Måltidsrutiner liten baby?

Sillynelly

Betatt av forumet
Vår lille på snart 7 uker begynner å vise tegn til døgnrytme. Han sover stort sett godt om natta, så lenge han ikke har vondt i magen. Det nærmer seg at vi kan begynne å legge ham for natta til et litt mer fast tidspunkt.

Men det er verre å få til noen struktur på måltider, og det er også dette som forpurrer sengerutinen. Det varierer ekstremt hvor lenge han kan sove mellom måltider. Han er ca 4 kilo nå, og det blir vanligvis ca 8 måltider iløpet av en dag. Som regel er det 1,5-2,5 time mellom, bortsett fra den første soveperioden på natt (ca fra kl 22-23). Da kan han sove 4-4,5 time. Men plutselig kan han finne på å sove 4 timer mellom på dagen også, men her er han helt uten mønster. I går snorksov han fra ca kl 20 til ca midnatt. Det førte til at det siste måltidet (pumpemåltid) før legging kom veldig seint og nok også ble for stort ifht hva han normalt tar på sein kveld/natt. Resultat: mye fordøyelsesarbeid og urolig søvn hele natten (0 søvn på mor) og overstimulert i dag.

Vi vekker ham ikke for å spise, men nå lurer jeg på om jeg burde gjort det i går likevel, for å sikre at han fikk det gode pumpemåltidet i rett tid før natta.

Har noen av dere klart å etablere en måltidsrutine eller en viss regelmessighet i så ung alder? Da tenker jeg mest på dere som måtte ta grep for å gå det til, for noen babyer kan jo være nokså regelmessige av seg selv. Hva gjorde dere i så fall?
 
Her er det nok stor variasjon, men det er veldig vanlig at de sover lengst det første strekket på natten, og har litt kortere søvnsykluser etterpå. Dette har med at de er i ulike søvnfaser. Det er mye som skjer på søvnfronten de første tre månedene. Babyen din er fremdeles liten, og det er nok litt tidlig å få til noe særlig rutine om det ikke faller babyen naturlig. Det kan føre til mer stress, og at du legger unødig press på deg selv. Jeg hang meg veldig opp i det å få til en rutine fordi jeg hadde hørt at man skulle få det til ved ca 2 mnd. Det passet ikke for min baby og jeg følte meg veldig mislykket en periode.

Det du kan gjøre er å eksperimenter litt med lurene, og kanskje vekke hvis du mener at det vil gå ut over nattesøvnen. Men jeg ville nok ventet til nærmere 3 mnd med forventninger om rutine. Vi merket veldig forskjell rundt 12 uker mht døgnrytme osv. Da følte jeg at vi fikk mer nytte av å ha en fast kveldsrutine, og å prøve å legge til samme tid. Det er noe vi jobber med fremdeles, men ikke alltid får til. Plutselig sover hun litt kortere/lengre på dagen, og leggetiden må justeres. Her er det nok store variasjoner, og noen får til å legge til samme tid hver kveld. Prøv å finn ut hva som passer for dere. Og så kommer det plutselig et utviklingstrinn, en tann eller noe annet som tuller til sovingen igjen ;)
 
Hadde en grei dagsrytme fra ca 8 uker med de to siste. Med førstemann famlet vi litt i villrede med en baby med store magesmerter. Ved ca 8 uker spiste de to siste til ca samme tid og sov til ca samme tid. Vekte de hvis de sov veldig lenge den siste luren før sengetid.
 
Min er 2 måneder nå og vi har hatt en veldig fin døgn/måltidsrytme hele veien. Han spiser/sover når han har behov for det. Merket fra 6-8 uker at han ble mer våken på dagtid, men han har stort sett en 3-4 timers dupp fra ca kl.9.30 hver dag. Etter det er det stort sett smådupper innimellom. Han henger gjerne på puppen fra ca 20-24 for så og sove ca 4 timer, deretter 2 timer. Vi er stort sett våkne i 8-8.30 tiden. Han har jo i så måte en døgnrytme, men den kan avvike en del fra dag til dag. Jeg gjør ikke noe for å opprettholde rutinen per i dag. Men hvis det går mye over 4,5 timer mellom måltidene, da vekker jeg gjerne og tilbyr puppen (for da har jeg melkespreng:hilarious:)

Tenker at når det gjelder måltidet du merket at han muligens reagerte på fordi det ble sent, så ville jeg kanskje bare ha vekket han neste gang for å gi mat og se om det hjelper mot fordøyelsesbesværet han opplevde.
 
Back
Topp