Måltider 5 mnd gammel baby

blåbærpai

Andre møte med forumet
Min gutt har hele tiden fått 5 måltider pr dag. Men nå får han han også fast føde! han er veldig lite interresert i melk, vil helst ikke ha det. Han kan fint spise 50 ml å bli lei å vil ikke ha mer. Men nå virker det som om han ikke er skikkelig sulten når han "skal" ha mat.At det blir for mange måltid.. Slik ser det ut nå:

07.00- Melk
10.30- Gr.saker + melk
14.00- Melk
17.00 Melk
19.30- Grøt + Melk

Men er det for lite med 4 måltider pr døgn? Har fått beskjed av HS at han må få grøt til måltid nr 2 også, da han ikke legger så fint på seg. Han er så lei melk. Syns det virker så lite med bare 4 måltider pr døgn... Han sovner kl 20 å sover natten gjennom til 06.30-07.00.

Kan jeg eksempel gjøre slik: CA
07.15 Melk
11.00- Grøt + Melk
15.15- Gr. puree + Melk
19.15- Grøt + melk
Vanskelliiiig dette heer. er mitt første barn å siden de er så forskjellig blir jeg såå forvirret?!?! er redd han ikke skal få nokk, 4 måltider virker så lite! siden når jeg ammet var det jo sikkert 10 pr døgn! 
 
ojj...faste klokkeslett på måltider allerede på en 5 mnd gammel bebi? Snuppa mi er straks fem mnd og her får ho mat når ho gir beskjed at ho er sulten. Eneste måltidet som er fast er grøten og melka ho får rundt kl 18 siden det er leggerutinene settes igang ca 18.30
Når ho begynner å smatte og "smelle" litt med tunga vet jeg det nærmer seg mattid, og går det da for tregt begynner sutringa..da vet jeg det bare er å hive seg rundt..hehe

Jenta mi er mer sulten på ettermiddagen enn på formiddagen så er tettere mellom måltidene jo lengre ut på dagen vi kommer.

Siden alle bebiser er forskjellig tror jeg nok du bare må prøve deg frem:-)
 
Mine er straks 4 mndr. De får kun 4 måltider pr dag.

0730 Melk
1100 Melk
1430 Melk
1800 Melk og "grøt" (most avokado, banan og litt surgrøt)

De sover hele natten, hender seg de våkner en gang og får litt vann.
De får stort sett MME og da bør det vel gå ca 4 timer mellom hver gang de drikker.
 
Jenta mi på snart 5 mnd har 4 faste måltider i døgnet :)

ca 6.30 - grøt + melk
ca 11    - grøt blandet med fruktpurre + melk
ca 15    . melk
ca 18,30- grøt + melk

Har prøvd med vann men ho vil bare ha melk men drikke sjelden mer enn 100 ml etter grøten.
Ho får ca 1 dl med veske i grøten.

Kan jo hende at de faste måltidene hans er litt store enda at du kanskje skulle redusert på mengden. Det viktigste er at han får i seg ca 12 % av kropsvekten i veske iløpet av ett døgn.
Men så lenge gutten vokser og viser trivsel og utvikler seg "normalt" så skal du ikke bekymre deg for hvor ofte og mye han spiser. Men for alt i verden la han selv bestemme hvor mye han vil spise :)

Jenta mi har en halvtime +- på sine måltids rutiner.
 
Det ser ut sonm vi har barn i samme alder. Når jeg leser innleggene dine så ser det ikke så galt ut og de fleste av oss har ganske lik rytme. Bortsett fra min gutt som spiser noe mer...  Jeg satt og undret litt selv da min sønn på 6 mnd, spiser fortsatt om natten. Og jeg bekymrer meg mye for om han får i seg nok mat. Han legger på seg ca 80 gram i uka. (Men er lang og slank, 69,5 cm og 7280g). For brystmåltidene på dagen kan bli så som så... kanskje 100 ml. Hans mat rytme er slik:

07:00 melk+1/4 brødskive
10:00 melk + 3/4 posjon grøt
13:00 melk + fruktmos
16:00 melk+litt middag (ca 1/4 middagsglass) jobber med større posjoner.
18:30 Grøt (full posjon) + melk
22:30 Melk
Ca 03:00 melk
.
Og i tillegg er han ganske aktiv på vannflaska


 
Min får mat når hun er sulten, ikke etter klokka! Men det er jo ca. samme tid hver dag da .
Ca-tider:
09.30: 180 ml mme. Sovner igjen og sover til rundt 12.
12 150 ml
14-15: 150 ml, før hun sovner. 
16-17. 150 ml og grøt eller annet.
18-19 (leggetid, alt ettersom når hun våknet på ettermiddagen og derfor er klar for å sove igjen nå.: 180 ml.

Så ja.. rundt 150 ml til hvert måltid, foruten frokost og kvelds da. Spiser noen skjeer grøt eller pure midt på dagen også.
 

Jenta mi (6 mnd) er også veldig lite interessert i melk (mme), spesielt etter at vi begynte med fast føde, men helsesøster har forsikret meg om at sålenge huns spiser godt, legger på seg som hun skal, og har noen "gode" tissebleier for dag, så er det ikke noe å bekymre seg over. 

Men hennes rytme er noe sånt som det her:

05.00-06.00: Melk 180 ml (sovner igjen og våkner i 7-8-tia)

09.30: Grøt+ fruktpure (og evt. litt melk/juice, men sjeldent hun vil ha noen av delen)

13.30: Melk 150 ml, fruktpure

16.30: Melk/Juice (veldig varierende mengde), litt middag (evt. fruktpure da hun ikke liker middagsglassene så godt, vurderer å begynne å lage litt middagsmat selv).

19.30: Grøt

Så eventuelt litt melk når jeg legger henne, men er bare av og til hun vil ha noe. Men her kan måltidene variere en del, alt ettersom nårtid hun sover. Tenker jeg må prøve å gi hun litt vann innimella så hun får i seg litt mer veske, men hun får jo også i seg en del gjennom matn og grøtn, så etter å ha blitt beroliget litt har jeg slutta å "stresse" så mye med det.

Men som du sier så er dette veldig vanskelig, er min første også, så jeg er til tider veldig forvirra, og bekymra får om hun får nok av både det ene og det andre. Nå begynner det å komme seg med denne faste føden ( ca. 1 1/2 mnd siden vi begynte), og bli litt mer rutine over det, hun sier feks ifra når det er på tide med grøt..da er det grøt hun vil ha og fint lite annet! :) Og alle barn er jo forskjellige, så noe fasitsvar finnes det jo ikke...tror bare du må prøve deg fram og finne ut hva som passer best for guttn :)

-Lisa-

 
Min får mat når han er sulten og slik har det vært fra starten. Rundt 4 1/2 mnd sluttet han å bli ordentlig fornøyd da jeg ammet han, så da begynte jeg sakte å introdusere grønnsaksmos av lettfordøyelige grønnsaker før vi ammet og da ble han veldig fornøyd. Han spiste nok langt flere enn 4 ganger i døgnet da, men husker ikke hvor mange ganger. Nå er han 16 mnd og er nede på 4 ganger de fleste dager:)
 
Jeg ville bare hørt etter på babyen når h*n er sulten. og det skader ikke å gi grøt flere ganger for dagen. Jeg ville ikke gitt babyen mer grøt om den ikke gir tegn til at den er sulten. Da får h*n jo bare vondt i magen.
 
Back
Topp