veier.

Det blir nok fremdeles noen lange turer på meg, vi prøver å ta noen gode runder og få en del funn på disse geocachene, og da blir det fort å finne bare én til... :)

Back
Topp