Måltider med fast føde i løpet av dagen

Bygdejenta

Elsker forumet
Novemberlykke 2020
Hvordan ser dagen ut hos dere når det gjelder måltider med fast føde og hvor gammel er mini? :)
 
Her er lille 6 mnd og 1 uke og spiser 3 måltider med fast føde

Grøt til frokost

1/2 glass med middag til lunsj (skal flytte det måltidet til senere når vi har fått innført det ordentlig)

Grøt til kvelds

Også får hun litt frukt nå og da:)
 
Grøt til frokost og kvelds, brødskive til lunsj og frukt. Prøver nå og da med middag, men er ikke så veldig glad i det enda. Er 7 mnd.
 
7 mnd
Får som regel tilbud 2-3 ganger om dagen. Grøt på kvelden og frukt/middag etc de andre gangene
Ikke oppe i fulle måltider
 
Grøt frokost og kveld , frukt/smoothie som lite mellommåltid midt på dagen, grønnsaksmos/middagsglass til middag. Skal begynne å introdusere brødskiver snart
 
Hvordan introduserte du brødskive til mini?
Vet ikke helt hva du mener med spørsmålet ditt, men jeg begynte med bittesmå biter med brødskive med leverpostei. Hun satt og brakk seg en del i begynnelsen, og kan fortsatt gjøre det innimellom hvis bitene er litt for store eller brødet begynner å bli tørt
 
Vet ikke helt hva du mener med spørsmålet ditt, men jeg begynte med bittesmå biter med brødskive med leverpostei. Hun satt og brakk seg en del i begynnelsen, og kan fortsatt gjøre det innimellom hvis bitene er litt for store eller brødet begynner å bli tørt
Min får strimler av skive (ca 1 cm brede, men lange nok til at hun kan holde og få i munnen samtidig) og skorpe for seg.
Prøvde med små firkanter som bare kunne puttes i munnen, men da kastet hun opp senere.
 
Mini blir 8 måneder på onsdag og får tilbud om 4 måltider om dagen.
Grøt til frokost, brødskive eller smoothie/avocadomos til lunsj, middagsmat til middag og grøt til kvelds. Skikkelig matmoms som smatter og koser seg:)
Noen dager spiser han opp alt og noen dager vil han bare ha noen skjeer i noen av måltidene, stresser ikke med det - han sier tydelig i fra hva han vil.

Vi gir også brødskiver i strimler på ca 1 cm, han får ikke til å holde de selv uten å skvise de ødelagt, men får selv tygge av så store biter ham vil, fungert veldig godt her. Spiser leverpostei eller makrell i tomat som pålegg foreløpig.:)
 
8 mnd. Grøt til frokost, brødskive til lunsj, middag og grøt til kvelds :) Av og til smoothie mellom lunsj og middag eller til dessert.
 
8 mnd. Grøt til frokost, smoothie, avokadomos eller brødskive til lunsj, middagsmat til middag (stort sett det vi spiser hvis det egner seg, ellers hsr jeg kokt et lager med lapskaus og diverse i fryseren til henne), og grøt igjen til kvelds.
 
Nå har bæbisen vår bikket 8 måneder og selv om hun har fått smake på fast føde siden hun var 4 mnd hadde hun vært fornøyd om hun bare fikk pupp :wacky: hun får tilbud om fast føde (oftest grøt eller frukt) 2-3 ganger om dagen, som regel vil hun bare ha et par skjeer. Frukt kan hun spise en del av, til mors store fortvilelse :bored: hun har fått sansen for leverpostei, men får vondt i magen - så kan ikke gi henne store mengder av det. Håper hun knekker koden for fast føde snart, så hun ikke er avhengig av at puppen er hjemme hver tredje time:shifty: mor savner en kveld med venninner!:angelic: Hadde ikke denne utfordringen med storebror, han slukte alt vi tilbød han :p
 
Nå har bæbisen vår bikket 8 måneder og selv om hun har fått smake på fast føde siden hun var 4 mnd hadde hun vært fornøyd om hun bare fikk pupp :wacky: hun får tilbud om fast føde (oftest grøt eller frukt) 2-3 ganger om dagen, som regel vil hun bare ha et par skjeer. Frukt kan hun spise en del av, til mors store fortvilelse :bored: hun har fått sansen for leverpostei, men får vondt i magen - så kan ikke gi henne store mengder av det. Håper hun knekker koden for fast føde snart, så hun ikke er avhengig av at puppen er hjemme hver tredje time:shifty: mor savner en kveld med venninner!:angelic: Hadde ikke denne utfordringen med storebror, han slukte alt vi tilbød han :p
De er forskjellige.
Her steg inntaket av fast føde mellom 8-9mnd. Markant endring selv om hun fremdeles ligger etter de andre på barselgruppa og tydelig selv anser puppen som hovedføde.
 
Grøt til frokost kl 07, banan og avokado til mellommåltid kl 10, skiver til lunsj kl 12, grønnsakssmoothie til mellommåltid kl 14, et middagsglass til middag kl 16 og stoooor porsjon grøt til kvelds kl 19! I tillegg får han 3 puppemåltid i løpet av dagen. Sulten kar! Må nevnes at han bæsjer 3-4 ganger daglig også. Føler han er sulten hele dagen lang. Tar på å være en aktiv liten krabat :)
 
Grøt til frokost kl 07, banan og avokado til mellommåltid kl 10, skiver til lunsj kl 12, grønnsakssmoothie til mellommåltid kl 14, et middagsglass til middag kl 16 og stoooor porsjon grøt til kvelds kl 19! I tillegg får han 3 puppemåltid i løpet av dagen. Sulten kar! Må nevnes at han bæsjer 3-4 ganger daglig også. Føler han er sulten hele dagen lang. Tar på å være en aktiv liten krabat :)
Jeg er imponert over mengden mat den karen spiser! :wideyed:
 
Jeg er imponert over mengden mat den karen spiser! :wideyed:

Haha, ja! Jeg trodde ikke så små babyer kunne spise så mye jeg. Han spiser jo mer enn meg enkelte dager. Likevel så går han ikke så mye opp i vekt. Rundt 3-400 gram i måneden på de siste målingene. Kanskje det har en sammenheng med at han er 8 mnd og har tatt sine første skritt allerede? Han sitter sjelden i ro! Og sover nesten ingenting på dagtid. Føler babytiden snart er over for hans del.. for vår del kan han gjerne være baby noen måneder til :D
 
Back
Topp