Måltidsplan baby 1 år

lillesolstrålen

Blir kjent med forumet
Min lille gutt på snart året begynner snart i barnehagen, og jeg lurer slik på hvordan måltidene er for en liten en.

I dag starter dagen klokken 06.15 - 06.45 og da steller vi han og han får MME.

Ca 08.30 får han en porsjon grøt med MME (OK porsjon)

Lunsjen blir ikke før 11.30 - 12, og da spiser han LITE og drikker LITE mme.

Middag serveres klokken 15.30 - 16 (vanlig middag) - SPISER lite

Kvelds er rundt klokken 17.30 - 18, med en etterfulgt flaske med MME.

Sovner alltid mellom 18.30 - 19.00

I barnehagen får han relativt korte dager, slik at han spiser middag og eventuelle mellommåltid hjemme.
Men i barnehagen er måltidene slik: 08.30 frokost og 11 lunsj - samt at det blir servert frukt som mellommåltid.

Vi tenker å erstatte frokost, evt. lunsjflasken og kveldsflasken med et glass melk. Men denne flasken om morgenene lurer jeg på om ødelegger mye av dagen for han, i matveien på en måte. Han elsker flasken, men strengt tatt trenger han den ikke. Han er god og rund. Men skal han vente til 08.30 med frokost? Det hadde ikke jeg en gang klart? Skal han spise ei brødskive hjemme før han drar (om han klarer det da), og så få grøt i barnehagen? Skal jeg gi grøt når han står opp, så brødskive i barnehagen?

Høres litt rart ut at det ikke er frokost før 8.30? I bhg her er det frokost fra 06.45-8.30, sikker på at det ikke er det i den bhg også?
Ang mme så vet jeg ikke da frøkna her kun ble ammet på kvelden da hu var på den alderen, men kanskje kutte ut flaska på morgnen og heller få et glass med kumelk istedenfor :)

Når åpner barnehagen?
Mange gir barna noe enkel mat før de drar hjemmefra , såspiser de litt i barnehagen også.

Her prøver vi å spise frokost rett etter at vi er ferdig stelt. Enten hjemme eller i barnehagen. Blir gjerne innen en time etter at vi har stått opp.

Ville droppet flasken på morgenen, og gitt grøt + vanlig melk istedet, evt. litt MME. :)
Så sendt med en skive til bhg. :)

Vi har frokost 8.30 i bhg! Og enten så får han en skive hjemme, eller så får han med seg en kopp med cheerios/annen frokostblanding i bilen:-) han er veldig glad i å småspise cheerios, og da får han i seg litt fullkornsmat også, så ikke så feil snacks:-)

Våres har alltid fått noe å spise før frokost i bhg. Uten den første frokosten blir de små monstre :p

Da mine var 1 år, og begynte i bh, fekk dei ei skive eller yoghurt før levering, skiver til frokost i bh kl 8.30, lunsj og mme før dei skulle sove (slutta med flaska etter kort tid). Frukt i bh. Middag vanlig mat ca kl 16, frukt til dessert. Kveldsmat og minste tåler ikkje så godt vanleg melk så han fekk mme til legging og:)
Trenger du å gi mme om morgonen? Det er jo ganske mektig, så vil tru det går ut over dei andre måltida. Ville prøvd uten for å sjå om det blir bedre:)

Jeg ville gitt flaske som vanlig på morgenen og gitt grøt som vanlig enten hjemme eller i bhg (kommer an på når dere leverer). Han lærer seg nok fort at lunsj er litt tidligere - det skjer mer i bhg så kanskje han blir mer sulten til lunsj ;) Skal han ha korte dager så kan dere jo hente før frukt. Blir jo evt ikke mye litt frukt metter da før middag hjemme.

Back
Topp