Måltider til de minste med fast føde

Kiromantia87

Andre møte med forumet
Hei

Hvilke måltider med fast føde får deres 6-7 mnd babyer?

Hva får de å spise til de ulike måltidene?

Opplys gjerne om når dere begynte med fast føde og hvor gamle de er nå.

Takk :)
 
Nå er min 1 1/2 år da.. men på den alderen (startet fast føde ved 6 mnd) fikk hun det samme som vi spiste, bare passet på å følge retningslinjene, altså null honning før ett år, redusere saltet, unngå nitratrike grønnsaker og ikke melkeprodukter før 10 mnd. Vi tilpasset bare våre måltider, og hun tok del i måltidene våres. Vi gjorde BLW, så hun spiste selv også. Veldig positivt, i dag er hun et matvrak som kommer løpende til måltidene og spiser mengder med mat.
 
Brødbiter (grovbrødk) med leverpostei eller uten, eller med bare litt smør, til frokost. Evt. God natt havregrøten fra Nestlé

Middags-klemmepose fra Semper med alt fra vegetar-lasagne, bolognese, cous-cous m/kylling, eller muddagsglsss fra Nestlé/Hipp til lunsj. Evt fruktklemmepose til dessert.

Enten som over eller stavmikset middagen vår i saltfri versjon, alt fra indisk til pastaretter :)

Hun får også biter av grillet kylling og andre smaker fra oss.

Til kvelds får hun god natt havregrøt, av og til med banansmoothie i, andre ganger med avokadomos i, ofte noen dråper olivenolje i :)

I tillegg får hun gjerne 1-3 hirse/mais-pinner i løpet av dagen.

:D

Hun er 6 mnd og 3 uker, men veide bare knappe 6 kg da hun var 6 mnd. Ammes døgnet rundt i tillegg til all maten :D
 
Nå er min 1 1/2 år da.. men på den alderen (startet fast føde ved 6 mnd) fikk hun det samme som vi spiste, bare passet på å følge retningslinjene, altså null honning før ett år, redusere saltet, unngå nitratrike grønnsaker og ikke melkeprodukter før 10 mnd. Vi tilpasset bare våre måltider, og hun tok del i måltidene våres. Vi gjorde BLW, så hun spiste selv også. Veldig positivt, i dag er hun et matvrak som kommer løpende til måltidene og spiser mengder med mat.
Sånn er babyen vår også, men storesøster var helt ulik... såå kresen, selv om vi prøvde BLW og masse forskjellig, fortsatt svært kresen i en alder av 4 år, mens lillesøster som ikke en gang er 7 mnd spiser ALT :D og mye selv (men mater henne også, for hun er så sulten, og litt lav vekt, så blir blanding av BLW og at hun mates). Mye mer enn storesøstera spiste da hun var over ett år til og med
:p

Så mye har nok med medfødt personlighet hos barna også.

Veldig stas og takknemlig å ha fått et matvrak denne gangen :)
 
Mine er store begge to nå (i forhold til en på 6 mnd), men begynte med fast føde rund 6-7 mnd, men ble ammet lenge etter dette.

Vi begynte med frukt og grønnsaksmos, brød og hjemmelaget grøt, og gikk veldig gradvis over til å bare gi det samme som vi spiste, men lot være å salte maten under tilbereding.
Vi fulgte anbefalingene for når de ulike matvarene kan introduseres, og de levde stort sett på morsmelk det første året begge to.
Ingen grunn til å stresse med fast føde hvis alt er som det skal. :)
 
Min får et måltid med noe frukt- eller grønnsaksmos, ev. av middagen vi spiser, middag jeg har frosset ned i porsjonspakning, eller som er kjøpt i butikk. Og så får han et måltid med grøt med en isterning med noe mos oppi på kvelden (stort sett enten aprikos eller sviske, siden jeg laga alt for mye av det, blir jo aldri tomt :hilarious:). Er hovedsakelig morsmelk det går på her, legger godt på seg. Er stort sett to måltider med noe fast føde, av og til tre. Han er snart 8 måneder.

Vi begynte å gi små smaksprøver da han var 5,5 måned mener jeg. Da grønnsaker eller frukt jeg hadde mosa, og ga en og en smak av gangen. Grøt fikk han etter 6 mnd alderen.
 
Sånn er babyen vår også, men storesøster var helt ulik... såå kresen, selv om vi prøvde BLW og masse forskjellig, fortsatt svært kresen i en alder av 4 år, mens lillesøster som ikke en gang er 7 mnd spiser ALT :D og mye selv (men mater henne også, for hun er så sulten, og litt lav vekt, så blir blanding av BLW og at hun mates). Mye mer enn storesøstera spiste da hun var over ett år til og med
:p

Så mye har nok med medfødt personlighet hos barna også.

Veldig stas og takknemlig å ha fått et matvrak denne gangen :)
Nå er jeg ikke helt enig i deg i forhold til begrepene, men ok. For meg er BLW at det skal være barnestyrt. Det blir det ikke når man mater i tillegg. Alle som mater gir alltid plukkemat i tillegg, for på et tidspunkt så skal jo alle barn lære å spise selv. Innen de er ett år, så bør de kunne spise helt selv uten mating. Derfor er det for meg ikke en blanding mellom BLW og mating, da er det ikke BLW. Med BLW mater man ikke i det hele tatt. BLW betyr ikke å gi plukkemat, mens andre metoder er kun mating, det betyr barnestyrt mattilvenning. Da skal det være styrt av barnet. Ville bare si det.
Uansett. Alle barn er forskjellig, og det er jeg helt enig i. Men jeg mener at barn bør få spise selv uavhengig av vekt når de kan det. Barn som er sultne og spiser mye får heller bruke lengre tid, eller få mat oftere. Min er sulten hele tida, men har jeg så mye som prøvd å hjelpe henne med å fylle på skjea etter hun lærte det selv, så har det klikka for henne. Uansett bør vi være glad for matglade unger, uansett om jeg ser helt anderledes på begreper enn deg.
 
Nå er jeg ikke helt enig i deg i forhold til begrepene, men ok. For meg er BLW at det skal være barnestyrt. Det blir det ikke når man mater i tillegg. Alle som mater gir alltid plukkemat i tillegg, for på et tidspunkt så skal jo alle barn lære å spise selv. Innen de er ett år, så bør de kunne spise helt selv uten mating. Derfor er det for meg ikke en blanding mellom BLW og mating, da er det ikke BLW. Med BLW mater man ikke i det hele tatt. BLW betyr ikke å gi plukkemat, mens andre metoder er kun mating, det betyr barnestyrt mattilvenning. Da skal det være styrt av barnet. Ville bare si det.
Uansett. Alle barn er forskjellig, og det er jeg helt enig i. Men jeg mener at barn bør få spise selv uavhengig av vekt når de kan det. Barn som er sultne og spiser mye får heller bruke lengre tid, eller få mat oftere. Min er sulten hele tida, men har jeg så mye som prøvd å hjelpe henne med å fylle på skjea etter hun lærte det selv, så har det klikka for henne. Uansett bør vi være glad for matglade unger, uansett om jeg ser helt anderledes på begreper enn deg.
Jeg prøvde kun BLW med eldste, men med yngste fikk hun ikke nok via melka mi. Vekta gikk ned til tross for at jeg ammet døgnet rundt. Fikk påvist lav melkeproduksjon (som de aller færreste har). Før hun får mat ammer jeg henne på begge sider, fortsatt kjempesulten. Derfor måtte hun få grøt, fordi hun ikke hadde motorikken inne til å kunne styre det selv.

Men hun sitter i tripptrappstolen sin når vi spiser og får vanlig mat foran seg som hun tar selv og spiser selv, og jeg leste et par bøker om babyled weaning da første var baby, så inspirasjonen er først og fremst derfra. Men når ungen er sulten og frustrert og vi knapt sov om natta fordi hun ble ammet 10-12 ganger, men nå er vi nede i 3 ganger fordi hun får kveldsgrøt, så er det sånn det blir.

Uansett tar vi med mye fra BLW, og det blir mer og mer. Vi vil mate så lite som mulig, og så lite most mat som mulig. En ting hun for eksempel spiser er biter av grillet kylling, da sitter hun og biter av og tygger med gommene.

Det er utrolig deilig at hun liker alt når ikke storesøstera gjorde det (og fortsatt ikke gjør det). Lillesøster elsker alt hun smaker på, fra appelsin til indisk mat :)
 
Mine begynte med grøt når de var 4 mnd. Når de var 6 mnd spiste de grøt til frokost, brød til lunsj, den middagen vi hadde og grøt til kveldsmat.
 
Most mat fra 4 mnd da han spiste over en liter mme i døgnet uten å bli mett. Kun blw fra 6 mnd. Fikk alltid mat vi spiste
 
Back
Topp