Mønstertapet

lissom

Forumet er livet
Er det noen av dere som har tapetsert (eller heter det tapensert???) med mønstertapet? Og som kan forklare meg hvordan det gjøres greiest mulig? Jeg har bare tapetsert med strietapet før, og da skal det jo males og er ikke så nøye om en søler..[8D]

Ingen som har tapetsert/tapensert med mønstertapet før???[8D][;)][:)]

Jo jeg har. Du må rgne ut noe som heter rapport. Dvs hvor mye som evt må skjæres bort så mønsteret stemmer, men det forteller de deg i butikken. Er ikke veldig vanskelig, bare husk på å ha huet med deg. Fort gjort å tenke og skjære mønsteret feil..[;)]

ORIGINAL: Asil

Måle lengdene godt, så dere ikke bruker unødig mye tapet.
I hjørnene - legg bare en cm på ene veggen, og så inn i hjørnet og full bredde på andre veggen (det ble klossete forklart). Og da legger du neste stripe helt inn til hjørnet, sånn at det er bare en cm overlapp på ene veggen.. Hvis det er for mye tapet på begge sidene av hjørnet, er det store sjanser for at det "drar" seg og blir sånne skrå bulker.. Hmm.. det der ble dårlig forklart..
Har hørt man skal begynne på midten av veggen om det er mønstertapet, for at det skal bli likt i kantene. Samme som når man legger fliser regner jeg med.

Enkelt å tapetsere da, når jeg får det til får alle det til. [:D]

Så det skal være overlapp?? Ikke bare legge helt inntil?? Og så er det sånn tapet med bare blomster eller seilbåter eller feer litt greit strødd rundt, så da er det vel ikke viktig å begynne på midten? Eller??? Huff, dette er et prosjekt jeg gruer meg til[&:]

Nei du kan ikke ha overlapp på mønstertapet. Da vil jo ikke mønsteret stemme.. ( kommer litt an på mønster da). Men en ting som kan være lurt er å male veggen først i nogenlunde samme farge, hvis du er uheldig å få gløppe eller ken krymper litt.

Back
Topp