Måneder vs. år

IVA

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Åkei, dette har jeg alltid lurt på, og helt ærlig alltid irritert meg over:

Hvorfor sier man fortsatt alderen i måneder etter at barna har fylt år? Senest i dag snakka jeg med ei venninne som sa "hun er 28 mnd nå!" Selv om jeg da nikker og smiler, tenker jeg inni meg: "Eeeeh, nei. Hun er 2 ÅR!" Det er nok å si det. Eventuelt si 2 år og 4 mnd, hvis man har veldig behov for å være nøyaktig ;)

Kanskje bare meg, men jeg syns det er så slitsomt å måtte regne ut hvor gammel en unge egentlig er når alderen oppgis sånn. Jeg er ikke SÅ god i matte. :P Når barnet mitt fyller ett år, skal jeg tvert begynne å si at h*n er akkurat det - ett ÅR.

Flere med samme opplevelse?

Hehe! Godt spørsmål. 28 måneder er jo litt vel langt kanskje. Alt går i uker i starten og så i måneder så det er kanskje en vanesak å bli stuck i "måned". Kanskje jeg ikke hadde sagt 28 mnd til alle, men de som har barn skjønner det kanskje litt mer. Jenta mi er 10 mnd, men har en følelse at jeg kommer til å si 14, 16, 18 mnd osv ;D Utviklingsmessig så læres ting fortsatt fra måned til måned hvis du skjønner.

Fikk jeg fram noe vettugt her? HAHA :D Men ja!! Det er jo litt spess. Jeg er også dårlig i matte og må OFTE gruble over tall. :p "My little baby's 263 weeks old...." Hey vent.

Syns også 28 mnd var litt lenge å regne mnder, men jeg sier at jenta mi er 14 mnd og ikke ett år :) Dette tror jeg er fordi i denne alderen er det stor forskjell på 12 mnd og 14 mnd :)

Syns det er vanlig å bruke mnd frem til fylte 24 mnd. Altså 2 år :) Ikke noe jeg trenger å regne på heller. Det heter jo 16/18 mnd kontroll på helsestasjon. Ikke 1,5 års kontroll. ;)

Har vel brukt mnd frem til 2 års alderen ja, men ikke etter det

Noen blir vel så vandt med å bruke månder at de fortsetter med det:p

Samme her, greit å bruke fram til to år, men etter sier jeg kanskje hu ble to i september for eksempel, eller hun er to et halvt.

Bruker kun mnd frem til fylte 1 år.. etter dette brukes år:p mye lettere for meg og andre å følge med. Istedet for å begynne å regne hvor mange mnd det er k 1 år osv..

Sønnen min er 73 mnd. Er det ikke noe i veien for å si det? 73mnd, 6 år, poteto potato!

Næh, jeg er veldig enig og ler litt av det hver gang jeg hører folk bruke mnd fremfor år!

Jeg tror 18 mndr var det siste jeg oppga i måneder. Deretter ble det "snart to år", så "to år" og nå er det "hun nærmer seg to og et halvt", hvis det er spesifikt spørsmål om alder. Ellers snakker jeg om "toåringen" :) Tippernok dom flere andre her at barna benevnes med mndr fordi det skjer så mye i utviklingen at det er stor forskjell på 14 og 18 mndr f.eks.

Min er 16 mnd og jeg bruker det enda. Bruker mnd enda, men jeg sier mer og mer 1,5 år. Tenker når det faller seg naturlig, og aldri tenkt over hva andre sier☺️ er ikke noe jeg går å irriterer meg over heller!

Back
Topp