Mårepølse og trønderfår?

april 06 og juli 10

Andre møte med forumet
Hei =)

Noen som spiser mårepølse og trønderfår her inne? Har hørt noen plasser at det må man ikke spise, og noen sier man godt kan spise det.. Så er litt i tvil. Har spist det noen ganger. Men vil ikke fortsette å spise det om det ikke er så bra.. Så håper noen kan svare :)

har hørt at man ikke skal spise fårepølse.

Herregud.. Hvor hører dere alt? Jeg har ikke hørt noen ting jeg... Jeg stapper inn det som passer meg.. Om det hadde vært SÅ farlig så hadde alle fått høre det på første kontroll! Garantert[:D]

Det kommer vel inn under spekemat og annet rått kjøtt..[8|]

-som man egentlig ikke skal spise så mye av når en er gravid
-MEN som man greit kan spise dersom det er norskt og ikke har ligget for lenge [;)]

Jeg ble advart mot spekemat og sånn på kontrollen som var nå..deriblandt Fårepølse....

på matportalen.no står det råd om kosthold for gravide,der er en god oversikt,hvor de forøvrig ikke anbefaler fårepølse og annen spekemat.
Selv tar jeg det hele litt piano,og lever stort sett som før.

Jeg har lest at en av grunnene til at man bør holde seg unna sau/lam er faren for bekerell. Men at man godt kan spise litt sau/lam en gang i blant, men bare gjennomstekte/kokte matretter - det gjelder for alt kjøtt. Fårepølse er vel kjøtt som kun er saltet og ikke varmebehandlet?

Av samme grunn (bekerell) skal man ikke spise reinsdyr og annet vilt som beiter i områder som har bekerell - Tsjernobylulykken har dessverre satt sine langvarige spor mange steder i Norges natur.

Back
Topp