Møkka sjef

mkrago

Elsker forumet
Jeg forstår virkelig ikke hvordan det går ann å være så korka. Han har ikke forstått noe informasjon som jeg sendte han i forbindelse med søknad om permisjon og har derfor ikke gjort noe med det. Så ringer han i dag for å finne ut av det. Jeg forklarer at jeg ikke kan forskyve permisjonen med mer enn 4 uker ferie og at de resterende ukene overføres til neste år. Det er greit, så sier jeg at jeg tar ut da 7 uker ferie etter endt permisjon til neste år og derfor kommer tilbake til jobb i august. Nei jeg kunne ikke få ferie i juli og august er svaret. Fint, da tar jeg ulønnet permisjon og har 7 uker ferie til gode da. Nei det gikk visst ikke det heller. Så må jeg for 4-5 gang forklare han at jeg kommer ikke tilbake på jobb før tidligst 15 august eventuelt 1 september avhengig av når jeg får barnehageplass. Det går virkelig ikke inn. Jeg kommer tilbake til jobb i 10 uker fra siste uka i januar for da passer det oss at pappaen har permisjon. Jeg blir gal av korka mannfolk. Han har faktisk ikke forstått at han er heldig, hadde vi fått barn etter fristen som forrige gang hadde han ikke vært garantert at jeg kom tilbake på jobb før august 18, og det faktum at jeg har vært sykemeldt hele svangerskapet har ført til at han slipper å si opp noen ansatte til ombygging av senteret er ferdig i mars. Drittsekk.
 
Sjefen kan faktisk si nei til ferie i juli/august, og han kan si nei til ulønnet permisjon dersom det er til vesentlig ulempe for bedriften.
Jeg ville vært litt forsiktig med hvordan du ordlegger deg til han, plutselig er det krav om at stiller på jobb i juli, og om du ikke gjør det kan du miste jobben.
 
Sjefen kan faktisk si nei til ferie i juli/august, og han kan si nei til ulønnet permisjon dersom det er til vesentlig ulempe for bedriften.
Jeg ville vært litt forsiktig med hvordan du ordlegger deg til han, plutselig er det krav om at stiller på jobb i juli, og om du ikke gjør det kan du miste jobben.

Han skal ha en helvetes god grunn før han har lov til å nekte meg den ulønnede permisjonen. Jeg har rett på inntil 12mnd rett etter min permisjon er over. Og hvis han er så nek at han nekter meg ferie kommer hovedkontoret til å sette foten ned da de ikke har mulighet til at jeg tar ut 7-8 uker ferie fra september til desember. Jeg kunne ha ønsket å være hjemme i ulønnet permisjon i 12 mnd og ikke 4 uker og det hadde virkelig skapt problemer for han. Hvis han sier opp meg så går jeg rett til en konkurrerende kjede, gubben slutter i sin uunnværlige stilling på hovedkontoret og det blir helsikes mye trøbbel for mange. Jeg er selvfølgelig ikke så krass med han, mens hans argumentasjon er at han skulle jo dra på 8 ukers ferie til hjemlandet sommeren 17.

En arbeidsgivers rett til å nekte permisjon er begrenset. Det antas at slik nektelse bare kan skje dersom arbeidsgiver har en rimelig grunn for det. Permisjon må som regel innvilges dersom dette betyr mye for den enkelte arbeidstaker, og arbeidsgiver ikke påføres for store ulemper med dette. Bakgrunnen for arbeidstakers ønske om permisjon vil ha mye å si ved denne vurdering.

En ettåring kan ikke akkurat være hjemme alene fordi vi ikke har fått barnehageplass og sjefen min ønsker å dra til Tjhad i 8 uker hvor 4 av ukene vil være ulønnet permisjon.
 
Han kan nekte deg ferie ja, men han kan ikke nekte deg ulønnet permisjon. Du har krav på å kunne ta opp til ett år rett etter permisjon. Så skjønner ikke hvorfor han ikke bare kan gi seg ferie egentlig, for du vil jo uansett ikke være på jobb og om du ikke tar ferie nå må den jo tas senere uansett! Han høres ikke så oppdatert ut nei. Men han prøver seg sikkert. Snakk med nav og arbeidstilsynet og få alt svart på hvitt og slå i bordet med det :)

Lykke til!! :)
 
Hørres ut som min sjef(dame). Får ikke tatt ferie etter endt permisjon. Må ta den i fellesferien sammen med de andre. Får heller ikke 5 uker sammenhengende så då blir det ulønna, ferie 3 uker i juli så ulønna, ferie 2 uker i formidelse med barnehagestart så tilbake på jobb. Så tungvint..
 
Heldigvis ikke slik på min manns jobb.
6 uker etter fødsel begynner jeg på skole og han tar ut 40 uker permisjon + all ferie etterpå (6uker). Jobben hans gir full lønn og tar pengene fra NAV.
 
Back
Topp