Mødre diskrimineres i arbeidslivet.

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
"De fleste kvinner og noen menn opplever «mammasporet». Alt ser bra ut til barna kommer. Fra du blir gravid og mens du har småbarn opplever altså 55 prosent at de ikke får jobbene de søker, at lønnsforskjellene mellom menn og kvinner øker, at kvinner mister kompetanse og at karrièren blir satt på vent, sier Ørstavik."

Jeg fant denne saken på Adresseavisen, og jeg håper virkelig likestillingsombudet får bukt med dette problemet.

"Vi har en likestillingslov som ekstremt tydelig. Undersøkelsen viser at loven ikke blir fulgt. Det er ikke lov å spørre om man skal ha barn i jobbintervjuer. Det er ikke lov å utelukke noen fra jobbmuligheter på grunn av små barn. Dette må vi til livs. Målet i Norge er at vi ikke skal sette karrièren på vent når vi får barn."

Hva tror du? Vil vi få en endring? Hva skal til?

Jeg tror det blir vanskelig å unngå, og for min del ville det skapt vanskelig arbeidsforhold å ha en sjef som ansatte meg til tross for sin motvilje mot ansatte med barn.

Jeg har vært på flere jobbintervjuer hvor stemningen på intervjuet helt klart skiftet takt når jeg sa at jeg hadde små barn.
Men i den jobbsøkerprosessen jeg var konkluderte jeg også med at jeg ikke orket en arbeidsgiver som så på det som et problem. Synd for dem!

I dag har jeg en lederjobb i en bedrift som ikke ser på barn som et problem. Det er jeg glad for. For den dårlige samvittigheten alle veier når noen er syke vil bare bli enda mer slitsom med en Familiekritisk arbeidsgiver.

Trur d e nok fravær de er redd for. Du e mindre fleksibel med småbarn. Du må dra fra jobben før brh stenger eller dra å hente syk barn. Så e du mer syk for barn tar sykdom med sæ hjem fra brh.. Så e d planleggingsdager, avslutninger, feriedager osv. De uten barn e mer fleksibel.. Å d e nok ting som ikke kan endres noe særlig.. Sån e d bare.

Synd at det er ett problem, for det skal ikke være sånn i det hele tatt. Kvinner skal kunne sjonglere karriere og småbarn uten dårlig samvittighet, på lik linje som menn kan, så her er det noe vi må jobbe med.
Når det er slik så skjønner jeg godt at kvinner velger å lyve i intervju dersom spørsmålet kommer opp, og jeg hadde gjort det samme selv inntil kvinner stiller likt som menn.

Synd at det er ett problem, for det skal ikke være sånn i det hele tatt. Kvinner skal kunne sjonglere karriere og småbarn uten dårlig samvittighet, på lik linje som menn kan, så her er det noe vi må jobbe med.
Når det er slik så skjønner jeg godt at kvinner velger å lyve i intervju dersom spørsmålet kommer opp, og jeg hadde gjort det samme selv inntil kvinner stiller likt som menn.
Ja vi kan jo ikke la være å få barn heller, da er jo det og galt. Vi må gjøre noe med holdningene.

Menn må komme mer på banen og ta sin del av sykt barn dagene feks. Og ikke tro at deres jobb er mer viktig enn fruens!

Menn må komme mer på banen og ta sin del av sykt barn dagene feks. Og ikke tro at deres jobb er mer viktig enn fruens!
Enig her. Heldigvis er mange menn på banen når det kommer til f.eks. sykt barn dager, men jeg tror ikke alltid arbeidsgiver tenker så langt.

Målet i Norge er at man ikke skal sette karrieren på vent når man får barn? Vel det er ikke et mål for meg.....barna kommer foran jobben! Er ikke jobben forenelig med småbarn så hadde jeg byttet jobb en periode. Ang intervjuer så må man jo vite sine rettigheter og svare på slike spørsmål med "det har du ikke lov til å spørre om". Det er jo faktisk ingen som vet hvordan fremtiden blir mtp barn og permisjon og sånn enten man er mann eller dame.

Trur d e nok fravær de er redd for. Du e mindre fleksibel med småbarn. Du må dra fra jobben før brh stenger eller dra å hente syk barn. Så e du mer syk for barn tar sykdom med sæ hjem fra brh.. Så e d planleggingsdager, avslutninger, feriedager osv. De uten barn e mer fleksibel.. Å d e nok ting som ikke kan endres noe særlig.. Sån e d bare.

Men fedrene stiller, etter min erfaring, også opp ved slike ting - men blir ikke diskriminert på samme måte.

Men hva skal man gjøre? Det er bare kvinner som kan føde. Foreldre har like mange sykt barn-dager.

Det er lett å si at holdninger må endres, noe må gjøres osv, men hvordan gjør man det i en slik situasjon, egentlig? Gir mer penger til arbeidsplassene til ansettelse av vikarer? Folk klager jo allerede på foreldre som sluker penger av samfunnet.

Og karrieren er som regel et offer når en får barn, men er ikke det bare logisk? En kan ikke være to plasser på samme tid.

Men hva skal man gjøre? Det er bare kvinner som kan føde. Foreldre har like mange sykt barn-dager.

Det er lett å si at holdninger må endres, noe må gjøres osv, men hvordan gjør man det i en slik situasjon, egentlig? Gir mer penger til arbeidsplassene til ansettelse av vikarer? Folk klager jo allerede på foreldre som sluker penger av samfunnet.

Og karrieren er som regel et offer når en får barn, men er ikke det bare logisk? En kan ikke være to plasser på samme tid.

Tror hun vil ha strengere straffer for de som bryter lovene her.
Folk klager ja, det er litt sprøtt igrunn. Vi unner ingen andre enn oss selv noe. Vi glemmer at vi og har vært barn, at samfunnet har tatt vare på oss også. At vi gir til en fellespott, og at folk betaler for oss som ikke har noen ting med oss å gjøre.
kanskje vi må sette inn tiltak som begrenser arbeidsgivers "byrde" når foreldrene er borte fra jobb pga barn? Kan misbrukes da. Det var et forslag for en stund siden om å gjøre det mer lønnsomt for småbarnsforeldre å jobbe deltid. Det ble stemt ned.
Det blir liksom ikke bra før vi river ut livmora og lover at vi aldri skal få barn :(

Tror hun vil ha strengere straffer for de som bryter lovene her.
Folk klager ja, det er litt sprøtt igrunn. Vi unner ingen andre enn oss selv noe. Vi glemmer at vi og har vært barn, at samfunnet har tatt vare på oss også. At vi gir til en fellespott, og at folk betaler for oss som ikke har noen ting med oss å gjøre.
kanskje vi må sette inn tiltak som begrenser arbeidsgivers "byrde" når foreldrene er borte fra jobb pga barn? Kan misbrukes da. Det var et forslag for en stund siden om å gjøre det mer lønnsomt for småbarnsforeldre å jobbe deltid. Det ble stemt ned.
Det blir liksom ikke bra før vi river ut livmora og lover at vi aldri skal få barn :(

Man finner vel alltid et eller annet dessverre.
Men strengere straffer...tror faktisk ikke det er så lett å bevise i mange tilfeller at det er dette som er årsaken heller:/

Man finner vel alltid et eller annet dessverre.
Men strengere straffer...tror faktisk ikke det er så lett å bevise i mange tilfeller at det er dette som er årsaken heller:/

Nei, de finner vel på ett eller annet tull som det er vanskelig å krangle på...

Nei, de finner vel på ett eller annet tull som det er vanskelig å krangle på...

Tror dessverre altfor mange gjør det ja siden det vet det ikke er lov :(
Synd det skal være slik.

Å ha karriere krever en god del av et menneske. Å være suksessfull i arbeidslivet betyr at man må vie livet sitt til d. Og å få bedre lønn så må du være aktiv. Har man barn så vil man gjerne ha de i første plass. Og da må man velge mellom barn eller arbeid, for begge ting får man ikke. Men e enig at man burde kunne velge familie og deltidsarbeid, d e jo noen som vil være med barnan sine mest mulig, istedenfor å bli tvunget til 100% tilbake i arbeid.

Back
Topp