Måltider

Ekornmamma

Ønsker oss en liten en
Julikulene 2020
Hvor mange måltider fast føde gir dere hver dag? Og hva og når? Og hvor mye? Finner liksom ikke noe spesifikke anbefalinger, og skulle gjerne hatt en timeplan [emoji14]

Vi har ikke kommet så veeeeldig godt i gang, men nå om dagen:

Frokost (rundt 10): 2 isbiter med enten svisker eller aprikos med 3-4 barneskjeer grøt

Lunsj (14ish): Smaksprøve. Som regel 1-4 bs avhengig av om det er dag 1,2 eller 3

Middag (16ish): Denne sklir ofte ut, men jeg prøver å gi 2-3 isbiter med div ting vi allerede har testet.

Som sagt ikke kommet så godt igang [emoji85] men jeg tror det er viktig å gjøre ting i barnets tempo og ikke stresse :) Jeg stresset veldig i starten og det var ikke hyggelig for noen av oss.

Ikke kommet ordentlig i gang vi heller egentlig. Det eneste faste er at han får grøt i 18-tiden før kveldsrutinene. Gir da 3-4 godt toppede teskjeer med havregrøt(pulver), og blander dette med 1-2 isbiter av noe annet for å gi grøten mer smak.
Får smaksprøver på formiddagen i tilfelle magevondt.
Skal innføre lunsjmåltid bestående av noe mos så fort jeg får inspirasjon til å sjekke hvilke blandinger som er ålreite [emoji12]

Får grøt til frokost (en spiseskje pulver ca)pluss til smootie til dessert rundt kl 7. Noe nytt til lunche (smaksprøve) ca kl 12
Også middag (hjemmelaget i plastshot glass) pluss dessert kl 17.

Ikke i gang med mye her heller.
Spiser fast grøt ved 13-14 tiden. Men får stort sett ikke ned så mye. Ca. 1 ss pulver tipper jeg.
Ellers bare litt smaksprøver her og der. Ingen hast. Mm er hovedmat enda! [emoji4]

Her ser planen slik ut:
08.00- mme
11.30- mme
15.00- grønnsaksmos av noe slag, gjerne med litt pasta eller ris. Etterhvert vil vi også begynne å blande i kjøtt, kylling og fisk ettersom guttungen er 6 mnd på torsdag.
Hvis han har lyst på og orker får han frukt av noe slag. Enten en ting alene som mos, eller flere ting sammen til en mos, eller i matsmokk.
18.00- grøt. Vi varierer litt når det kommer til hva slags grøt. Vi har kjøpt litt forskjellige typer som vi prøver å variere mellom.
19.00- mme
03.00 (rundt den tiden): mme

06 -mm
09-mme
12- mme+ ca 100 ml sviskemos (sliter med forstoppelse)
16- mme + smaksprøve av hva enn vi har til middag (får ellers smake alt vi spiser som er babyvennøig i løpet av dagen)
18-19 mme + grøt så mye han vil ha
22 - mm + mme

Kommer ikke til å øke mengden fast føde med det første. Han vil helst slippe å drikke melk, og sliter med forstoppelse og litt lite væske i kroppen. Mer fast føde vil lede til enda mindre melkedrikking. Neste gang det introduseres et måltid blir det mulig skive til frokost men trenger han mer væske må jeg kanskje heller introdusere et grøtmåltid til...

Gir bare smaksprøver her også. Hun har smakt fruktpure 3 ganger, ananas og pizzaskorpe.. Så 5 ganger smakt noe :p men skal begynne med grøt snart.

Fast føde til morgen og kveld. 1/2 posjon grøt til frokost og hel posjon til kvelds. Ellers mme ved behov :happy:

Tenker å prøve litt smaksprøver neste uke ;)

Vi holder på å innføre grøt nå, tar det seint :) Han får 2-3 ts grøtpulver (blanda med vann) til frokost kl 9-10. Og smaksprøver på frukt og grønnsaker i litt sånn hytt og pine :p

Hvor lenge smakte dere på grøt før dere innførte det som fast måltid?

Her har vi bare økt mengden gradvis. Første 3-4 gangene var det hhv 1 skje, 2 skjeer osv. Etter det ga jeg bare til han ikke ville ha mer - så han har økt på eget initiativ [emoji4]

Her har vi bare økt mengden gradvis. Første 3-4 gangene var det hhv 1 skje, 2 skjeer osv. Etter det ga jeg bare til han ikke ville ha mer - så han har økt på eget initiativ [emoji4]
Er nok greit å følge de sitt tempo ja[emoji106]

Starta ved 4 mnd alder og gav bare noen skjeier i kansje en uke. Har så økt gradvis (kutta ut i en periode og starta forfra igjen pga forstoppelse) i over en mnd opp til snart full porsjon (dvs at han får til han selv stopper, tilsvarende ca 100 ml vsnn). Starten man når de er 6 mnd bør man øke kjappere, pga behovet for jern og b12

Her har han fått i ei uke, og han får som nevnt over 2-3 ts om dagen. I dag ville han ha ha mer så da ble det 4 ts. Merket at han fikk vondt i magen de første dagene, så derfor har jeg tatt det seint. Har ikke noe hastverk med at han skal opp i fullt måltid med grøt innen han er 6 mnd om ei uke :p

I denne jungelen av grøter, hvilken gir dere?
Jeg har kjøpt en fra ella's kitchen (4 mnd+), den skal blandes med mm/mme. Bør man prøve flere typer grøt? Eventuelt en som blandes med vann [emoji14]

I denne jungelen av grøter, hvilken gir dere?
Jeg har kjøpt en fra ella's kitchen (4 mnd+), den skal blandes med mm/mme. Bør man prøve flere typer grøt? Eventuelt en som blandes med vann [emoji14]

Jeg varierer litt mellom banan/mais glutenfri, havre, og den med sviske /eple. Og må ha sviske i alt for at ho skal bæsje. Så ja kanskje jeg burde være litt mer forsiktig.... [emoji23]

Jeg varierer litt mellom banan/mais glutenfri, havre, og den med sviske /eple. Og må ha sviske i alt for at ho skal bæsje. Så ja kanskje jeg burde være litt mer forsiktig.... [emoji23]
Kanskje jeg burde prøve sviske, lille får litt vondt i magen av grøten tror jeg.. Mulig jeg har gitt litt for mye av gangen [emoji32][emoji85] Men tror jeg kommer til å prøve litt forskjellig typer grøt etterhvert [emoji14]

Kanskje jeg burde prøve sviske, lille får litt vondt i magen av grøten tror jeg.. Mulig jeg har gitt litt for mye av gangen [emoji32][emoji85] Men tror jeg kommer til å prøve litt forskjellig typer grøt etterhvert [emoji14]

Ja her har vi nok prøvd litt mye [emoji56] men mener hun reagerer på eple, og det er det jo i så mye spes i de ferdigposene... blir litt småsprø...

Back
Topp