Måltider

Livvea

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Maiskolbene 2023 :-)
Jeg er en sånn som tidligere ikke forsto når mødre snakket om å ikke få spist frokost og bare drikke kald kaffe og ikke få dusjet osv..

Men NÅ skjønner jeg det! :D
Dagene når barnet bare vil ligge i armene eller gråter utrøstelig og jeg er trøtt. Blir ofte frokost sent på dag.
Er mange fine dager også selvsagt, og da er det lettere å få spist innimellom.

Greia mi er at jeg er ikke en sånn person som bare "ofrer" meg selv. Uten mat og søvn blir jeg trøtt, gretten og tiltaksløs, mister energien. Og da er det vanskelig å være en helt ok mamma og en hyggelig samboer for mannen :)

Pleier å koke havregrøt til frokost, men det går ikke alltid. Og jeg har funnet ut at jeg oftest må ha mat som kan spises med en hånd mens jeg ammer.

Hvordan får dere i dere mat i løpet av dagen?
Her blir det oftest knekkebrød med ost..en banan i farten.. Noen glass biola med en neve nøtter. Og middag på kvelden når mannen er hjemme.
Men noen dager glemmer jeg å spise, eller liksom ikke rekker det. Spiser en banan da..men det er ikke nok.
 
Med nr 1 så smurte ofte mannen klar 4-5 brødskiver til meg i kjøleskapet før han gikk på jobb. Det var ofte en lifesaver. Hadde i tillegg masse müsli og nøttebarer liggende, både i kjøkkenskapet og stelleveska. Sammen med vannflasker stående over alt!
 
Jeg spiser frokost en gang mellom kl 10 og 12, og da er det ikke sikkert jeg husker å spise noe mer før middag utpå eftan/kvelden :p
 
Frokosten blir inntatt mens jeg går tur med henne i vognen :smiley-ashamed004
Middagen får jeg servert av mannen om kvelden, så er det ikke mye tid til å spise i mellom tiden!
 
Kjenner meg veldig igjen, ikke alltid jeg får spist før mannen kommer hjem. Har kjøpt inn en del energi- og nøttebarer, og ferdiglagde smoothies. Så nå får jeg i hvert fall i meg noe :happy:
 
Jeg har rutine på frokost som er at lillemor får pupp+flaske etter vi står opp så går vi på kjøkkenet hvor hun sitter i tripp trappen mens jeg spiser frokost (så ordner vi oss etterpå før hun stort sett er klar for dupp etterpå)! De neste måltidene er litt mer varierende.. men hvis jeg ikke rekker å smøre selv så ordner alltids en av barna ei brødskive til meg. Middag spiser vi etter fjøstid og da sover frøkna hvis ikke hun sitter med oss :) dersom mannen er ute på kveillstid så setter jeg meg på kjøkenet med snuppa i tripp trappen rett etter hun har spist, slik at jeg får i meg kveldsmat. men jeg delammer da, aå hun ligger jo ikke til puppen heeele tiden :)
 
Jeg kan ikke si at jeg har noe problem med å få i meg nok i løpet av dagen. Problemet er vel heller at jeg spiser litt for mye :joyful: Jeg har god appetitt nå som jeg ammer.
Jeg ammer, også legger jeg henne i babynestet eller på en matte på gulvet, også lager jeg meg mat :) når enn jeg måtte trenge det. Noen ganger gråter hun, men da sier jeg rolig: «Jeg kommer nå snart, det går bra. Mamma må også ha mat og drikke, hvis ikke lages det ikke ny melk til deg», også får hun heller bare gråte litt. Så tar jeg med mat og drikke bort i sofaen, og ammer eventuelt igjen mens jeg spiser. Viktig å prioritere seg selv litt når det gjelder måltider :)
MEN jeg husker at det var litt mer slik som du beskriver med førstemann. Da var jeg nok litt overveldet i tillegg.
 
Jeg har heller ikke noen problemer med å få i meg mat.. Jeg tror nok, som Tsum Tsum, at det var annerledes med førstemann ;) Jeg gir kun flaske, men hun bruker eeeevigheter på 120ml, så jeg tror ikke jeg er noe mindre opptatt med å mate baby enn de som ammer :joyful: (+flaskevasking og koking..) Husk at det ikke er skadelig om de ligger litt alene... Og litt gråt tar de heller ikke skade av..
 
Heldigvis er han mer våken nå og mer fornøyd med å ligge på gulvet, så jeg får mer tid til å ordne mat og stelle meg.
Det er vel et typisk førstegangs-mor-problem.
"Åååneei! Han begynner å gråte nå som jeg gikk..jaja, får trøste han og ordne maten min etterpå."..og så gikk det plutselig 2 timer og frokosten står fortsatt på benken :D
 
Back
Topp